Η πορεία των εσόδων του προϋπολογισμού τον Μάιο θα κρίνει το εύρος της παρέμβασης της κυβέρνησης τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο στο μέτωπο των καυσίμων, καθώς ο ένας υπουργός μετά τον άλλο «φωτογραφίζουν» τις τελευταίες ημέρες νέες πυροσβεστικές κινήσεις σε συνάρτηση με τα δημοσιονομικά περιθώρια.
Το οικονομικό επιτελείο επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη στήριξης της κοινωνίας και τήρησης στάσης δημοσιονομικής υπευθυνότητας. Οι εποχές όπου οι παροχές χρηματοδοτούνταν με δανεικά υπό τη σκέπη της ΕΚΤ σε ένα καθεστώς σούπερ ενισχυτικής νομισματικής πολιτικής με αρνητικά επιτόκια έχουν παρέλθει και στην Ε.Ε παρά την παράταση της ρήτρας διαφυγής για ένα ακόμα έτος και το 2023 υπάρχει πλέον η υπενθύμιση της απαιτούμενης προσοχής από χώρες με υψηλό δημόσιο χρέος.
Το πρώτο τετράμηνο του έτους, τα φορολογικά έσοδα του προϋπολογισμού σημείωσαν σημαντική άνοδο. Η ανάλυση των στοιχείων δείχνει υπέρβαση φορολογικών εσόδων κατά 1,748δισ. ευρώ με τα μισά σχεδόν – 755 εκατ. ευρώ- να αφορούν υπερεισπράξεις από ΦΠΑ. Με πληθωρισμό στη ζώνη του 10% χωρίς ανάλογη πτώση της κατανάλωσης, οι εισπράξεις από ΦΠΑ έχουν την εξήγησή τους. Την ίδια ώρα όμως οι τα έσοδα από Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης εμφανίζονται μειωμένα κατά 112 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο του προϋπολογισμού με τα 108 εκατ. ευρώ της χασούρας να φέρουν την υπογραφή της πτώσης της κατανάλωσης στα καύσιμα. Οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν πως η κατανάλωση είναι μειωμένη έως και κατά 30% εξαιτίας των τιμών -φωτιά στην αντλία.
Παρεμβάσεις στα καύσιμα
Η επόμενη παρέμβαση της κυβέρνησης , όταν υπάρξει, δεν υπάρχει αμφιβολία πως θα αφορά στα καύσιμα. Η επιδότηση των 35-55 ευρώ στη βενζίνη για όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ «καλύπτει» την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου. Έχει εξανεμιστεί προ πολλού. Αντίθετα η επαναλαμβανόμενη, μήνα μήνα επιδότηση της τιμής του ντίζελ με 15 λεπτά το λίτρο άρχισε να ξαναφαίνεται στην αντλία με το που ξεκίνησαν οι εντατικοί έλεγχοι από το υπουργείο Ανάπτυξης – παραβατικότητα για αισχροκέρδεια στο 26%- και άρχισαν να πέφτουν οι «καμπάνες» των 5.000 ευρώ.
Η κυβέρνηση συνεχίζει να αποκλείει οριζόντια μείωση του ΕΦΚ ή του ΦΠΑ στα καύσιμα. Δεν αποκλείεται όμως – αν τα δημοσιονομικά περιθώρια το επιτρέψουν – να αντιγράψει το μοντέλο του ντίζελ και στη βενζίνη ώστε να μειωθεί και να το βλέπει ο καταναλωτής η τιμή στην αντλία σε συνδυασμό με διαρκείς ελέγχους. Ειδικά μέτρα στήριξης εξετάζονται και για τα νησιά όπου η τιμής της βενζίνης κάνει ράλι.
Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως το νούμερο ένα πρόβλημα του κόσμου είναι η ακρίβεια και αν υποθέσουμε πως με την παρέμβαση στο ρεύμα θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα σε ποσοστό 80%-85% όπως υποστήριξε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ενέργειας (υπό την έννοια απορρόφησης των επιβαρύνσεων με το εθνικό σχέδιο από τον Ιούλιο), τα καύσιμα είναι το επόμενο μεγάλο «στοίχημα».