Χάος επικρατεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης: Η λειτουργία των ΑΕΙ, των λυκείων και των γυμνασίων της χώρας έχει φτάσει σε οριακό σημείο. Στα πανεπιστήμια, η εξεταστική φαίνεται να έχει χαθεί στα ιδρύματα όπου συνεχίζονται οι καταλήψεις. Σε όσα έχουν σταματήσει, οι πρυτάνεις δεν ξέρουν πώς θα αναπληρωθεί ο χρόνος που χάθηκε, καθώς δεν έχουν ακόμη συγκροτηθεί τα όργανα που προβλέπει ο νέος νόμος. Ετσι, ορισμένοι υποστηρίζουν ότι θα προχωρήσουν με βάση την παλιά νομοθεσία, ενώ άλλοι θεωρούν ότι η εξεταστική έχει χαθεί οριστικά.
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Γ. Παναγιωτάκης δήλωσε στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία»: «Εκτός από την εξεταστική που χάθηκε πλέον, έχουμε τώρα ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα: φοιτητές προχώρησαν σε κατάληψη της πρυτανείας των οικονομικών, αλλά και όλων των διοικητικών υπηρεσιών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μη μπορούμε να πληρώσουμε τους μικροπρομηθευτές μας, τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, να μην υπογράφονται προγράμματα, και το πανεπιστήμιο να έχει απώλεια επιπλέον εσόδων, αφού δεν μπορεί να εκταμιεύσει τα κονδύλια που του οφείλονται, λόγω της κατάληψης».
Και συνεχίζει: «Ιδιαίτερα σημαντικό όμως είναι και το πρόβλημα των πτυχιούχων. Υπάρχουν πολλοί φοιτητές που χρωστούν ένα ή δύο μαθήματα και περίμεναν ότι θα τα έδιναν τώρα. Ομως λόγω της κατάληψης πρέπει να περιμένουν ώς τον Φεβρουάριο για να εξεταστούν. Εμείς θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να μην “τιμωρηθούν” αυτά τα παιδιά. Εάν όμως η κατάληψη συνεχισθεί και την ερχόμενη εβδομάδα, τότε θα μιλάμε πλέον και για απώλεια του εξαμήνου».
Την ίδια στιγμή, η υποχρηματοδότηση σφίγγει ακόμη περισσότερο τη θηλιά στα ιδρύματα. Η περικοπή πιστώσεων αλλά και διορισμών εκπαιδευτικών, απειλεί τη στοιχειώδη λειτουργία των πανεπιστημίων. Εάν μάλιστα εφαρμοσθεί η εφεδρεία, όπως λένε οι πανεπιστημιακοί, αυτό θα είναι η χαριστική βολή στην καρδιά της λειτουργίας του δημόσιου πανεπιστημίου.
Ήδη το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αποφάσισε να προχωρήσει σε πενθήμερη απεργία από τις 10 ώς τις 14 Οκτωβρίου, ζητώντας να μην περικοπούν άλλο οι πιστώσεις και να επιτραπούν οι διορισμοί εκπαιδευτικού προσωπικού που εκκρεμούν.
Την κατάσταση αυτή στα πανεπιστήμια «εκμεταλλεύονται» τον τελευταίο καιρό ορισμένοι καθηγητές, οι οποίοι ζητούν από τους πρυτάνεις να καλέσουν την αστυνομία για να σταματήσουν οι καταλήψεις, αφού πλέον δεν ισχύει ο νόμος για το ακαδημαϊκό άσυλο.
Αν συμβεί αυτό, υποστηρίζουν οι περισσότεροι πρυτάνεις, τότε η κατάσταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνει ανεξέλεγκτη και οι συνέπειες θα είναι απρόβλεπτες.
Κι ενώ συνεχίζεται η αναταραχή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στη δευτεροβάθμια η κατάσταση δεν είναι καλύτερη. Στα γυμνάσια και τα λύκεια οι σημαντικές ελλείψεις βιβλίων πυροδοτούν κύμα καταλήψεων. Στα περισσότερα σχολεία, η «μέθοδος των φωτοτυπιών δεν λειτουργεί», όπως συμφωνούν μαθητές και καθηγητές, ενώ ιδιαίτερα ανήσυχοι είναι οι τελειόφοιτοι που σε λίγους μήνες θα συμμετάσχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Σύμφωνα με τον Οργανισμό Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων, έχει παραδοθεί περίπου το 40% των βιβλίων και η κατάσταση δεν φαίνεται να εξομαλύνεται ούτε στο τέλος Οκτωβρίου.
Οι μαθητές υπολογίζουν ότι τα υπό κατάληψη σχολεία ανέρχονται σε πάνω από 600, ωστόσο ο αριθμός δεν είναι ακριβής, καθώς υπάρχουν μαθητές που τη μια μέρα κάνουν κατάληψη, την επομένη επιστρέφουν στα μαθήματα και τη μεθεπομένη ξανακάνουν κατάληψη.
Σε ορισμένα σχολεία πάντως παρατηρήθηκαν εκτεταμένες καταστροφές που οι ίδιοι οι μαθητές υποστηρίζουν ότι έγιναν από εξωσχολικούς. Οι βανδαλισμοί πάντως ήταν και η αφορμή για παρέμβαση των δικαστικών αρχών, ενώ το σκηνικό στα γυμνάσια και τα λύκεια με μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σε πολλές περιπτώσεις παίρνει διαστάσεις σύγκρουσης.
Η ΟΛΜΕ πάντως καταγγέλλει δεκάδες περιστατικά βίας, από «αγανακτισμένους» γονείς, που ζητούν επίμονα από τους μαθητές να ανοίξουν τα σχολεία, καταφεύγοντας ακόμη και σε ξυλοδαρμούς. Αυτά τα περιστατικά, σε συνδυασμό με την παρέμβαση του εισαγγελέα, που ζητά από τους διευθυντές των σχολείων τα στοιχεία των μαθητών που πρωτοστατούν στις καταλήψεις, δημιουργούν πλέον εκρηκτικό κλίμα, που δύσκολα θα εκτονωθεί.
Τις τελευταίες ημέρες προστέθηκε μία ακόμη αφορμή για σύγκρουση μεταξύ του υπουργείου και των καθηγητών. Συγκεκριμένα μετά τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις των σχολείων, το υπουργείο θεωρεί ότι έχει δημιουργηθεί πλεονάζον προσωπικό σε πολλές περιοχές.
Αυτούς τους καθηγητές που θεωρεί ότι περισσεύουν, θέλει τώρα να τους μετακινήσει σε άλλες περιοχές που ενδεχομένως έχουν ελλείψεις, ακόμη και αν είναι χιλιόμετρα μακριά από την οργανική τους θέση.
Αν το υπουργείο επιμείνει στις μετακινήσεις εκπαιδευτικών, η ΟΛΜΕ δεν αποκλείει δυναμικές κινητοποιήσεις, καθώς, όπως λένε οι καθηγητές, στοιβάζονται μέσα σε αίθουσες μέχρι και 30 μαθητές, με σκοπό να μειωθούν τα τμήματα και να εξοικονομηθεί προσωπικό.