Το 2018 για την Παιδεία θα χαρακτηριστεί από «νομοθετικό πυρετό», αφού το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να φέρει στη Βουλή το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλαγές στη Β’ και Γ’ λυκείου, νέα προγράμματα σπουδών, αλλά και τα συμφωνηθέντα με τους θεσμούς.
Ήδη τις πρώτες ημέρες του έτους, στις 4 Ιανουαρίου, ολοκληρώνεται η διαβούλευση για το νομοσχέδιο που αφορά στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και μέχρι το τέλος του μήνα, αναμένεται η ψήφισή του από τη Βουλή.
Επίσης, μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται και το νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Υπενθυμίζεται ότι αρχικά, το βασικό στοιχείο θα ήταν, από όσα είχε αναφέρει η ηγεσία του υπουργείου, η κατάργηση των εξετάσεων. Ωστόσο, από τα όσα περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του υπουργείου και έχουν δει το φως της δημοσιότητας, θα πρόκειται πρακτικά για «νέες Πανελλαδικές», με λιγότερα μαθήματα, δύο περιόδους εξετάσεων (Ιανουαρίου και Ιουνίου) και διπλούς συντελεστές για την απόκτηση απολυτηρίου και την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια. Μένει να φανεί, εάν θα περιληφθεί στο συγκεκριμένο χρονικό σημείο -και στο εν λόγω νομοσχέδιο- και η κατάργηση του αριθμού εισακτέων (εκτός των ιατρικών, νομικών και πολυτεχνικών σχολών), που κατά καιρούς έχει αναφέρει ο κ. Γαβρόγλου. Στο νομοσχέδιο αναμένεται να συμπεριληφθούν και οι αλλαγές για την αναμόρφωση της Β’ και Γ’ λυκείου.
Η παρουσίαση της αναμενόμενης έκθεσης του ΟΟΣΑ
Η νέα έκθεση του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα αναμένεται να παρουσιαστεί φέτος την ‘Ανοιξη και πιο συγκεκριμένα, τον Απρίλιο του 2018. Πρόκειται για την έκθεση που, σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό και τη συμφωνία με τον Οργανισμό, θα παρουσιαζόταν μέσα στο 2017, ωστόσο η μεγάλη απόσταση που έπρεπε να διανυθεί μεταξύ των προτάσεων του Οργανισμού και της πολιτικής κατεύθυνσης του υπουργείου ήταν αρκετά μεγάλη, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η έκθεση.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι βάσει μνημονιακών υποχρεώσεων, οι προτάσεις του ΟΟΣΑ, όπως θα αποτυπωθούν στην έκθεσή του, θα αποτελούν κατευθυντήρια γραμμή που θα πρέπει να ακολουθήσει το υπουργείο για νομοθετικές παρεμβάσεις.
Μηχανογραφικά 2018: Μείον ένα επιστημονικό πεδίο, συν ένα πανεπιστήμιο
Όπως έχει ανακοινωθεί εδώ και καιρό, στις φετινές Πανελλαδικές δεν θα υπάρχει το μέχρι πέρυσι 4ο πεδίο, των Παιδαγωγικών Σχολών. Με την κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου, η πρόσβαση στις σχολές αυτές από τους υποψηφίους θα είναι ελεύθερη από όλα τα πεδία και χωρίς εξέταση σε υποχρεωτικό μάθημα.
Παράλληλα, οι υποψήφιοι των φετινών Πανελλαδικών αναμένεται να έχουν στη λίστα των επιλογών τους στο μηχανογραφικό και το νέο πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής. Τα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, από τα οποία θα προκύψει το νέο πανεπιστήμιο, δεν θα περιλαμβάνονται στο μηχανογραφικό.
Ακόμη, φέτος οι υποψήφιοι θα εξεταστούν σε τέσσερα μόνο μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις (Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Ιστορία και Βιολογία), που θα προηγηθούν των πανελλαδικών.
Νέα σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά με «πρεμιέρες»
Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί τη χρονιά που φεύγει, τον Σεπτέμβριο του 2018, με την έναρξη του σχολικού και ακαδημαϊκού έτους 2018-19, αναμένεται να «κάνουν πρεμιέρα» τα νέα προγράμματα σπουδών στη Β’ Λυκείου, η πλήρης εφαρμογή του νόμου στα μεταπτυχιακά των ΑΕΙ (το 2017-18 είναι μεταβατική χρονιά), το Πανεπιστημιο Δυτικής Αττικής και οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών στο γυμνάσιο.
Ακόμη, από τον Σεπτέμβριο του 2018 θα αρχίσει η σταδιακή εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Εκπαίδευσης. Όπως έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο, η εφαρμογή θα ισχύσει για τα 2/3 των δήμων της χώρας, με πρόβλεψη μέσα στην επόμενη τριετία την καθολική εφαρμογή.
Η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς
Τέλος, εκτός των διαπραγματεύσεων με τον ΟΟΣΑ, το υπουργείο έχει ένα ακόμα μέτωπο που πρέπει να κλείσει εντός αρχών του 2018, το οποίο δεν είναι άλλο από τη συμφωνία με τους θεσμούς.
Μέσα στη νέα χρονιά, λοιπόν, αναμένεται και το νομοθέτημα που θα περιλαμβάνει τα συμφωνηθέντα μεταξύ των δύο πλευρών. Αν και η πληροφόρηση από πλευράς υπουργείου κάνει λόγο για συμφωνία που αφορά μόνο την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης και τον αποχαρακτηρισμό της ώρας σίτισης ως διδακτικής, έχουν δει το φως της δημοσιότητας πληροφορίες που «δείχνουν» αύξηση του υποχρεωτικού ωραρίου, ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, όπως γράφει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Μένει να φανεί τι τελικά θα υλοποιηθεί από τα προγραμματισθέντα και, κυρίως, από τα αναμενόμενα προς νομοθέτηση. Το μόνο σίγουρο είναι, ότι στο χώρο της Παιδείας, το 2018 αναμένεται να είναι έτος πολλών εξελίξεων.