Ηλεκτρονικό «μάτι» που θα παρακολουθεί το «προφίλ» κάθε οφειλέτη της Εφορίας, θα «βλέπει» την περιουσιακή του κατάσταση και θα ανταλλάσσει στοιχεία και πληροφορίες με κράτη – μέλη της Ε.Ε. αλλά και με το Κτηματολόγιο και το ΓΕΜΗ θα αποκτήσει η ΑΑΔΕ μέχρι το τέλος του έτους.
Την ίδια ώρα, σχεδιάζεται ένα σύστημα που θα επιτρέπει την αυτόματη είσπραξη των χρεών ενώ ενεργοποιούνται νέοι μέθοδοι και τεχνολογίες στο πλαίσιο της αναγκαστικής είσπραξης οφειλών (δεσμεύσεις, κατασχέσεις, πλειστηριασμοί περιουσιακών στοιχείων οφειλετών). Η ανάπτυξη και λειτουργία ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για την παρακολούθηση, διαχείριση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών ληξιπρόθεσμων οφειλών περιλαμβάνεται στην επικαιροποιημένη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025.
Το έργο αφορά την παρακολούθηση ληξιπρόθεσμων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων προς τους δημόσιους φορείς με έμφαση στη φορολογία. Σκοπός του είναι η ελληνική φορολογική και τελωνειακή διοίκηση να αναπτύξει αυτοματοποιημένο μηχανισμό για τη διαχείριση των οφειλών, ώστε να είναι σε θέση να εξασφαλίσει τη βέλτιστη συλλογή αυτών των επιδόσεων.
To νέο πληροφοριακό σύστημα «Eispraxis»
Το νέο πληροφοριακό σύστημα με την ονομασία «Eispraxis» θα σκιαγραφεί το προφίλ του κάθε οφειλέτη καθώς θα αντλεί πληροφορίες για τα εισοδήματα και την περιουσιακή του εικόνα από όλα τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, το Taxis, το Taxisnet, το Icisnet, το Elenxis καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, ΓΕΜΗ). Για κάθε οφειλή θα δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος ο οποίος θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις ενέργειες και τα μέτρα που έχουν ληφθεί. Παράλληλα θα «παρακολουθούνται» όλοι όσοι εμπλέκονται σε κάθε υπόθεση οφειλής όπως οφειλέτες, συνυπόχρεοι, εγγυητές, νόμιμοι εκπρόσωποι (με αποτύπωση της περιόδου εκπροσώπησης), συσχετιζόμενες Επιχειρήσεις (Όμιλοι, Απορροφήσεις, Συγχωνεύσεις). Επίσης, θα «τρέξει» ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα ενημέρωσης οφειλετών για την τήρηση των ρυθμίσεων τους.
Πιο συγκεκριμένα, οι σημαντικότερες λειτουργίες του έργου είναι οι εξής:
1. Άμεση παροχή κεντρικής πληροφορίας σε επίπεδο οφειλής (προφίλ οφειλέτη), συνδυάζοντας τις πληροφορίες από ηλεκτρονικές εφαρμογές και υποσυστήματα όπως εισόδημα, περιουσιολόγιο, καταστάσεις πελατών/προμηθευτών, Σύστημα αυτοματοποιημένης επεξεργασίας, Σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών με κράτη-μέλη της ΕΕ και πληροφορίες από τρίτους (όπως Κτηματολόγιο ΑΕ, ΓΕΜΗ, ΣΑΤ κ.λπ.).
2. Αυτοματοποίηση διαδικασιών πίστωσης, συμψηφισμού και συστήματος ρυθμίσεων.
3. Άμεση αυτοματοποίηση διαδικασιών με στόχο ένα πλήρες και ενιαίο μοντέλο διαχείρισης οφειλών. Εισαγωγή νέων μεθόδων και τεχνολογιών στο πλαίσιο της αναγκαστικής είσπραξης.
4. Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
5. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών.
6. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
7. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης.
8. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογούμενων για θέματα οφειλών. Ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα θα ενημερώνει τους φορολογούμενους για τις βεβαιωμένες οφειλές τους, την τήρηση των ρυθμίσεων τους.
Συνολικά τα χρέη προς την εφορία έφθασαν τον Μάιο στα 109 δις. ευρώ, εκ των οποίων τα 24,753 δις. ευρώ είναι ανεπίδεκτα είσπραξης και εισπράξιμα θεωρούνται 84,331 δις. ευρώ ενώ με ανοιχτούς λογαριασμούς στην Εφορία εμφανίζονται 3.905.073 φορολογούμενοι.