Ριζικές αλλαγές στον χώρο της ακτοπλοΐας, με μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και με τη δημιουργία μιας Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων που θα αναλάβει τον σχεδιασμό ενός νέου, σύγχρονου και ελκυστικού πλαισίου ανάπτυξης των δικτύων των θαλασσίων μεταφορών, σχεδιάζει το υπουργείο Ναυτιλίας.
Το εγχείρημα είναι δύσκολο για τον νέο υπουργό, Κ. Μουσουρούλη, καθώς οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες βρίσκονται οικονομικά στο «κόκκινο» ενώ δεν λείπουν και αντιδράσεις εκ μέρους των ακτοπλόων, οι οποίοι ζητούν άμεσα μέτρα και αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου.
Ο κ. Μουσουρούλης, μιλώντας την Παρασκευή στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, είπε ότι θα πρέπει να γίνει προσπάθεια να μην γίνει περικοπή δρομολογίων ή προσεγγίσεων, προκειμένου να μην διαταραχθεί η οικονομική και κοινωνική ζωή των νησιών, ενώ δήλωσε ότι, αφού ολοκληρωθεί η μελέτη του μεταφορικού ισοδύναμου από το υπουργείο Ανάπτυξης, θα επιδιωχθεί η μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, όπως σε άλλα μεσογειακά και ευρωπαϊκά κράτη, με στόχο την εξισορρόπηση του κόστους μεταφοράς των ακτοπλοϊκών με τις χερσαίες μεταφορές.
Όπως αναφέρερει το ΑΜΠΕ, ο υπουργός επίσης επέκρινε τις πολυετείς συμβάσεις για τις άγονες γραμμές καθώς, όπως είπε, δεσμεύουν μεγάλο ύψος των πιστώσεων, με αποτέλεσμα να μην επαρκούν να καλύψουν τις ανάγκες ενός διαγωνισμού. Σημειώνεται ότι οι πολυετείς συμβάσεις έγιναν για να περιορίσουν το κόστος των επιδοτήσεων, ωστόσο οι όροι που μπήκαν σε αυτές μετέπειτα και αφορούσαν τις ετήσιες αναπροσαρμογές που μπορεί να σχετίζονται με το κόστος καυσίμων, τις έχουν καταστήσει οικονομικά ασύμφορες.
Ο κ. Μουσουρούλης τάχθηκε επίσης υπέρ της δημιουργίας μιας Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων η οποία θα αναλάβει τον σχεδιασμό, την οργάνωση και τη λειτουργία των εσωτερικών και εξωτερικών ακπλοϊκών συνδέσεων, συμπεριλαμβανομένων και των τοπικών.
Η Αρχή αυτή, όπως εξήγησε, θα μελετήσει τις βασικές ανάγκες δρομολόγησης από και προς τα λιμάνια, θα αναλάβει την ομαδοποίησή τους σε περιοχές εκμετάλλευσης, δηλαδή σε γεωγραφικές ενότητες, εντάσσοντας σε αυτές και τις γραμμές, βάσει ποιοτικών κριτηρίων, όσον αφορά τα πλοία και τις υπηρεσίες, και τέλος θα δημοπρατεί τις ζώνες, αναζητώντας αναδόχους εκμετάλλευσης του έργου οι οποίοι θα προσκομίζουν εγγυήσεις καλής εκτέλεσής του. Σε περίπτωση αδυναμίας του αναδόχου να καλύψει τις ανάγκες θα δραστηριοποιείται επικουρικά και περιστασιακά ο μειοδότης η κάποιος νέος ανάδοχος για έκτακτες ανάγκες. Η Ρυθμιστική Αρχή επίσης θα εποπτεύει την τήρηση των όρων των συμβάσεων και θα διασφαλίζει τη βέλτιστη αξιοποίηση των εσόδων της έτσι ώστε να μπορεί να χρηματοδοτεί απρόσκοπτα τις γραμμές.
