Αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία και μουσεία που αναβαθμίζονται, προσβασιμότητα σε όλους, υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών, νέες εκδόσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα συνιστούν το τριετές πρόγραμμα αναβάθμισης της ποιότητας των υπηρεσιών στα μνημεία, του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και ένα χρόνο και έχει αποδώσει ήδη σημαντικούς καρπούς.
Έως το 2013 που θα ολοκληρωθεί, αναμένεται να έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την εικόνα των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων, κάνοντάς την «πιο φιλική» και «προσιτή» στους Έλληνες και ξένους επισκέπτες.
«Η Ελλάδα έχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά επαναεπισκεψιμότητας των μνημείων. Στόχος μας πάντα είναι τα μνημεία μας να μας εμπνέουν. Και εμάς που είμαστε πολίτες αυτής της χώρας και τους ξένους επισκέπτες. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να γίνουν περισσότερο προσβάσιμα», τόνισε ο ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος σε συνέντευξη Τύπου χθες στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.
Ένα «απαραίτητο βήμα, ιδίως μέσα στην κρίση», χαρακτήρισε ο υπουργός το πρόγραμμα, διότι- όπως είπε- «τώρα, περισσότερο από ποτέ, έχουμε ανάγκη να επενδύσουμε σε κάθε τι που μπορεί να αναβαθμίσει τη ζωή μας».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι προτού ξεκινήσει η εφαρμογή του προγράμματος από τα 170 μνημεία της χώρας με εισιτήριο, τα 117 δεν παρείχαν ούτε τις βασικές εξυπηρετήσεις στους επισκέπτες. Από άλλα μνημεία απουσίαζαν βασικές υπηρεσίες, όπως ενημερωτικά φυλλάδια και πώληση νερού, άλλα είχαν «θλιβερούς» χώρους υγιεινής, ενώ υπήρχαν και χώροι που είχαν μεν πωλητήριο αλλά δεν είχαν πωλητέα ή πωλητές, κ.ο.κ..
Έτσι, ολοκληρώνοντας τον πρώτο χρόνο του προγράμματος, 75 από τα 118 μνημεία που δεν είχαν βασικές υπηρεσίες, απέκτησαν. Εβδομήντα επτά μνημεία αναβαθμίστηκαν τουλάχιστον μία κατηγορία, 28 απέκτησαν νερό, 17 απέκτησαν δίγλωσσες πινακίδες και 10 απέκτησαν εκπαιδευτικά προγράμματα.
Ειδικότερα, η αναβάθμιση παροχών στο κοινό οδήγησε 33 χώρους (εκεί που πριν ήταν μόλις 18) στη δεύτερη κατηγορία (Α2) – από τις τέσσερις στις οποίες έχουν καταταχθεί τα μνημεία στο σύνολό τους ανάλογα με τις υπηρεσίες που έχριζαν αναβάθμισης. Στην Α3 κατηγορία βρίσκονται πλέον 102 χώροι (αντί των 42) ενώ στην Α4- και τελευταία- έχουν παραμείνει 43 (από τους 118).
Ακόμη, εκδόθηκαν 169 καινούργια φυλλάδια για τους αρχαιολογικούς χώρους και 340 ενημερωτικά φυλλάδια για πρώτη φορά σε γραφή Braille (ελληνικά – αγγλικά). Δημιουργήθηκαν νέοι χώροι αφής- όπως η απτική απόδοση της κάτοψης του Βράχου της Ακρόπολης αλλά και η δημιουργία πινακίδων στη Ζώνη Μεσημβρία στον Εβρο- καθώς και οπτικές διαδρομές (Μουσείο Θεσσαλονικής, Αιανής, Δελφών). Όλα αυτά με τη συνεργασία του Φάρου Τυφλών και του Μουσείου Αφής.
Επιπλέον, έγιναν 120 δίγλωσσες πινακίδες πυρολάβας για να αντέχουν όλες τις καιρικές συνθήκες σε 17 χώρους και 6 δίγλωσσες ενημερωτικές λεζάντες σε 6 μουσεία. Δημιουργήθηκαν 36 καινούρια εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ έντεκα νέοι οδηγοί έχουν ανατεθεί από το ΤΑΠ με έτοιμους ήδη τους δύο πρώτους για την Στοά του Αττάλου και την Αρχαία Αγορά.