Κάποιοι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν αδρά προκειμένου να βρουν την ιδανική εφαρμογή στο τζιν παντελόνι τους. Άλλοι πάλι δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν ένα τσουβάλι λεφτά μόνο και μόνο επειδή έχει πάνω του ταμπελάκι από ένα πασίγνωστο brand. Όμως, όπως και να ‘χει, μιλάμε πάντα για τζιν παντελόνι, ένα ρούχο που φοριέται πολύ και για πολύ καιρό, επομένως ακόμη και οι πιο «οικονόμοι» δεν θέλουν να αγοράσουν κάτι φθηνό που δεν πρόκειται να αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου.

«Οι τιμές των τζιν ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό και δεν συνδέονται πάντα με λογικά κριτήρια, όπως το κόστος παραγωγής τους», εξηγεί στην Huffington Post η Κόλμπεϊ Ριντ, διευθύντρια της Σχολής Μόδας και καθηγήτρια Σπουδών Μόδας στο Columbia College Chicago. «Αυτό καθιστά την κατηγοριοποίηση των τιμών των τζιν δύσκολη όχι μόνο για τους καταναλωτές, αλλά και για τα brands».

Αν εξαιρέσουμε όμως την υπεραξία που δίνει σε ένα τζιν (όπως και σε οποιοδήποτε άλλο ρούχο) ένα διάσημο όνομα, ποια είναι τα στοιχεία που καθορίζουν την τιμή ενός τζιν;

Οι λεπτομέρειες μετράνε

Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία που επηρεάζουν την τιμή τους είναι οι επιπλέον λεπτομέρειες στην κατασκευή τους, όπως οι διπλές ραφές. «Τα τζιν με περίπλοκα σχέδια ή πρόσθετα βήματα παραγωγής συνήθως κοστίζουν περισσότερο», λέει η Ελίζαμπεθ Ντέιβι, διευθύντρια προϊόντων στην Duer.

Όσο περισσότερη εργασία απαιτεί η παραγωγή ενός τζιν τόσο πιο ακριβό είναι. «Η επεξεργασία στο στρίφωμα, το χειροποίητο ράψιμο και το κέντημα απαιτούν επιπλέον χρόνο και εργασία», εξηγεί η Καρέν Λετιέ, ιδρύτρια και πρόεδρος της Democracy Clothing. «Η χειροποίητη πλύση, οι εξειδικευμένες βαφές και οι premium λεπτομέρειες, όπως ειδικά εξαρτήματα, κουμπιά και μπαλώματα, είναι όλα στοιχεία που ανεβάζουν την τιμή», προσθέτει.

«Ορισμένα στοιχεία που αυξάνουν το κόστος μπορεί να μην φαίνονται εκ πρώτης όψεως, αλλά τα βοηθούν να αντέχουν περισσότερο. Για παράδειγμα, η διπλή βελονιά κατά μήκος των ραφών ή των τσεπών, καθώς και ένα επιπλέον κουμπί ραμμένο μέσα στο παντελόνι για την περίπτωση που χαθεί, κάνουν τα τζιν να κρατούν περισσότερο, εξοικονομώντας μακροπρόθεσμα χρήματα στον καταναλωτή», τονίζει η συντονίστρια μόδας Σέιλι Ρότζερς.

Και τα υλικά μετράνε

Το τζιν φτιάχνεται από βαμβάκι, διευκρινίζει η Ριντ. Ωστόσο, η ποιότητα του υφάσματος που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των τζιν επηρεάζει σημαντικά το τελικό κόστος. Για παράδειγμα, λέει η Ρότζερς, «το οργανικό βαμβάκι, που καλλιεργείται χωρίς φυτοφάρμακα και χρησιμοποιεί λιγότερο νερό, κοστίζει περισσότερο από το συμβατικό βαμβάκι».

Από την άλλη, «χώρες όπως η Ιαπωνία και η Ιταλία είναι γνωστές για την παραγωγή υφασμάτων υψηλής ποιότητας και υψηλού κόστους. Για παράδειγμα, το ιαπωνικό τζιν φτιάχνεται με βαμβάκι υψηλής ποιότητας και τεχνικές βαφής που του δίνουν βαθύ χρώμα, κάτι που αυξάνει την τιμή», συμπληρώνει η Ντέιβι.

