Ο Έλον Μασκ είχε ήδη πολλά πράγματα που απασχολούσαν την καθημερινότητά του ακόμη και πριν οριστικοποιήσει τη Δευτέρα 25/4 τη συμφωνία ύψους 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την εξαγορά του Twitter. Μία εξαγορά που σόκαρε την παγκόσμια αγορά των social media και των τεχνολογικών κολοσσών.

Ο επιχειρηματίας -που κατέχει πλέον τον τίτλο του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο- ξεκίνησε στη Silicon Valley αφού εγκατέλειψε το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ το 1995 και συνίδρυσε την PayPal, όπου εργάστηκε μαζί με άλλους θρυλικούς πλέον επιχειρηματίες, όπως ο συνιδρυτής της Palantir Peter Thiel και ο συνιδρυτής του LinkedIn Reid Hoffman.

Το 2002, η eBay εξαγόρασε την PayPal για 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια σε μετοχές, δίνοντας στον Μασκ μια προσωπική περιουσία 175 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο έλον Μασκ σε εξώφυλλο περιοδικού

Ο Μασκ αξιοποίησε τα χρήματα της PayPal σε μια σειρά από μακροπρόθεσμα εγχειρήματα και σήμερα ελέγχει την εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla, αξίας 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων, την εταιρεία εξερεύνησης του διαστήματος SpaceX, την νεοφυή εταιρεία εγκεφαλικών εμφυτευμάτων Neuralink και την εταιρεία κατασκευής τούνελ Boring Company.

Τη Δευτέρα, ο Μασκ πρόσθεσε στη συλλογή του το Twitter σε μια συμφωνία που αναμένεται να κλείσει εντός μηνών. Έχει επίσης σκεφτεί να συνδυάσει όλες τις εταιρείες του σε ένα πιθανό υπερ-κολοσσό.

Ακολουθεί μια ματιά στην εκτεταμένη αυτοκρατορία του Musk, η οποία ελπίζει ότι μια μέρα θα εκτείνεται από τα εμφυτεύματα μέσα στους εγκεφάλους των ανθρώπων μέχρι την επιφάνεια του Άρη.

Ο Έλον Μασκ στο Twitter

Tesla

Ενώ ο Μασκ έχει γίνει συνώνυμο της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla, δεν ίδρυσε την εταιρεία. Αντίθετα, ήταν ο κύριος επενδυτής στο γύρο χρηματοδότησης της εταιρείας το 2004, στη σειρά Α, και έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας με αντάλλαγμα 6,5 εκατομμύρια δολάρια.

Ο Μασκ ανέλαβε μεγαλύτερο έλεγχο της Tesla τα επόμενα χρόνια, έγινε διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας το 2008 και επέβλεψε την κυκλοφορία του πρώτου εμπορικά διαθέσιμου αυτοκινήτου της, του Roadster, το 2009.

Tesla

Αν και η Tesla εξακολουθεί να είναι μικροσκοπική σε σύγκριση με αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford και η Toyota, η εταιρεία αυξάνει γρήγορα την παραγωγή και εκτοξεύτηκε σε καθεστώς «μετοχών-μνημονίων» κατά τη διάρκεια της πανδημίας, εκτοξεύοντας την τιμή της από λιγότερο από 100 δολάρια στις αρχές του 2020 σε περισσότερα από 1.200 δολάρια σε κάποια σημεία του 2021. Είναι πλέον η πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.

Η Tesla εξαγόρασε επίσης την SolarCity, μια εταιρεία ηλιακής ενέργειας που ο Μασκ βοήθησε να ξεκινήσει το 2006 και η οποία διαθέτει μονάδα παραγωγής στο Μπάφαλο της Νέας Υόρκης. Αφού η Tesla αγόρασε τη SolarCity για πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016, ορισμένοι δυσαρεστημένοι μέτοχοι ισχυρίστηκαν στο δικαστήριο ότι ο Μασκ είχε αθέμιτα πιέσει το διοικητικό συμβούλιο της Tesla να εγκρίνει τη συμφωνία, προκειμένου να σώσει την ταμειακά ταλαιπωρημένη και μη κερδοφόρα εταιρεία ηλιακής ενέργειας. Ζητούν δισεκατομμύρια από τον Μασκ σε μια εν εξελίξει αγωγή στο Delaware.

