Τα στοιχεία, 50 σελίδων, των σιδηροδρομικών συμβάντων που σημειώθηκαν από το 2013, κατέθεσε στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, ώστε να καταδείξει ότι είναι διαχρονικό και πολύ πιο σοβαρό, από ένα ζήτημα προσλήψεων προσωπικού, το θέμα του ελληνικού σιδηροδρόμου και απαιτεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο.
«Άκουσα με προσοχή να τίθεται συχνά το θέμα ότι το μόνο πρόβλημα στον ΟΣΕ είναι το ανθρώπινο. Όταν είχαμε 3.000 εργαζόμενους στον ΟΣΕ δεν είχαμε προβλήματα; Προσπαθώ να αποδείξω ότι το θέμα του ελληνικού σιδηρόδρομου και της ασφάλειας μακάρι να ήταν μόνο θέμα κάποιων προσλήψεων στον ΟΣΕ. Είναι πολύ πιο σοβαρό, πολύ πιο διαχρονικό και απαιτεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο” απευθύνθηκε προς τα έδρανα της Αντιπολίτευσης ο αρμόδιος υπουργός για να απαντήσει στους πολιτικούς αρχηγούς του προηγήθηκαν στο βήμα, όπως ο Σ. Φάμελλος και ο Δ. Κουτσούμπας.
Παραθέτοντας τους αριθμούς ανέφερε ότι τα σοβαρά συμβάντα στον ΟΣΕ, με βάση τα πορίσματα και τις αναφορές ήταν:
- το 2013, 58 συμβάντα
- Το 2014, ήταν 81
- Το 2015, 76,
- το 2016, 71,
- το 2017, 84,
- το 2018, 74,
- το 2019, 79,
- το 2020, 53,
- το 2021, 56,
- το 2022, 29,
- το 2023, 17 μεταξύ των οποίων το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών,
- το 2024, μέχρι τον Οκτώβριο, σημειώθηκαν 17 συμβάντα
«Ακουσα ορθώς από τον κ. Φάμελλο να μιλάει για την αναγκαιότητα να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, ώστε να μπορέσει ο ελληνικός σιδηρόδρομος να επεκταθεί, να συνδεθεί με λιμάνια. Είναι ακριβώς η αντίθετη τοποθέτηση από αυτή που έκανε ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, θεωρώντας ότι το να κάνουμε έναν καλύτερο σιδηρόδρομο από τη Θεσσαλονίκη μέχρι με τον Προμαχώνα, ότι το να κάνουμε έναν καλύτερο σιδηρόδρομο από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, ουσιαστικά βοηθάμε το ΝΑΤΟ και τα ξένα συμφέροντα. Δεν έχουμε την ίδια άποψη» και κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο – όπως είπε – για το πως βλέπουμε τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου για τον επόμενη 20ετία.
Απαντώντας στον κ. Κουτσούμπα, είπε ότι θα διατεθούν 500 εκατ. ευρώ για τα έργα που θα υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα στη βασική σιδηροδρομική γραμμή από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, έτσι ώστε να έχουμε ενίσχυση της ανθεκτικότητας του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου από τον Δομοκό μέχρι τη Λάρισα αλλά και των κάθετων Λάρισα – Βόλος και Παλαιοφάρσαλα – Καλαμπάκα. Προσέθεσε πως υπάρχουν και 110 εκατ. για τον Προαστιακό της Δυτικής Αττικής και άλλοι πόροι που εξασφαλίστηκαν το Καλοκαίρι του 2024 για να υπάρξει για πρώτη φορά σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση από τα Λιόσια μέχρι το Κιάτο.
«Προσπαθούμε ισοσκελώς να εξασφαλίσουμε για πρώτη φορά τα τελευταία 20 – 25 χρόνια, που δεν έχουν γίνει έργα, κάποια σημαντικά κονδύλια», ανάφερε.