Τέλος, «τα τζιν που αποτελούνται από 100% βαμβάκι συνήθως διαρκούν περισσότερο και κοστίζουν περισσότερο από εκείνα που έχουν συνθετικά υλικά», λέει η Ρότζερς εξηγώντας ότι ο πολυεστέρας, για παράδειγμα, είναι πολύ φθηνότερος, εξού και χρησιμοποιείται από τις εταιρείες για να ρίξει την τιμή. Παρόλα αυτά, πολλά brands επιλέγουν να συνδυάσουν το βαμβάκι με συνθετικά υλικά, όχι λόγω κόστους, αλλά για να δώσουν στο παντελόνι συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως ελαστικότητα ή αυστηρότητα στη γραμμή. «Αυτοί οι συνδυασμοί επηρεάζουν εντέλει όχι μόνο την τιμή, αλλά και την άνεση, την ανθεκτικότητα και την εφαρμογή των τζιν στο σώμα μας», αναφέρει η Λετιέ.

Υπολογίστε και την κλίμακα παραγωγής

Αυτό ισχύει για όλα τα ρούχα. «Όσο μεγαλύτερο ένα brand τόσο φθηνότερο το κόστος παραγωγής», λέει η σχεδιάστρια για τζιν Ζακλίν Νταϊάν. «Πολλά εργοστάσια χρεώνουν τις εταιρείες με τιμή “ανά τεμάχιο”. Όσο περισσότερα τζιν παραγγέλνει μία εταιρεία τόσο πέφτει και το κόστος ανά τεμάχιο. Αυτό σημαίνει ότι διάσημα brands μπορεί κάποιες φορές να έχουν χαμηλότερες τιμές από μικρότερα, λιγότερο γνωστά brands που κατασκευάζουν παρόμοιας ποιότητας παντελόνια», εξηγεί η Ριντ. Με άλλα λόγια, αν θέλουμε να φορέσουμε κάτι που δεν το φορούν πολλοί, θα πρέπει να το πληρώσουμε.

Οι ηθικές πρακτικές κοστίζουν περισσότερο

Κακά τα ψέματα, αν έχετε δώσει 20 ευρώ για ένα τζιν παντελόνι, «κάτι έχει πάει στραβά στην αλυσίδα παραγωγής, καθώς υπονοεί ότι κάποιος δεν πληρώθηκε δίκαια για την εργασία του», λέει η Νταϊάν. Όσο πιο υπεύθυνο είναι ένα brand τόσο πιο ακριβά θα είναι και τα τζιν που πουλάει. Εκτός από το μισθολογικό κομμάτι, ρόλο παίζει και η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών. Για παράδειγμα, εταιρείες που πετούν τα υπολείμματα βαφών με τρόπους που δεν είναι φιλικοί προς το περιβάλλον έχουν τη δυνατότητα να χρεώνουν λιγότερα. «Ένας τρόπος για να σκεφτούμε το κόστος και την ποιότητα ενός τζιν είναι να συμπεριλάβουμε το κόστος προς το περιβάλλον και τους άλλους ανθρώπους», συμβουλεύει η Ριντ.

Και πόσα πληρώνουμε για το… όνομα;

Το όνομα ενός brand παίζει τεράστιο ρόλο στην τιμή λιανικής και έχει να κάνει με την αντίληψη των καταναλωτών σχετικά με αυτό. Ωστοσο, η τιμή δεν σχετίζεται απαραιτήρως με την ποιότητα. «Πολλά brands που πλασάρονται ως πολυτελείας χρησιμοποιούν τα ίδια εργοστάσια και τις ίδιες τεχνικές με τα τζιν μαζικής κατανάλωσης», λέει η Νταϊάν. Οι καταναλωτές δεν πληρώνουν την καλύτερη ποιότητα, αλλά την επένδυση της εταιρείας σε μάρκετινγκ, επιδείξεις μόδας και καταστήματα σε εμπορικούς δρόμους. Όλα αυτά προστίθενται στην τελική τιμή, με αποτέλεσμα ένα design παντελόνι τζιν να κοστίζει αρκετές φορές πάνω συγκριτικά με ένα μέσο τζιν παρά το γεγονός ότι το κόστος παραγωγής του είναι το ίδιο ή ελάχιστα μεγαλύτερο.