Η Tesla είναι αναμφίβολα ένας από τους νικητές των δύο τελευταίων ετών, κατά τη διάρκεια των οποίων ο πλανήτης αντιμετώπιζε την πανδημία του κορoνοϊού. Ενώ οι άνθρωποι έπρεπε να περιμένουν αρκετούς μήνες ή και ακόμη περισσότερο για να αποκτήσουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η μάρκα του Elon Musk κατάφερε να ξεπεράσει τη δυσκολία στην προμήθεια σημαντικών εξαρτημάτων. Γι’ αυτό, άλλωστε, τα αυτοκίνητά της φιγουράρουν στις λίστες με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη.
Η αμερικανική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μία από τις λίγες εταιρείες με αγοραία αξία άνω του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Αυτή τη στιγμή κατέχει με ασφάλεια την έκτη θέση, με την Berkshire Hathaway (τον επενδυτικό όμιλο του Warren Buffett) να ακολουθεί στην έβδομη, με διαφορά περίπου 270 δισεκατομμύρια δολάρια, και να απέχει περίπου μισό τρισεκατομμύριο από την πέμπτη εταιρεία, δηλαδή την Amazon του Jeff Bezos. Ωστόσο, είναι με διαφορά η εταιρεία με τη μεγαλύτερη αξία ανάμεσα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Η Tesla έγινε μέρος της «αφρόκρεμας»των εταιρειών με αξία τρισεκατομμυρίων δολαρίων μόλις τον τελευταίο χρόνο. Οι μετοχές της σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο το περασμένο φθινόπωρο, καθώς η τιμή αγοράς τους αυξήθηκε 68% σε σχεδόν 1.230 δολάρια από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως τις αρχές Νοεμβρίου. Στη συνέχεια, η μάρκα σημείωσε πτώση, η οποία σταμάτησε στα 776 δολάρια στα μέσα Μαρτίου και οι μετοχές της κυμαίνονται τώρα κοντά στο όριο των 1.000 δολαρίων.
Ενώ στο παρελθόν οι μετοχές της Tesla καθοδηγούνταν περισσότερο από το ενδιαφέρον των οπαδών της ηλεκτροκίνησης, τα τελευταία δύο χρόνια η ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας να παρέχει τα αυτοκίνητά της στην αγορά γίνεται ολοένα και πιο σημαντική. Με άλλα λόγια, η Tesla γίνεται μια τυπική εταιρεία από αυτή την άποψη, της οποίας η επιτυχία στο χρηματιστήριο εξαρτάται όλο και περισσότερο από τα θεμελιώδη στοιχεία παρά από την εκάστοτε διάθεση των επενδυτών.
Θα μπορέσει όμως να διατηρήσει το προβάδισμά της; Αυτό θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά θα καταφέρει να αναπτύξει περαιτέρω καινοτομίες και από το πώς θα μπορέσει να διεισδύσει σε άλλα τμήματα της αγοράς αυτοκινήτων. Προς το παρόν, μόνο οι ευκατάστατοι πελάτες μπορούν να αγοράσουν τα αυτοκίνητά της και οι επενδυτές περιμένουν με ανυπομονησία τη στιγμή που η μάρκα θα κυκλοφορήσει πολύ πιο προσιτά μοντέλα.
Βέβαια, ο ιδρυτής και συνιδιοκτήτης της Tesla Elon Musk δήλωσε ότι, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα παρουσιάσει ένα πιο προσιτό αυτοκίνητο που θα κοστίζει περίπου 25.000 δολάρια φέτος. «Δεν δουλεύουμε αυτήν τη στιγμή σε αυτό το αυτοκίνητο των 25.000 δολαρίων. Κάποια στιγμή θα το κάνουμε. Έχουμε αρκετά με τα οποία ασχολούμαστε αυτή τη στιγμή, πάρα πολλά, ειλικρινά. Επομένως, κάποια στιγμή θα υπάρξει αυτό το πιο προσιτό αυτοκίνητο, αλλά νομίζω ότι είναι κάπως λάθος η ερώτηση σχετικά με το πότε ακριβώς θα βγάλουμε αυτό το μοντέλο. Πραγματικά αυτό που έχει την ύψιστη σημασία είναι το πότε θα είναι αυτόνομο το αυτοκίνητο», εξήγησε ο Μασκ στις αρχές του έτους.
Την ίδια στιγμή, η μάρκα σχεδιάζει να αυξήσει τον αριθμό των αυτοκινήτων που παραδίδονται στους πελάτες της κατά 50% φέτος. Ενώ πέρυσι παρέδωσε πάνω από 936 χιλιάδες αυτοκίνητα, φέτος πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,4 εκατομμύρια.
Τεχνικά, αυτός είναι ένας ρεαλιστικός στόχος. Στα τέλη Φεβρουαρίου, η Tesla άνοιξε το πρώτο της Ευρωπαϊκό Giga factory, το οποίο χτίστηκε στην πόλη Grünheide κοντά στη γερμανική πρωτεύουσα του Βερολίνου. Το εργοστάσιο έχει τη δυνατότητα να παράγει έως και 500.000 αυτοκίνητα ετησίως και το Model Y θα πρέπει να παράγεται εκεί. Αν λοιπόν το γερμανικό Giga factory καταφέρει να εκμεταλλευτεί την παραγωγική του ικανότητα φέτος, η μάρκα θα πετύχει τον στόχο που έχει τεθεί.
Η υψηλή παραγωγικότητα του συγκεκριμένου γερμανικού εργοστασίου όμως μάλλον δεν θα είναι αρκετή. Η Tesla αντιμετωπίζει προβλήματα στην Κίνα, όπου αναγκάστηκε να κλείσει ένα εργοστάσιο στη Σαγκάη για λίγο. Αυτό προέκυψε ως αποτέλεσμα της αναζωπύρωσης της πανδημίας του κορονοϊού και τα σχετικά σκληρά lockdown που διέταξαν οι κινεζικές αρχές στη Σαγκάη. Τις τελευταίες μόλις μέρες ξεκίνησε ξανά η παραγωγή εκεί. Το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα αποδειχτεί στην πράξη εάν ο φιλόδοξος στόχος της αμερικάνικης εταιρίας είναι τελικά εφικτός για το 2022.