Εξάλλου, επισήμανε ότι η κυβέρνηση έχει ευθύνη για τον Ελληνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων Μεταφορών, ώστε να εκδώσει ένα ανεξάρτητο πόρισμα μέχρι τον Φεβρουάριο του 2025. Ενημέρωσε ότι έχει υποβληθεί αίτημα και εγκαταστάθηκαν ερευνητές του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και επίσης το υπουργείο έχει ανταποκριθεί σε ότι του ζητήθηκε, έως και πρόσθετες δαπάνες για εξειδικευμένες μελέτες από ερευνητικά Ινστιτούτα της Ευρώπης.
Επιπροσθέτως, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σχολίασε τις αναφορές περί προβλημάτων στον σιδηρόδρομο που ανέκυψαν τα τελευταία χρόνια, αλλά και τις επικλήσεις στην προειδοποιητική επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Αν την διαβάσει κάποιος, θα δει ότι αναφέρεται στο 2016. Αναφέρεται σε Κανονισμό, που δεν εφαρμόζεται στη χώρα από την έναρξη ισχύος της» εξήγησε και προσέθεσε: «Αυτό είναι για να αντιληφθούμε όλοι την έκταση του προβλήματος».
Β. Οικονόμου: Ανασυγκροτούμε και αναδιατάσσουμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο
«Γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια ανασυγκρότησης του ελληνικού σιδηροδρόμου, σε πολλά επίπεδα προκειμένου αυτή να πάρει σάρκα και οστά» τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου μιλώντας νομοσχέδιο για την «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» που συζητείται στην Ολομέλεια.
Ο κ. Οικονόμου είπε ότι την Κυριακή θα γίνει η σύνδεση Ορεστιάδας – Ορμένιο στον Έβρο και τον Φεβρουάριο θα έχουμε την σύνδεση Έδεσσας- Αμύνταιο Φλώρινας. Αυτές οι συνδέσεις είπε «είναι έργα πνοής που δίνουν ζωή στην ακριτική Ελλάδα και είμαστε περήφανοι που συμβάλλουμε σε αυτό».
Ο υφυπουργός, επισήμανε ότι παρόν σχέδιο νόμου «δεν μπορεί να κριθεί αποκομμένα από μια συνολική προσπάθεια αναδιάταξης, αναδιάρθρωσης και αναμόρφωσης του ελληνικού σιδηροδρόμου». Η προσπάθεια που γίνεται, πρόσθεσε «είναι πολυδάπανη, αλλά αξίζει γιατί ο σιδηρόδρομος είναι υπόθεση αναπτυξιακή και πολύ σημαντική για την πορεία της χώρας».
Ο κ. Οικονόμου, αναφερόμενος στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών είπε ότι «για εμάς, είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση που πρέπει να την δούμε μόνο ως μια ιερά υποχρέωση και καθήκον στο να μην επιτρέψουμε ξανά να συμβεί μια τέτοια τραγωδία».
Κάλεσε την αντιπολίτευση «να μην ρίχνει πετρέλαιο στην φωτιά» μεγεθύνοντας την ασφάλεια, αντίθετα θα πρέπει να υπάρχει «μέτρο» για να μπορέσει να στηριχθεί η ανασυγκρότηση του σιδηροδρόμου. Επισήμανε ότι αναπτυξιακό πρόγραμμα 1,5 δισ. ευρώ δεν έχει υπάρξει ποτέ άλλοτε και πρόσθεσε ότι « το 2027 ο σιδηρόδρομος δεν θα έχει καμία σχέση με αυτόν που ξέραμε». Η σύμπτυξη ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ είναι «ένα εργαλείο όχι γιατί επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας και τεχνικής επάρκειας αλλά αποτελεί ένα βήμα για να επιτευχθεί το άλμα που θέλουμε».