Η αλματώδης αποτίμηση της Tesla έχει καταστήσει τον Elon Musk τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο, με εκτιμώμενη καθαρή αξία 246 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με το Forbes.

Αλλά το μεγαλύτερο μέρος της καθαρής περιουσίας του Musk είναι δεσμευμένο σε μετοχές της Tesla – όχι σε μετρητά – και γι’ αυτό ο μεγιστάνας χρησιμοποιεί ένα αντισυμβατικό σχέδιο χρηματοδότησης για να καλύψει την αγορά του Twitter, το οποίο περιελάμβανε δανεισμό χρημάτων χρησιμοποιώντας τις μετοχές του Tesla ως εγγύηση.

SpaceX

SpaceX

Ο Μασκ ίδρυσε τη SpaceX το 2002, περίπου την ίδια εποχή που το eBay αγόρασε το PayPal, με αποστολή να κάνει την πρόσβαση στο διάστημα ταχύτερη και φθηνότερη – και τελικά να δημιουργήσει μια αποικία στον Άρη.

Ο Μασκ πήρε προσωπικά συνέντευξη από κάθε πρώιμο υπάλληλο της εταιρείας πριν τους προσλάβει, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Έρικ Μπέργκερ. Η SpaceX έχει έκτοτε συνάψει συμφωνίες με τη NASA και έγινε η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που έστειλε αστροναύτες σε τροχιά και στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Ο Μασκ είναι διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, η οποία διαθέτει εγκαταστάσεις εκτόξευσης στη Φλόριντα και το Τέξας. Επιπλέον, η SpaceX έχει δρομολογήσει μια υπηρεσία διαδικτύου με την ονομασία Starlink, η οποία διακτινίζει πρόσβαση στο διαδίκτυο σε απομακρυσμένες περιοχές του κόσμου.

Ο ουκρανικός στρατός χρησιμοποίησε έκτοτε την υπηρεσία διαδικτύου Starlink για να βοηθήσει στην απόκρουση της εισβολής της Ρωσίας στη χώρα.

Neuralink

Neuralink

Ο Μασκ ίδρυσε κρυφά τη Neuralink το 2016 με αποστολή να δημιουργήσει εγκεφαλικά εμφυτεύματα που θα κάνουν μια μέρα τους ανθρώπους υπερ-ευφυείς, θα θεραπεύουν τραυματικές εγκεφαλικές κακώσεις και θα αφήνουν παράλυτους ανθρώπους να περπατούν ξανά.

Είναι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και έχει περιγράψει την τεχνολογία της ως ένα “FitBit στο κρανίο σας”. Υποστηρίζει ότι τα τσιπ εγκεφάλου είναι απαραίτητα προκειμένου οι άνθρωποι να συμβαδίζουν με τους ολοένα και πιο έξυπνους υπολογιστές.

Η ύπαρξη της Neuralink παρέμεινε μυστική μέχρι ένα δημοσίευμα της Wall Street Journal το 2017 – και η εταιρεία μοιράζεται σχετικά λίγες πληροφορίες σχετικά με τα έργα της με το κοινό.

Ωστόσο, η εταιρεία έχει παρόλα αυτά προσελκύσει το μερίδιό της σε διαμάχες.

Το 2020, το MIT Technology Review απέρριψε τη Neuralink ως “θέατρο νευροεπιστήμης”, γράφοντας ότι ο Μασκ δίνει “υποσχέσεις που θα είναι δύσκολο να τηρηθούν” και κινδυνεύει να απογοητεύσει.

Ακτιβιστές για τα δικαιώματα των ζώων κατηγόρησαν επίσης τη Neuralink ότι υποβάλλει πιθήκους σε “ακραία ταλαιπωρία”, γράφοντας τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους ότι τουλάχιστον 15 πειραματόζωα πέθαναν σε φρικιαστικά πειράματα της Neuralink στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Ντέιβις.

