Σε «μετέωρο βήμα» εξελίσσεται η απόφαση της κυβέρνησης, που αναδείχθηκε ως κορυφαία μάλιστα προτεραιότητα από τον υπουργό Εσωτερικών κ. Ευρ. Στυλιανίδη και τον αναπληρωτή υπουργό κ. Χαρ. Αθανασίου, να προχωρήσει άμεσα σε «αυστηροποίηση» του «νόμου Ραγκούση» για την ιθαγένεια.
Η απόφαση αυτή, που υλοποιεί προεκλογικές δεσμεύσεις του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά και «απαντά», κατά κάποιον τρόπο, στις νομοθετικές πρωτοβουλίες, που αναλήφθηκαν ήδη από τους Ανεξάρτητους Ελληνες και τη Χρυσή Αυγή, εκτιμάται, σύμφωνα με σχετική έκθεση του 2012 που έκανε το υπουργείο Εσωτερικών και αποκαλύπτει σήμερα «Το Βήμα», ότι δεν θα έχει πρακτικό αποτέλεσμα.
Οι κκ. Στυλιανίδης και Αθανασίου κατέστησαν σαφές ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εναρμονιστεί το νομικό πλαίσιο για την ιθαγένεια στη χώρα μας με το αυστηρότερο μοντέλο που ισχύει στην Ευρώπη. Ετσι, σ’ αυτή τη φάση θα υπάρξει τροποποίηση των διατάξεων του «νόμου Ραγκούση» «που έχουν δημιουργήσει δυσλειτουργίες», ενώ η ριζική αναθεώρησή του θα ανατεθεί σε επιτροπή.
Τι ισχύει στις άλλες χώρες της ΕΕ
Εξετάζεται, όπως έκαναν γνωστό, η αύξηση στα 10 χρόνια, από τα επτά, του χρόνου νόμιμης παραμονής στην Ελλάδα που πρέπει να έχει ένας μετανάστης προτού κάνει αίτηση για υπηκοότητα, όπως επίσης και η αύξηση στα οκτώ χρόνια, από τα πέντε σήμερα, του χρόνου νόμιμης παραμονής των γονέων πριν από τη γέννηση τέκνου, προκειμένου αυτό να αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια.
Στο ίδιο πλαίσιο, μελετάται να δοθεί η δυνατότητα στα ίδια τα παιδιά των μεταναστών, όταν συμπληρώνουν το 18ο έτος της ηλικίας τους, να επιλέγουν ποια ιθαγένεια θέλουν να κρατήσουν, καθώς και η δυνατότητα απόκτησης ιθαγένειας απ’ όσους μετανάστες επιτυγχάνουν την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.
Η τακτική αυτή ωστόσο προσκρούει στη συμφωνία των πολιτικών κομμάτων που μετέχουν στην κυβέρνηση. Στέλεχος της ΔΗΜΑΡ, που μετείχε των σχετικών διαπραγματεύσεων, υπήρξε κατηγορηματικός στο «Βήμα»: «Το θέμα αυτό», υπογράμμισε, «θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με σοβαρό και υπεύθυνο τρόπο. Γι’ αυτό συμφωνήσαμε να συσταθεί μια διακομματική επιτροπή η οποία θα εξετάσει το ζήτημα. Η απόφαση αυτή παραμένει σε ισχύ».
Από την άλλη πλευρά, η έκθεση του υπουργείου Εσωτερικών καταρρίπτει μια σειρά μύθων που έχουν καλλιεργηθεί γύρω από τις «ελληνοποιήσεις αλλοδαπών» και καταδεικνύει τα εξής:
Πρώτον, η Ελλάδα δεν προχωρεί σε αθρόες νομιμοποιήσεις αλλοδαπών και σε «μαζικές ελληνοποιήσεις», καθώς σε απόλυτους αριθμούς και σε ποσοστά χορηγεί με διαφορά από τις υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης τις λιγότερες ιθαγένειες.
Δεύτερον, μετά τον Ν. 3838/2010 πραγματοποιούνται οι μισές πολιτογραφήσεις συγκριτικά με το 2009 (βλ. σχετικό πίνακα), και μάλιστα με διαφανείς διαδικασίες, καθώς οι αιτήσεις εξετάζονται από ειδική επιτροπή.
Τρίτον, η συντριπτική πλειονότητα χορήγησης της ελληνικής ιθαγένειας αφορά ομογενείς – κυρίως από την Αλβανία και την Τουρκία -, ενώ σε οικονομικούς μετανάστες ο αριθμός των εγκρίσεων είναι ελάχιστος.
Τέταρτον, στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών και του ευρωπαϊκού Νότου τα παιδιά παίρνουν ιθαγένεια πριν από τα 18, ρύθμιση την οποία προβλέπει και ο υφιστάμενος νόμος.
Τα στοιχεία της έκθεσης του υπουργείου Εσωτερικών καταδεικνύουν ότι παρατηρείται ραγδαία αύξηση του αριθμού πολιτογραφήσεων την περίοδο 2007 – 2009, επί κυβέρνησης δηλαδή της Νέας Δημοκρατίας, περίοδο κατά την οποία πολιτογραφήθηκαν περίπου 13.000 άτομα, ενώ από το 2010-2011 παρατηρείται μείωση.
Την ίδια περίοδο, γεγονός που δείχνει ότι η πορεία προς τις κάλπες επηρεάζει άμεσα και το θέμα της χορήγησης ελληνικής ιθαγένειας, παρατηρείται αύξηση του αριθμού των αποφάσεων πολιτογράφησης ομογενών (12.354 το 2009), ενώ ως προς τους λοιπούς αλλοδαπούς καταγράφεται σταδιακή μείωση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 χορηγήθηκε η ελληνική ιθαγένεια σε 375 αλλοδαπούς. Ο αριθμός των αποφάσεων πολιτογράφησης που έχουν εκδοθεί με βάση τη νέα διαδικασία ανέρχεται σε 155, εκδοθείσες όλες εντός των ετών 2011-12.