Από την πλευρά τους πάντως οι πλοιοκτήτες ζητούν άμεσα μέτρα, όπως μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και άμεση κάθε μήνα καταβολή των χρημάτων από τις επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές, καθώς, όπως υποστηρίζουν, η αυξημένη κίνηση του Αυγούστου δεν θα σώσει την κατάσταση και θα καλύψει μόνο ζημιές των προηγούμενων μηνών.
Ο χειμώνας εκτιμούν ότι θα είναι πολύ δύσκολος καθώς τα φορολογικά μέτρα για τους πολίτες, σε συνδυασμό με τη μείωση της τουριστικής κίνησης και το υψηλό κόστος των καυσίμων, θα μειώσει αισθητά το μεταφορικό έργο σε μια περίοδο που το κόστος των πλοίων, όπως λένε, είναι αρκετά μεγάλο.
Αντιπροσωπεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, που συναντήθηκε πρόσφατα με τον κ. Μουσουρούλη, ζήτησε να διαμορφωθεί ο ΦΠΑ στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας στο ίδιος ύψος με τις υπηρεσίες διαμονής στα ξενοδοχειακά καταλύματα, δηλαδή στο 6,5%, προκειμένου να αυξηθεί η τουριστική κίνηση αλλά και μειωθεί το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων.
Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχει προτείνει και το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών σε έρευνά του, που έχει ήδη στα «χέρια» του και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας. Συγκεκριμένα, ζητά μείωση στο 9% του ΦΠΑ στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο των επιβατών και στο 16% για το εισιτήριο των οχημάτων. Ο ΦΠΑ είναι σήμερα 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα, ενώ ένα ακτοπλοϊκό εισιτήριο, πέραν του ΦΠΑ, επιβαρύνεται με τον επίναυλο, που είναι 3%, και με 5% λιμενικά τέλη.
Επίσης εταιρείες στην Ακτή Μιαούλη θέτουν θέμα έγκαιρης καταβολής των χρημάτων κάθε μήνα, για τις άγονες γραμμές, με παράλληλη μείωση της γραφειοκρατίας. Όπως υποστηρίζουν, τα χρήματα από το ελληνικό Δημόσιο εκταμιεύονται με χρονοβόρες διαδικασίες και οι περισσότερες εταιρείες αναγκάζονται να πιστώνονται, όταν οι τράπεζες πλέον δύσκολα διευκολύνουν τέτοιου είδους καταστάσεις.
Εξάλλου, οι πλοιοκτήτες θέτουν θέμα και για τον τρόπο λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), που γνωμοδοτεί σε αιτήματα των εταιρειών για κάλυψη δρομολογίων αναγκών. Πολλοί τονίζουν ότι υπάρχει νόμος σχετικός με τους όρους κάλυψης των γραμμών και ότι η κάθε εταιρεία δεν θα χρειαζόταν να υποβάλει το ανάλογο αίτημά της στο ΣΑΣ.
Ο διευθύνων σύμβουλος των Μινωικών Γραμμών, Αντώνης Μανιαδάκης σε γραπτή δήλωσή του την περασμένη εβδομάδα έκανε λόγο για παράβαση των διατάξεων του νόμου Ν. 2932/2001 και του Κανονισμού 3577/1992 προ εξαμήνου από το ΣΑΣ, στο αίτημα της εταιρείας για δρομολόγηση των πλοίων «Europa Palace» και «Olympia Palace» στη γραμμή Πειραιάς- Χανιά, απόφαση που, όπως τόνισε, είναι αντίθετη προς τη σκοπούμενη ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού.
Επίσης έντονες αντιδράσεις έχει εκφράσει παλιότερα και η διοίκηση της NEL της οποίας απορρίφθηκε αίτημα για δρομολόγηση πλοίου της στις Κυκλάδες με το αιτιολογικό ότι δεν υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες.