Οριστική λύση στο τεράστιο πρόβλημα της πολεοδομικής γραφειοκρατίας επιχειρεί να δώσει ο δήμος Αθηναίων. Στο πλαίσιο αυτό και σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, προχωρά στην ψηφιοποίηση 400.000 οικοδομικών αδειών, που έχουν εκδοθεί σε μια περίοδο 58 ετών και ειδικότερα, στις οικοδομικές άδειες (είτε σε έντυπη μορφή είτε σε μικροφίλμ), που καλύπτουν το χρονικό διάστημα 1960-2018.
Όπως αναφέρουν από τον δήμο Αθηναίων, ο αριθμός των ενδιαφερομένων για χορήγηση αντιγράφων ξεπερνά τους 120.000 ετησίως, ενώ ο μέσος χρόνος αναμονής μπορεί να φτάσει ακόμη και τον ένα μήνα. Με την ψηφιοποίησή τους αναμένεται να δοθεί ένα τέλος στην ταλαιπωρία πολιτών και επαγγελματιών, αφού η χορήγησή τους θα γίνεται ηλεκτρονικά.
Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να είναι έτοιμη η ψηφιακή πλατφόρμα, μέσω της οποίας οι δημότες θα μπορούν να αντλούν τα ψηφιακά αρχεία τους.
«Συνεχίζουμε αυτό που ξεκινήσαμε. Κάνουμε την Αθήνα μια σύγχρονη, ψηφιακή πόλη, που σέβεται τον πολίτη και διευκολύνει την καθημερινότητά του. Με μεγαλύτερη ταχύτητα στην εξυπηρέτησή του, χωρίς ταλαιπωρία και γραφειοκρατία στα γκισέ των υπηρεσιών», ανέφερε πάνω σε αυτό το ζήτημα ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης και πρόσθεσε: «Αλλάζουμε ριζικά τη σχέση του δήμου με τους Αθηναίους. Όχι στα λόγια, αλλά στην πράξη».
Μέχρι σήμερα έχουν ψηφιοποιηθεί τα στελέχη των οικοδομικών αδειών της χρονικής περιόδου 1981-2018, ενώ η ψηφιοποίηση των στελεχών θα ολοκληρωθεί στα τέλη Οκτωβρίου, με την ένταξη και των ετών 1960-1980. Με την ολοκλήρωση της επεξεργασίας, θα ακολουθήσει η ψηφιοποίηση του συνόλου των φακέλων των οικοδομικών αδειών. Αυτό σημαίνει ότι θα ψηφιοποιηθεί το σύνολο των αρχείων που περιέχεται στους φακέλους, δηλαδή τοπογραφικά, διαγράμματα κάλυψης, κατόψεις, τομές, όψεις, τεχνικές εκθέσεις, ξυλότυποι και θεμελιώσεις. Στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί το 2024 και να έχει ψηφιοποιηθεί το 100% των αδειών.
Η ψηφιοποίηση θα πραγματοποιηθεί σε απόλυτα ασφαλείς χώρους, ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα του υλικού. Και για να μην επηρεαστεί καθόλου η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των δημοτών μέχρι και την ολοκλήρωση του έργου, θα ακολουθηθούν οργανωμένα οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Αυτό αναμένεται να δώσει και μια «ανάσα» στις υπηρεσίες, αφού οι εργαζόμενοι που θα «απελευθερωθούν» από την εξυπηρέτηση στα γκισέ, θα καλύψουν άλλες σημαντικές ανάγκες του δήμου.
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Δόμησης και Δημοτικής Περιουσίας Γιώργο Αποστολόπουλο, «το έργο θα εξυπηρετήσει χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων, μηχανικούς, μεσίτες, δικηγόρους και άλλους επαγγελματίες. Η επιτάχυνση, μέσω της ψηφιοποίησης, θα ενισχύσει περαιτέρω τον τομέα της αγοράς και αξιοποίησης ακινήτων, που αποτελεί βασικό αναπτυξιακό βραχίονα της οικονομίας της πόλης».
Από τη δική του μεριά, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός, δήλωσε: «Το ΤΕΕ συνεργάζεται με τον δήμο Αθηναίων και ψηφιοποιεί όλους τους φακέλους της ΥΔΟΜ της πρωτεύουσας. Μία από τις μεγαλύτερες πολεοδομίες της χώρας θα περάσει σε μια νέα ψηφιακή εποχή. Η ψηφιοποίηση των οικοδομικών αδειών, των σχεδίων τους και των πολεοδομικών φακέλων, ειδικά στον μεγαλύτερο δήμο της χώρας, είναι ένα σημαντικό έργο, τόσο ουσιαστικά όσο και συμβολικά. Με την ψηφιοποίηση των πολεοδομικών αρχείων διευκολύνουμε τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, τους μηχανικούς, στη δουλειά και την καθημερινότητά τους, για να κάνουν πιο εύκολα, πιο γρήγορα, με μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου τις πολεοδομικές και άλλες εργασίες που επιθυμούν».
Η ψηφιοποίηση των Οικοδομικών Αδειών εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου «Σχεδιασμός, Υλοποίηση, Θέση & Υποστήριξη της Παραγωγικής Λειτουργίας του Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη και του Εθνικού Μητρώου Υποδομών», του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με φορέα διαχείρισης το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ). Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU.