Ο φόβος της απόλυσης απασχολεί αρκετά άτομα, ειδικά όσα ασκούν ένα επάγγελμα με μεγάλη ζήτηση, όμως δύσκολα κάποιος προετοιμάζεται κατάλληλα, ώστε να είναι έτοιμος σε περίπτωση που πρόκειται να βρεθεί άνεργος.
Οι αρθρογράφοι των New York Times, Brian X. Chen, Emma Goldberg και Ron Lieber, μίλησαν με ειδικούς και κατέγραψαν όλες τις χρήσιμες συμβουλές, που οφείλει να γνωρίζει κάποιος για να αποτρέψει την απόλυση του ή να μπορέσει σύντομα να βρει δουλειά, χωρίς να μείνει αρκετό καιρό εκτός αγοράς εργασίας.
Αρχικά, ο Scott Dobroski, ειδικός σταδιοδρομίας στο Indeed, τονίζει ότι πριν αναρωτηθεί κάποιος αν έχει όλα τα προσόντα για τη θέση που κατέχει, θα πρέπει να αναρωτηθεί για την πορεία της επιχείρησης του. «Πριν φρικάρεις και αναρωτηθείς αν είσαι ο επόμενος, μάθε πόσο καλά πάει η επιχείρησή σου. Εάν παραμένει σταθερή ή πέφτει, ίσως θελήσεις να ξεκινήσεις να προετοιμάζεσαι», είπε χαρακτηριστικά.
Έτσι, συνιστά να μιλάει κάποιος με συναδέλφους του για την πορεία της επιχείρησης και να συγκρατεί σχετικές πληροφορίες που μπορεί να ακούσει τυχαία. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να ελέγχει το βιογραφικό του, αλλά και να διατηρεί επικοινωνία με άτομα ή επιχειρήσεις από τον χώρο εργασίας του.
Εντούτοις, θα πρέπει να προσέχει τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζει την τελευταία συμβουλή, ώστε να μην αντιμετωπίσει προβλήματα στην επιχείρηση του, όπως ότι παραβιάζει κάποιον κανονισμό, σχετικά με τον ανταγωνισμό. Αυτό λοιπόν, μπορεί να επιτευχθεί με ασφάλεια, είτε μέσω τυπικής επικοινωνίας -ανταλλαγή ευχών παραδείγματος χάριν-, είτε μέσω διατήρησης προφίλ στο LinkedIn.
Προσωπικά δεδομένα και αποταμιεύσεις
Τα ψηφιακά μέσα είναι πολύτιμα στην καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου, οπότε ειδικοί από τον χώρο της εργασίας, προτρέπουν τους εργαζόμενους να προσέχουν τους λογαριασμούς που χρησιμοποιούν στην εργασία τους, ειδικά όταν είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο από συσκευή ή δίκτυο της εκάστοτε επιχείρησης.
Ο Brian Fitzpatrick, ιδρυτής του Data Liberation Front της Google, αναφέρει ότι η οποιαδήποτε ηλεκτρονική κίνηση στη δουλειά ή μέσω συσκευών και λογαριασμών που παρέχονται από την επιχείρηση, καταγράφονται από τον εκάστοτε εργοδότη.
Για να αποφευχθούν λοιπόν διάφορα ζητήματα, προτείνονται δύο λύσεις. Η πρώτη που δεν είναι βιώσιμη για την πλειοψηφία των εργαζομένων, είναι να χρησιμοποιούνται διαφορετικοί λογαριασμοί, ειδικά στα social media. Η δεύτερη, είναι ο εργαζόμενος να αποθηκεύει ψηφιακά δεδομένα της επιχείρησης του, τα οποία όμως αφορούν αυτόν. Έτσι, μπορεί να είναι email που μπορεί να περιέχουν από απειλές του εργοδότη, μέχρι και διθυράμβους για την εργασία του.
Επίσης, μια χρήσιμη συμβουλή που μπορεί να βοηθήσει σε ενδεχόμενη απόλυση, είναι οι αποταμιεύσεις, που πρέπει να ξεκινήσουν όσο υπάρχει εισόδημα. Επιπλέον, κάτι που ενδεχομένως βοήσει, είναι να πάρει κάποιος δάνειο όσο εργάζεται, σε περίπτωση που επιθυμεί να διαθέσει κάπου συγκεκριμένα τα χρήματα.
Μάλιστα, μπορεί το χρέος να μοιάζει αρνητικό ως ενδεχόμενο, όμως με βάση τους ειδικούς, καλύτερα να δημιουργεί όταν κάποιος εργάζεται και μπορεί να το αποπληρώνει, παρά στη συνέχεια.
Υπομονή και καμία υπογραφή
Από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία κι έπειτα, μια κοινή τακτική που εφαρμόστηκε ιδιαίτερα στο εξωτερικό, ήταν οι μαζικές απολύσεις, ιδιαίτερα μέσω βιντεοκλήσεων. Το αμερικανικό δημοσίευμα αναφέρει ότι σε περίπτωση που κάποιος απολυθεί, πρέπει να διατηρήσει την ψυχραιμία του όσο γίνεται, αλλά και να ζητήσει εγγράφως τους λόγους της απόλυσης του.
Σύμφωνα με τους New York Times, σε γραπτή μορφή ενδεχομένως ο εργοδότης να είναι εκτεθειμένος αν η απόλυση είναι άδικη, ενώ μπορεί να δώσει νομικό πάτημα σε αξιώσεις του εργαζόμενου.
Παράλληλα, ο εργαζόμενος δεν πρέπει να υπογράψει κανένα χαρτί, χωρίς να το διαβάσει ή να συμβουλευτεί δικηγόρο, παρά τις πιέσεις που ενδεχομένως θα δέχεται εκείνη τη στιγμή.
Οι παραπάνω συμβουλές, δεν προετοιμάζουν μόνο ψυχολογικά ένα άτομο για ενδεχόμενη απόλυση του, αλλά αν χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορεί να αποτελέσουν «όπλα» του, σε περίπτωση που υπάρχει αδικία εις βάρος του και η υπόθεση οδηγηθεί στη δικαιοσύνη.