Πριν από 130 χρόνια, όταν ξεκίνησαν οι θαλάσσιες αστικές μεταφορές στη Βενετία, τα πράγματα δεν ήταν πολύ απλά. Το πρώτο ταχύπλοο σκάφος που έφτασε στην περιοχή ήταν από γαλλική εταιρεία, γιατί οι ντόπιοι κάτοικοι κι επιχειρηματίες δεν μπορούσαν να κατανοήσουν το μέλλον της περιοχής σε αυτόν τον τομέα. Σήμερα 130 εκατομμύρια άνθρωποι μετακινούνται κάθε χρόνο με τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία στη Βενετία ,με 153 πλοιάρια διαφορετικού είδους, μεγέθους και δυναμικότητας. Το 23% των επιβατών είναι τουρίστες και το 75% κάτοικοι, ωστόσο τα περισσότερα έσοδα προέρχονται από την κίνηση των τουριστών, καθώς υπάρχουν διαφορετικά κόμιστρα για όσους χρησιμοποιούν τακτικά τις συγκοινωνίες και για τους επισκέπτες της πόλης.
Στη δε Σμύρνη της Τουρκίας το 2009 έγινε μια προσπάθεια να διευκολυνθεί η πρόσβαση σε κάθε σημείο της πόλης, η οποία διαθέτει ένα παραλιακό μέτωπο μήκους 40 χιλιομέτρων. Με τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, στην οποία τα δρομολόγια εκτελούν 120 πλοιάρια, οι πολίτες και οι επισκέπτες έχουν απαλλαγεί από το στρες και το άγχος των μετακινήσεων, καθώς κάθε περιοχή της πόλης είναι προσβάσιμη μέσω πλοιαρίου, το οποίο χρησιμοποιούν επίσης και οι φοιτητές των πανεπιστημίων.
Τα παραδείγματα των δύο πόλεων παρουσίασαν ο διευθυντής Προγραμματισμού της Δημοτικής Επιχείρησης Θαλασσίων Αστικών Συγκοινωνιών του Δήμου Βενετίας Τζιανλούκα Κουτσολίν (Gianluca Cuzzolin) και η καθηγήτρια της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστήμιου της Κωνσταντινούπολης, Ζουχάλ Ουλουσόι (Zuhal Ulusoy), η οποία σχεδίασε τις διευθετήσεις στο θαλάσσιο μέτωπο της Σμύρνης, κατά τη διάρκεια σύσκεψης για το θέμα των θαλάσσιων αστικών συγκοινωνιών, που συγκάλεσαν η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και ο Δήμος Θερμαϊκού.
Ο πρόεδρος της Περιφερειακής ΄Ενωσης Δήμων (ΠΕΔ) Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου, τόνισε ότι δέκα δήμοι που ανήκουν στο παραλιακό μέτωπο του Θερμαϊκού Κόλπου, από τον Δήμο Πύδνας – Κολινδρού μέχρι τον Δήμο Θερμαϊκού, έχουν συγκροτήσει κοινό μέτωπο για την ανάδειξη της ανάγκης να δημιουργηθεί θαλάσσια αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη. «Θα πιέσουμε και την κυβέρνηση, θα κάνουμε διάλογο καλόπιστα και ευελπιστούμε ότι θα έχουμε θετικά αποτελέσματα» πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιάννης Μαυρομάτης, επισήμανε ότι πόλεις όπως η Βενετία, η Σμύρνη, το Άμστερνταμ και το Αμβούργο έχουν αναπτύξει σχετική τεχνογνωσία και μοιάζουν με την περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου. Τόνισε ότι οι δέκα δήμοι του παραλιακού μετώπου του Θερμαϊκού Κόλπου στηρίζουν ένα τέτοιο εγχείρημα και πρότεινε να το αναλάβει ιδιώτης επενδυτής, στο πλαίσιο μιας σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ζήτησε ακόμη «η Εγνατία Οδός, που χειρίζεται ένα μεγάλο κονδύλιο προερχόμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, της τάξης των 10 εκ. ευρώ, άμεσα να κάνει τις υποδομές ώστε να είναι έτοιμες προκειμένου ο οποιοσδήποτε επενδυτής ή το σύμπλεγμα των επενδυτών να συνδέσει την επένδυσή του με αυτές».
«Σε ό,τι αφορά τους ιδιώτες, υπάρχουν τρεις προτάσεις ώριμες από ιδιώτες για να κατατεθούν στο υπουργείο και έχω ειδοποιήσει και το υπουργείο ότι οι προτάσεις αυτές είναι ώριμες και έχουν το ανάλογο επενδυτικό κεφάλαιο. Θέλουν όμως και τη βοήθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης για να πετύχουν» πρόσθεσε. Έκανε, άλλωστε, λόγο για καθυστερήσεις στο θέμα της δημιουργίας των στάσεων, λέγοντας ότι οι μελέτες δεν έχουν προχωρήσει με κοινή ευθύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης και της Εγνατίας Οδού. «Δεν τρέχει η υπόθεση με τους ρυθμούς που πρέπει», συμπλήρωσε.