Σε αγώνα δρόμου για την όσο το δυνατόν ταχύτερη διανομή των βιβλίων στους μαθητές επιδίδεται το υπουργείο Παιδείας. Οι διαστάσεις του προβλήματος καταδεικνύονται από το ότι η υπουργός κ. Aννα Διαμαντοπούλου ανακοίνωσε πως το πρώτο διάστημα οι μαθητές θα λάβουν φωτοτυπίες των βιβλίων, και dvd με τα σχολικά εγχειρίδια.
Πρόκειται για 45 εκατ. τεύχη των 1.200 τίτλων βιβλίων για τα οποία απαιτούνται 15.000 τόνοι χαρτιού και χαρτονιού με κόστος 26 εκατ. ευρώ. Ο διευθυντής Αποστολής Βιβλίων και πρόεδρος των εργαζομένων στον Οργανισμό Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) κ. Μάκης Λυκόπουλος εκτίμησε στην «Καθημερινή» ότι μόνο το 10% των βιβλίων θα μοιραστεί με το άνοιγμα των σχολείων, «περί τους 60 τίτλους είναι έτοιμοι».
Η (πρωτοφανής) καθυστέρηση οφείλεται στις αργές διαδικασίες έγκρισης των κονδυλίων για αγορά χαρτιού, εκτύπωση και βιβλιοδεσία των βιβλίων, και κατ’ επέκταση στην ολιγωρία τριών υπουργείων – Οικονομικών, Ανάπτυξης, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, και του Ελεγκτικού Συνεδρίου παρά τις συνεχείς εκκλήσεις του υπ. Παιδείας για επίσπευση της διαδικασίας. Μάλιστα, η κ. Διαμαντοπούλου δήλωσε ότι έχει στείλει στον υπουργό Δικαιοσύνης όλα τα στοιχεία για να πάρει τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες. Ειδικότερα:
– Τον Φεβρουάριο του 2010 ο ΟΕΔΒ ζήτησε από το υπ. Ανάπτυξης (τομέας Εμπορίου) η προμήθεια χαρτιού για τα βιβλία με μειοδοτικό διαγωνισμό να ενταχθεί στο πρόγραμμα δημόσιων προμηθειών του 2011. Το αίτημα δεν έγινε δεκτό και οι διαδικασίες παρέμειναν στην αρμοδιότητα του υπ. Ανάπτυξης. Το τελικό αποτέλεσμα δικαίωσε τον ΟΕΔΒ, αφού οι υπηρεσίες του υπ. Ανάπτυξης κήρυξαν άγονο τον διαγωνισμό, και τον «παρέπεμψαν» στο υπ. Παιδείας. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2010.
– Σοβαρή καθυστέρηση προκάλεσε, επίσης, η τήρηση μιας δικλίδας για τη σύνθεση των επιτροπών. Τον Δεκέμβριο του 2010, η ηγεσία του υπ. Παιδείας εξήγγειλε την συγχώνευση του ΟΕΔΒ με άλλους οργανισμούς και το 70% των υπαλλήλων συνταξιοδοτήθηκε. Πολλοί απ’ αυτούς ήταν τακτικά μέλη της επιτροπής για την αγορά χαρτιού, η οποία πλέον λειτούργησε με αναπληρωματικά μέλη. Με την σύνθεση αυτή είχε, διά νόμου, μόνο τρεις μήνες «ζωή», άρα έως τον Ιανουάριο του 2011.
– Την ίδια περίοδο, οι υπηρεσίες του υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης απέρριψαν το αίτημα του ΟΕΔΒ για πρόσληψη 70 εποχικών υπαλλήλων με εξάμηνη σύμβαση για τη μεταφορά των βιβλίων. Αντίθετα, προκρίθηκε η ανάθεση μέσω διαγωνισμού, σε εταιρεία παροχής υπηρεσιών του έργου.
– Τον Μάρτιο του 2011, η επιτροπή του ΟΕΔΒ ολοκλήρωσε τον διαγωνισμό και κατέθεσε το αποτέλεσμα προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το Ε. Σ., εξαντλώντας τα χρονικά περιθώρια, εξέδωσε απόφαση στα μέσα Ιουλίου, με την οποία απέρριψε τον διαγωνισμό διότι έπασχε η νομιμότητα της σύνθεσης της επιτροπής αφού μετείχαν πολλά αναπληρωματικά μέλη.
– Ο ΟΕΔΒ αποφασίζει να κάνει απευθείας διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές χαρτιού και το υπ. Οικονομίας συμφωνεί. Η διοίκηση καλεί εκ νέου τους τρεις χονδρεμπόρους, που είχαν μειοδοτήσει στο διαγωνισμό. Την Παρασκευή 26/8, το Ε. Σ. ενέκρινε τον διαγωνισμό αλλά έδωσε 15 μέρες περιθώριο για νέες ενστάσεις.
Τέλος, ο ΟΕΔΒ είχε ζητήσει από τις υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών, να δοθούν οι πιστώσεις για εκτύπωση και βιβλιοδεσία του αποθέματος των 5.000 τόνων χαρτιού που είχε από πέρυσι ο Οργανισμός. Έτσι θα μπορούσε να είχε εκτυπωθεί έως σήμερα περίπου το 40% των βιβλίων. Το υπ. Οικονομικών έδωσε την έγκριση τέλη Ιουνίου.