Η Neuralink υπερασπίστηκε τις δοκιμές και ισχυρίζεται ότι θα αρχίσει να δοκιμάζει την τεχνολογία της σε ανθρώπους το 2022.

Η βαρετή εταιρεία ή αλλιώς The Boring Company

The boring company

Ο Μασκ ξεκίνησε την Boring Company ως θυγατρική της SpaceX το 2016 και την έκανε ανεξάρτητη εταιρεία το 2018.

Αποστολή της εταιρείας είναι να κατασκευάσει σωλήνες «hyperloop» που θα εκτοξεύουν αυτοκίνητα με υψηλές ταχύτητες μεταξύ μεγάλων πόλεων, μειώνοντας τη συμφόρηση των αυτοκινητοδρόμων.

Η Boring Company έχει ανοίξει δύο σύντομους βρόχους στο Λας Βέγκας και μια δοκιμαστική σήραγγα έξω από το Λος Άντζελες – αλλά ο Μασκ έχει πολύ μεγαλύτερες φιλοδοξίες.

Ο Έλον Μασκ με ένα φλογοβόλο

Ισχυρίστηκε το 2017 ότι είχε «προφορική έγκριση» από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την κατασκευή hyperloop μεταξύ της Νέας Υόρκης και της Ουάσινγκτον, που θα μείωνε τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ των δύο πόλεων σε μόλις 29 λεπτά. Η Boring Company δήλωσε επίσης το 2018 ότι επιδιώκει ένα hyperloop που θα συνδέει το κέντρο του Σικάγο με το αεροδρόμιο O’Hare. Αλλά κανένα από τα δύο σχέδια δεν φαίνεται να έχει σημειώσει πρόοδο από τις αρχικές τους ανακοινώσεις.

Παρ’ όλα αυτά, η Boring Company ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι συγκέντρωσε 675 εκατομμύρια δολάρια σε αποτίμηση σχεδόν 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων από υποστηρικτές, συμπεριλαμβανομένης της εταιρείας επιχειρηματικών κεφαλαίων Sequoia.

Twitter

Ο Έλον Μασκ

Το Twitter ιδρύθηκε το 2006 από τον Jack Dorsey, ο οποίος είναι προσωπικός φίλος του Έλον Μασκ. Ο Μασκ εντάχθηκε στον ιστότοπο το 2009 και έγινε γνωστός ως ένας από τους πιο δημοφιλείς και ειλικρινείς χρήστες του ιστότοπου, μοιραζόμενος τα πάντα, από χοντροκομμένα αστεία για πολιτικούς μέχρι σκέψεις για διαστημικά ταξίδια.

Το Twitter δημοσιοποιήθηκε το 2013 και ο Μασκ άφηνε να εννοηθεί ότι σχεδίαζε να το κάνει ιδιωτικό για χρόνια. Το 2017, ο Μασκ έγραψε στο Twitter: «Αγαπώ το Twitter».

Ένας άλλος χρήστης απάντησε: «Τότε θα πρέπει να το αγοράσεις».

«Πόσο κοστίζει;» απάντησε ο Μασκ.

Μόλις κλείσει η εξαγορά του Twitter από τον Musk -ένα βήμα που αναμένεται να διαρκέσει αρκετούς μήνες- σχεδιάζει κάτι που φαίνεται να είναι μια μεγάλη αναμόρφωση του ιστότοπου.

Λέει ότι θέλει «να κάνει το Twitter καλύτερο από ποτέ, βελτιώνοντας το προϊόν με νέα χαρακτηριστικά, καθιστώντας τους αλγορίθμους ανοιχτού κώδικα για να αυξηθεί η εμπιστοσύνη, νικώντας τα spam bots και πιστοποιώντας όλους τους ανθρώπους». Δεν είναι σαφές αν ο Musk σκοπεύει να αναλάβει το τιμόνι ως CEO του Twitter ή να δώσει τα ηνία σε κάποιον άλλον.