Η γενιά Ζ, δηλαδή όσοι γεννήθηκαν από το 1997 και μετά, είναι μια γενιά που έχει περάσει από διάφορες δύσκολες συγκυρίες. Ειδικότερα στην Ελλάδα, η Gen Z έχει ζήσει χρεωκοπίες, υγειονομικές κρίσεις, ακόμα και πολέμους. Οι συγκεκριμένες στιγμές της ιστορίας έχει καταστήσει δύσκολη την προσαρμογή τους στο εργατικό δυναμικό.
Πολλοί από τους 26+ έχουν μόλις εισέλθει στο εργατικό δυναμικό, ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, έχουν ήδη κακή φήμη στο γραφείο. Η έρευνα που έγινε σε 1.300 διευθυντές, αναφέρει πως τρεις στους τέσσερις συμφωνούν ότι η γενιά Ζ είναι πιο δύσκολο να συνεργαστεί με άλλες γενιές – σε τέτοιο βαθμό που το 65% των εργοδοτών δήλωσε ότι πρέπει να τους απολύει πιο συχνά.
Οι παθογένειες της Gen Z
Η διαφορά στη γλώσσα
Ένας στους οκτώ έχει απολύσει έναν Gen Zer λιγότερο από μία εβδομάδα μετά την ημερομηνία έναρξής του, σύμφωνα με την ίδια μελέτη που έγινε στις ΗΠΑ. Τα αποτελέσματα συμφωνούν με τους διευθυντές σε διάφορους κλάδους, οι οποίοι αναφέρουν ότι οι νέοι που προσλαμβάνονται είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν, ιδίως όσον αφορά τη γλώσσα.
«Αισθάνομαι κάπως περιορισμένος στο τι μπορώ και τι δεν μπορώ να πω», δήλωσε ο Peter, ένας διευθυντής στον κλάδο της φιλοξενίας με έδρα το Νιου Τζέρσεϊ. «Δεν θέλω να προσβάλω κανέναν ή να προκαλέσω κάποιον. Έχω πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου ότι μια μέρα θα θυμώσω και θα φρικάρω».
Για την Alexis McDonnell, δημιουργός περιεχομένου που διαχειριζόταν υπαλλήλους της γενιάς Z σε μια εταιρεία τεχνολογίας, «η μεγαλύτερη διαφορά που παρατήρησα ήταν απλώς μια διαφορά στον επαγγελματισμό. Νομίζω ότι η πανδημία έπαιξε μεγάλο ρόλο σε αυτό, επειδή για όλους αυτούς, αυτή ήταν η πρώτη τους δουλειά μετά το κολέγιο. Τα τελευταία τους χρόνια τα περνούσαν ‘’από μακριά’’», δήλωσε η ίδια, σύμφωνα με το nypost.com.
Kακές επικοινωνιακές δεξιότητες
Η έναρξη της καριέρας τους κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας μπορεί να έχει καθυστερήσει την προσαρμογή στο γραφείο για τη γενιά Z. Στην πραγματικότητα, το 36% των ερωτηθέντων στην έρευνα ανέφεραν κακές επικοινωνιακές δεξιότητες μεταξύ των νεαρών που έχουν προσληφθεί σε τέτοιες θέσεις.
«Όλοι παρουσίαζαν την ίδια περίεργη συμπεριφορά στο γραφείο», δήλωσε ο Peter. «Δεν ήξεραν πώς να συμπεριφέρονται σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον. Εμένα, μου έμαθαν πώς λειτουργεί ένα γραφείο, είτε πρόκειται για την αντιμετώπιση μιας ιεραρχίας είτε για κάτι τόσο απλό, όπως όταν κάποιος βρίσκεται μπροστά σου, τον κοιτάς στα μάτια».
Απόσπαση προσοχής λόγω τηλεφώνου
Ένα άλλο σημαντικό παράπονο ήταν η απόσπαση της προσοχής, με το 36% των διευθυντών να συμφωνούν ότι η Gen Z δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί. «Ήμασταν σε ομαδικές κλήσεις και μπορούσες να καταλάβεις ότι μιλούσαν στο τηλέφωνό τους», είπε ο Alexis.
Ένας διευθυντής ηλεκτρολογικών κατασκευών συμφωνεί ότι ο εθισμός τους στο τηλέφωνο βλάπτει την κουλτούρα του γραφείου. «Είναι ζόμπι του τηλεφώνου. Παλιά, το μεσημεριανό γεύμα ήταν μια έκρηξη – το να μιλάμε για διάφορα θέματα ήταν μέρος της διασκέδασης. Τώρα οι περισσότεροι απλά κρατούν το κεφάλι τους κάτω και κάνουν scroll».
Οι Gen Zers προσβάλλονται πολύ εύκολα
Παράλληλα, το 35% δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι της Gen Z προσβάλλονται πολύ εύκολα. «Χρειάζεται λίγο περισσότερη υπομονή για να τους αντιμετωπίσεις», δήλωσε ο Danny, ο οποίος εργάζεται στο μάρκετινγκ και διευθύνει τρεις εργαζόμενους της Gen Z στο Σικάγο. «Πρέπει να είσαι προσεκτικός γιατί πιστεύω ότι είναι λίγο πιο εύθραυστοι και ευαίσθητοι. Και πρέπει να αντιμετωπίσεις τη στάση τους, αν δεν πάρουν καλά τα σχόλια».
Οι εργοδότες διαπιστώνουν επίσης ότι η γενιά Z τείνει να προσβάλλεται πιο εύκολα στο πολιτικό μέτωπο. Στην πραγματικότητα, μια έρευνα του 2022 διαπίστωσε ότι, παρά το γεγονός ότι, αν και μόλις έχουν εισέλθει στο εργατικό δυναμικό, το 37% της Gen Z δηλώνουν ότι έχουν ήδη απορρίψει μια δουλειά λόγω της προσωπικής τους ηθικής.
Επειδή οι Gen Zers φέρνουν την πολιτική τους στον εργασιακό χώρο, όλο και περισσότεροι εργοδότες αναφέρουν ότι περπατούν πάνω σε μια λεπτή γραμμή – και μάλιστα φοβούνται τους ίδιους τους υφισταμένους τους.
Τι ζητά η Gen Z στον εργασιακό χώρο
«Απλώς έχουν πολύ διαφορετικές προσδοκίες όταν ξεκινούν μια νέα δουλειά», δήλωσε ο Matthew Dearden, ο οποίος επιβλέπει δεκάδες υπαλλήλους της Gen Z. «Θέλουν να καθορίσουν πότε και πώς εργάζονται». «Θα έλεγα ότι αυτή είναι η μεγαλύτερη διαφορά, ενώ ακόμη και οι Millennials και οι προηγούμενες γενιές καταλάβαιναν ότι έρχεσαι στη δουλειά και κάνεις αυτό που σου ζητάει ο εργοδότης σου».