Με ελλείψεις σε εναέρια μέσα, με τα κενά στο μόνιμο προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος να παραμένουν, με έναν γερασμένο όπως καταγγέλλουν συνδικαλιστές στόλο οχημάτων, με ελλείψεις ακόμα και στην αντικατάσταση των ελαστικών των οχημάτων, οι δυνάμεις πυρόσβεσης καλούνται να αντιμετωπίσουν σε περίοδο οικονομικής κρίσης ένα καλοκαίρι που λόγω των καιρικών συνθηκών προβλέπεται ιδιαίτερα επικίνδυνο για την ανάπτυξη μεγάλων δασικών πυρκαγιών.
Η οικονομική κρίση, όπως δημοσιεύουν τα Νέα, έχει ήδη χτυπήσει το Πυροσβεστικό Σώμα αφού, όπως καταγγέλλουν συνδικαλιστές, φέτος έχουν μειωθεί κατά 15% τα διαθέσιμα κονδύλια στον προϋπολογισμό του Σώματος.
Το κούρεμα είναι ακόμα μεγαλύτερο και φθάνει φέτος συνολικά στο 45%, καθώς και το 2011 είχαν μειωθεί τα διαθέσιμα κονδύλια κατά 30%.
Το πρώτο «κρας τεστ» που έγινε στα μέσα Ιουνίου με τις καταστροφικές πυρκαγιές της Λαυρεωτικής ανέδειξε δραματικά τις ελλείψεις.
Το Πυροσβεστικό Σώμα θρηνεί έναν νεκρό πυροσβέστη, ενώ σπίτια και εκτάσεις παραδόθηκαν στις φλόγες. «Σε αυτήν την καταστροφική πυρκαγιά φάνηκαν οι ελλείψεις και οι αδυναμίες του μηχανισμού. Και να σκεφτεί κανείς ότι η πυρκαγιά ξέσπασε στην Αττική που οι δυνατότητες αντιμετώπισης είναι μεγαλύτερες.
Αυτό σημαίνει ότι με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, μια δασική πυρκαγιά μπορεί να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις», επισημαίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικής Γιάννης Σταμούλης και προσθέτει ότι «κάθε χρόνο, παραμονές καλοκαιριών, επισημαίνουμε διαρκώς τα προβλήματα του μηχανισμού πυρόσβεσης και δασοπροστασίας».
Το μεγάλο αγκάθι στη δασοπυρόσβεση παραμένει η έλλειψη εναέριων πυροσβεστικών μέσων. Φέτος μισθώθηκαν 10 ελικόπτερα σε σχέση με τα 12 που είχαν μισθωθεί πέρυσι. Η εναέρια δύναμη της Πυροσβεστικής μειώθηκε, σε σχέση με πέρυσι, κατά δυο πυροσβεστικά ελικόπτερα, ενώ για τα μισθωμένα υπάρχουν σκέψεις και γίνονται προσπάθειες να αυξηθεί ο αριθμός τους. Το πρόβλημα όμως στα εναέρια μέσα δεν είναι μόνο αυτό.
Η διαθέσιμη δύναμη των υπόλοιπων εναέριων μέσων παραμένει στα περσινά επίπεδα. Δηλαδή 21 Canadair και 18 PZL. Ομως από τα 21 Canadair δεν είναι όλα διαθέσιμα καθώς παρουσιάζουν βλάβες. Ο αριθμός όσων μπορούν να διατεθούν για την κατάσβεση μεταβάλλεται.
Από τα 21 Canadair, χθες ήταν διαθέσιμα, σύμφωνα με πληροφορίες, μόνο τα 14, ενώ τα άλλα ήταν καθηλωμένα. Στις μεγάλες πυρκαγιές στα μέσα Ιουνίου, σύμφωνα με καταγγελίες συνδικαλιστών, μπόρεσαν να κινητοποιηθούν σχεδόν τα μισά από τα διαθέσιμα. «Η εναέρια δύναμη κρούσης είναι τα Canadair και τα ελικόπτερα. Το ζήτημα ως προς τα Canadair είναι να διατίθενται στην κατάσβεση», προσθέτει ο κ Σταμούλης.
Ενα πολύ μεγάλο κεφάλαιο στην πυρόσβεση είναι τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα του Πυροσβεστικού Σώματος, τα οποία «βραχυκυκλώθηκαν» σε διαγωνισμούς και ένδικα μέσα και για δύο χρόνια παρέμειναν καθηλωμένα.
