Ο Γιώργος Σγουράκης, παραγωγός οπτικοακουστικών έργων, σκηνοθέτης και πρόεδρος του «Αρχείου Κρήτης», που συνέδεσε το όνομά του με το «Μονόγραμμα», μια σειρά αυτοβιογραφιών από τις μακροβιότερες στην ελληνική τηλεόραση, πέθανε σήμερα, αφήνοντας πίσω του σπουδαίο έργο.

Έζησε μια γεμάτη ζωή με τη σύντροφό του, έως ότου η Ηρώ έφυγε το 2017. Έκαναν εκπομπές, οικογένεια, παιδιά, βραβεύτηκαν.

Ο Γιώργος Σγουράκης το 2022 μίλησε στο Newsbeast και τον Βίκτωρα Μοντζέλλι για τη θρυλική εκπομπή, που αποτελεί μέρος της εθνικής μας κληρονομιάς, τους καλεσμένους που είχε και που θα ήθελε, αλλά και το μεγάλο του παράπονο.

Σε ερώτηση για το πώς προετοίμαζε κάθε επεισόδιο, είχε πει: «Ήταν η εκπομπή του αυτοβιογραφόμενου. Εμείς έχουμε να συμβάλουμε αισθητικά και τεχνικά. Το τι θέλει να πει είναι δικό του θέμα. Του εξηγούμε από την αρχή το σκεπτικό της εκπομπής και κρατάμε μια τακτική, την οποία εφαρμόζουμε μέχρι σήμερα. Πριν προβληθεί η ταινία, τη βλέπει και την εγκρίνει ο αυτοβιογραφόμενος. Κανείς δεν αρνήθηκε να βγει στον αέρα η εκπομπή. Είναι μεγάλο πράγμα αυτό. Έτσι αισθάνεται ασφάλεια και βεβαιότητα, αλλά μετά από 40 χρόνια ο κόσμος έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη δουλειά μας. Πολλές φορές τους φέρνω και με το ζόρι να το δούνε, αλλά είναι μια τακτική που πρέπει να γίνει, καθώς μιλάμε για την ταινία της ζωής τους».

«Πιστεύετε πως έπρεπε να αμειφθείτε περισσότερο για το προϊόν που δημιουργήσατε και αφήσατε ως κληρονομιά ή είστε ευχαριστημένος;», ερωτήθηκε και μοιράστηκε το παράπονό του: «Καθόλου ευχαριστημένος. Δεν το σεβάστηκαν πολύ. Έχω μεγάλο παράπονο. Υπήρξαν κάποιοι οι οποίοι πραγματικά βοήθησαν, αλλά αυτό δε σημαίνει κάτι. Αντιμετώπισα θέμα από την πρώτη στιγμή στην τηλεόραση, όταν είπα να κάνω την εκπομπή του Σεφέρη. Ο τότε γενικός διευθυντής της ΕΡΤ, ο Χόνδρος, είπε: “Καλά, τι λέει ο Σγουράκης τώρα; Να αφιερώσω μια ολόκληρη ώρα εκπομπή για κάποιον που πήρε ένα Νόμπελ;”. Αυτό ήταν το πνεύμα. Ο άνθρωπος ήταν ειλικρινέστατος, εντιμότατος, ηθικότατος, αλλά δεν μπορούσε να καταλάβει τι σημαίνει λογοτεχνία, τι σημαίνει ποίηση. Μου απέρριψαν την ταινία του Θεόφιλου».

Ποιοι ήταν οι καλεσμένοι, τους οποίους θα ήθελε να φιλοξενήσει και δεν πρόλαβε; «Είναι πάρα πολλά τα πρόσωπα. Ποιητές, λογοτέχνες, ζωγράφοι. Στεναχωριέμαι όταν τα σκέφτομαι. Τον Ξυλούρη δεν πρόλαβα, αλλά έκανα ένα σπουδαίο πράγμα μαζί του. Το πώς ξεκίνησα στην τηλεόραση. Όταν αποφάσισα ν’ ασχοληθώ με την τηλεόραση, η πρώτη εκπομπή που έκανα ήταν ο Ρωμανός ο Μελωδός και το Θείο Δράμα. Μεγάλη Εβδομάδα στην ΕΡΤ1. Και στήνεται αυτό το εκπληκτικό με τον Ξυλούρη, τον Μητσιά, τον Καρούζο, τον Χάλαρη, τη Γαλάνη.

Αυτή την εκπομπή προλάβαμε να κάνουμε με τον Ξυλούρη. Εκεί έμαθε ότι είχαν βγει οι εξετάσεις από το εξωτερικό και τα πράγματα ήταν προδιαγεγραμμένα. Ο Νίκος ήταν ένα κομμάτι μάλαμα. Ένας σκηνοθέτης από την ΕΡΤ, ο Στρατηγάκος, έκανε τη ζωή του Ξυλούρη και τη ζήλεψα. Τον Ξαρχάκο δεν έχω κάνει και θα ήθελα, δεν είναι και ο πιο εύκολος άνθρωπος. Τον Μπιθικώτση. Τον Χατζή, τεράστια ιστορία…».

Στο αντίο του, ο γιος του, Στέλιος, τον αποχαιρέτησε, γράφοντάς του μεταξύ άλλων: «Πήγαινε τώρα να βρεις τη μάνα». Η σύζυγός του, η Ηρώ, ήταν και συνεργάτης του. «Αχώριστοι από τα φοιτητικά μας χρόνια. Από την αρχή, αλλά διαμόρφωσε και τη συνέχεια. Γιατί η συνέχεια των παιδιών μας είναι μεγάλη υπόθεση. Ο γιος μας σήμερα είναι καλύτερος και από μένα και από τη μάνα του στη δημιουργία των εκπομπών. Είναι ένα κεφάλαιο, το οποίο λειτούργησε από τα παιδικά τους χρόνια. Έρχονταν στα γυρίσματα. Ήταν εκεί. Άκουγαν τη δουλειά. Έχουν γνώσεις, αντίληψη, αισθητική. Αυτό είναι μια μεγάλη ικανοποίηση. Μετά από αυτά, πάμε για άλλα 40 χρόνια το “Μονόγραμμα”. Άνετα», είχε πει.