Μετρό Θεσσαλονίκης
Σχετικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Σταϊκούρας, σημείωσε τα εξής: «το κόστος είναι 5 δισ. μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά, μαζί με τα αρχαιολογικά έργα, τα δάνεια και τους τόκους, αλλά και τα απρόβλεπτα. Αυτό το ποσό, είναι για τη βασική γραμμή – 9,6 χιλιόμετρα και 13 σταθμοί – και για την επέκταση προς την Καλαμαριά, το οποίο είναι άλλα 4,8 χιλιόμετρα και 5 συρμοί. Αυτά για όσους κάνουν τις διαιρέσεις του ποσού ως προς τα υφιστάμενα χιλιόμετρα, λησμονώντας και τα υπόλοιπα χωρίς να σημαίνει ότι το έργο αυτό δεν έπρεπε να εκτελεστεί πολλά χρόνια πριν και με μικρότερο κόστος. Αυτό είναι ένα μάθημα για όλους μας».
«Έγιναν σταθμοί μετεπιβίβασης και στη Νέα Ελβετία έγινε ένα εξαιρετικό έργο, αλλάξαμε τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ, όχι να εξυπηρετήσουμε το μετρό, αλλά για κάνουμε συνδυαστικές μεταφορές στη Θεσσαλονίκη και έχουμε δεσμευτεί ότι μόλις βρούμε την αναγκαία χρηματοδότηση, που σήμερα δεν υφίσταται, θα πάμε και προς τα Δυτικά και θα φτάσουμε προς το Αεροδρόμιο, το οποίο το προσεγγίζουμε στη Μίκρα με την επέκταση στην Καλαμαριά, αλλά δεν φτάνουμε εκεί», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Αναφερόμενος στο πρόσφατο περιστατικό, ο αρμόδιος υπουργός διαβεβαίωσε ότι ακολουθήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας και απευθυνόμενος προς τον Δ. Κουτσούμπα του είπε χαρακτηριστικά ότι “Δεν υπήρχε κίνδυνος ασφάλειας, όπως αναδείξατε”.
Προσέθεσε ότι αυτό το οποίο κάναμε στη Θεσσαλονίκη είναι ακριβώς το ίδιο με τις άλλες χώρες, που υπάρχουν αντίστοιχα συστήματα και έδειξε από το βήμα φωτογραφίες από τα αντίστοιχα συμβάντα στο Μιλάνο (την επόμενη μέρα της έναρξης λειτουργίας της γραμμής όπου υπήρξε ακριβώς το ίδιο περιστατικό, αλλά συνέβησαν και ακόμη δύο περιστατικά μέσα σε δύο μήνες) την Νέα Υόρκη (όπου έγινε το ίδιο συμβάν την προηγούμενη εβδομάδα) και την Κοπεγχάγη (όπου υπήρξαν 75 εκκενώσεις συρμών από τις αρχές του 2023). Ο κ. Σταϊκούρας, υπογράμμισε ότι τέτοια περιστατικά μπορεί να ξαναγίνουν και προσέθεσε: “Γίνονται αυτά. Το θέμα είναι να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των επιβατών, η ασφάλεια των μετακινήσεων”.
Τέλος, έδωσε τα στοιχεία από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του μετρό της Θεσσαλονίκης σύμφωνα με τα οποία: Μέχρι τώρα έγιναν 700.000 μετακινήσεις τις πρώτες 15 ημέρες, έχουν κοπεί 134.841 εισιτήρια, έχουν εκδοθεί 28.000 προσωποποιημένες κάρτες και έχει μειωθεί η κίνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης κατά 10%.
«Αυτό είναι το αποτύπωμα ενός σημαντικού έργου στη Θεσσαλονίκη για το οποίο εργάστηκαν, με μικρότερη ή μεγαλύτερη επιτυχία, διαχρονικά πολλές κυβερνήσεις τα τελευταία 18 χρόνια» κατέληξε ο υπουργός.
Πηγή: ΑΠΕ