Πρόκειται για τρία ΒΚ-117 και δύο Super Puma, τα οποία είναι πολύ χρήσιμα στην κατάσβεση για τον συντονισμό και τη μεταφορά προσωπικού. Υστερα από διαδικασίες, το πρόβλημα της τεχνικής συντήρησής τους επιλύθηκε και, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται σταδιακά να παραδοθούν.
Ανακύπτει παράλληλα όμως και ένα σημαντικό πρόβλημα με τους 11 πιλότους – πυροσβέστες που είχαν εκπαιδευτεί γι’ αυτόν τον σκοπό, αλλά λόγω του ότι τα ελικόπτερα παρέμειναν καθηλωμένα, και τα πτυχία τους έπαψαν να έχουν ισχύ. Από το υπουργείο γίνονται προσπάθειες ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την ανανέωση του πτυχίου τους.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα στη δασοπυρόσβεση είναι τα γερασμένα, όπως τα χαρακτηρίζουν συνδικαλιστές, οχήματα της Πυροσβεστικής. Το Πυροσβεστικό Σώμα διαθέτει 1.696 υδροφόρα οχήματα. Από αυτά, το 60%, όπως επισημαίνει ο αντιπρόεδρος της Ένωσης, αξιωματικός του Πυροσβεστικού Σώματος Φίλιππος Παντελεάκος, είναι ηλικίας άνω των δέκα χρόνων, ενώ ανάμεσά τους υπάρχουν και οχήματα άνω των 25 χρόνων.
Το πρόβλημα με τα γερασμένα οχήματα όσο περνά ο καιρός της αντιπυρικής περιόδου θα επιδεινώνεται και αρκετά από αυτά θα τεθούν εκτός λειτουργίας. Όπως λένε πυροσβέστες, αρκετά από αυτά τα παλαιά οχήματα είναι παροπλισμένα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως επισημαίνεται, είναι τα ελαστικά που λόγω των ιδιαιτεροτήτων της κατάσβεσης, σε δύσβατες περιοχές παρουσιάζουν φθορά, με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα και στην ασφάλεια του προσωπικού αλλά και στην επιχειρησιακή δυνατότητα. Από τις πρώτες εκτιμήσεις συνδικαλιστών, υπάρχουν ελλείψεις τουλάχιστον 3.500 τεμαχίων ελαστικών για τα οχήματα.
Οι σημαντικές ελλείψεις στο μόνιμο προσωπικό, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, ουσιαστικά παραμένουν, παρά τις διαδικασίες ενίσχυσης με πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης και εποχικούς. Ειδικότερα τα κενά σε μόνιμο προσωπικό παραμένουν στους 4.215 μόνιμους καθώς, όπως καταγγέλλουν συνδικαλιστές, έχουν να γίνουν προσλήψεις από το 2008.
Η δύναμη του Πυροσβεστικού Σώματος για τη δασοπυρόσβεση αριθμεί συνολικά 14.401 άτομα – στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Από αυτούς, μόνιμο προσωπικό είναι 8.495. Οι 4.000 αποτελούν πυροσβέστες πενταετούς θητείας και 1.906 είναι εποχικοί. «Με αυτό που έγινε φέτος, το κενό μετακυλίστηκε. Οι ελλείψεις εξακολουθούν να υπάρχουν και το δυσμενές είναι ότι έχει τριχοτομηθεί το προσωπικό», επισημαίνει ο Γιάννης Σταμούλης.
Προβλήματα, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, ανακύπτουν τόσο στους εποχικούς όσο και στους πυροσβέστες πενταετούς απασχόλησης καθώς υπάρχει πλαφόν ως προς το ωράριο εργασίας, με περιορισμούς για τα Σαββατοκύριακα, τις αργίες και τα εκτός έδρας, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να είναι διαθέσιμοι και αξιοποιήσιμοι όπως οι μόνιμοι.
Κι αυτό μεταφράζεται σε λιγότερα επανδρωμένα οχήματα σε βάρδιες.
Στο φετινό δύσκολο, ως προς τις καιρικές συνθήκες, καλοκαίρι καθυστέρησαν επιπλέον, σύμφωνα με τις καταγγελίες συνδικαλιστών, να διατεθούν τα κονδύλια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση όσον αφορά την πρόληψη – τον καθαρισμό δηλαδή των περιαστικών δασών και των αλσών -, με αποτέλεσμα η υψηλή βλάστηση να επιταχύνει την εξέλιξη της φωτιάς.