Ένας Έλληνας πλοιοκτήτης προβλέπει ότι οι νέοι κανόνες για τα καύσιμα στη ναυσιπλοΐα θα βγάλουν εκτός της αγοράς χιλιάδες εμπορικά πλοία τα επόμενα δύο χρόνια, προκαλώντας αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg. Στην πραγματικότητα, ο εν λόγω πλοιοκτήτης στοιχηματίζει 1,1 δισεκ. δολάρια σε αυτό.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, που έχει τα γραφεία της στον Πειραιά, λέει ότι η εταιρία του έχει επενδύσει το ποσό αυτό τους τελευταίους 18 μήνες για να αναβαθμίσει τα 71 πλοία της, από δεξαμενόπλοια έως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Οι κανόνες, που στόχο έχουν να μειώσουν τους ρύπους των πλοίων, θα ευνοήσουν τα πιο σύγχρονα πλοία και θα συμβάλουν στην απόσυρση των παλαιότερων στα διαλυτήρια, σύμφωνα με τον Μαρινάκη, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Περίπου το ένα τέταρτο του σημερινού στόλου μπορεί να γίνει σκραπ», δήλωσε ο Μαρινάκης σε συνέντευξή του στο Λονδίνο, όπου επίσης διατηρεί γραφεία. Πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου, που αριθμεί 95.000 πλοία, έχει ηλικία άνω των 15 ετών, και είναι πολύ παλιά για επιπλέον επενδύσεις. «Αυτό θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο», δήλωσε ο Μαρινάκης.
Πρόκειται για μια τολμηρή πρόβλεψη – κάποιοι τη χαρακτηρίζουν ακόμα και υπερβολική – αλλά ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: οι αλλαγές έχουν δαπανηρές επιπτώσεις για τους πλοιοκτήτες. Από την 1η Ιανουαρίου του 2020, όλος ο στόλος, που διαχειρίζεται περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, πρέπει να μειώσει την ποσότητα θείου που εκλύει στην ατμόσφαιρα, βάσει των κανόνων που υιοθετήθηκαν πέρυσι από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας. Η ναυτιλιακή βιομηχανία εντοπίζει προβλήματα σε πολλά μέτωπα, σημειώνοντας ότι λίγα πλοία διαθέτουν την ειδική τεχνολογία που χρειάζεται για τη μείωση της ρύπανσης με θείο και πολύ λίγα διυλιστήρια παράγουν τα καθαρότερα καύσιμα που χρειάζονται για να καλυφθεί η ζήτηση.
Υπάρχουν και κάποιοι που δεν προβλέπουν ιδιαίτερα προβλήματα. «Το παγκόσμιο εμπόριο πιθανόν να μην επηρεαστεί άμεσα σε κάποιο βαθμό, πολύ απλά διότι δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές στο εμπόριο διά θαλάσσης», δήλωσε ο Λαρς Ρόμπερτ Πέντερσεν, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της οργάνωσης πλοιοκτητών Baltic International Maritime Council.
Σε κάθε περίπτωση, οι πλοιοκτήτες είναι πιθανόν να μετακυλήσουν το πρόσθετο κόστος στους καταναλωτές ή να αξιοποιήσουν τα πλοία τους με πιο αποτελεσματικό τρόπο αντί να τα αποσύρουν, δήλωσε ο Φαΐκ Αμπάσοφ, στέλεχος της οργάνωσης Transport & Environment. «Το υψηλό κόστος καυσίμων δεν περιόρισε το παγκόσμιο εμπόριο με κάποιο τρόπο», πριν από μια δεκαετία, πριν από την οικονομική κρίση του 2008, δήλωσε ο Αμπάσοφ, «Γιατί να το κάνει τώρα;»