Πάνω από ένα στα δύο νοικοκυριά καθυστερούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς, «κόβουν» δαπάνες για αγορές αγαθών, ανησυχούν για την ακρίβεια και το κορονοϊό, αποταμιεύουν λόγω μείωσης εξόδων και επιλέγουν προϊόντα εταιρειών με περιβαλλοντικά κριτήρια.
Το προφίλ των Ελλήνων καταναλωτών
Τα παραπάνω συνθέτουν το προφίλ των Ελλήνων καταναλωτών σύμφωνα με την 9η έκδοση του European Consumer Payment Report 2021 που δημοσίευσε ο όμιλος Intrum και αφορά στις απόψεις των ευρωπαίων καταναλωτών σχετικά με τις οικονομικές προοπτικές και την ικανότητά τους να διαχειρίζονται τα οικονομικά τους.
Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας από το European Consumer Payment Report της Intrum για την Ελλάδα – Δείτε αναλυτικά
- Το 51% των ερωτηθέντων (το αντίστοιχο ποσοστό για το 2020 ήταν 55%) δηλώνουν ότι έχουν καθυστερήσει να πληρώσουν έναν ή περισσότερους λογαριασμούς, ποσοστό που υπερβαίνει κατά 21% τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
- Επτά στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι πλέον αγοράζουν λιγότερα αγαθά και επιλέγουν να ζουν πιο απλά. Περίπου 1 στους 10 (11%) δεν γνωρίζει το ακριβές ύψος των οφειλών του
- Το 86% δηλώνει ότι η κύρια πηγή ανησυχίας είναι η αύξηση του πληθωρισμού και το 77% το ενδεχόμενο επιβολής νέων περιοριστικών μέτρων (lockdown)
- Το 17% των καταναλωτών πιστεύει ότι η πανδημία θα έχει αρνητική επίπτωση τουλάχιστον για τους επόμενους 12 μήνες ενώ το 35% προβλέπει ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιστρέψει σε κανονικούς ρυθμούς σε δύο χρόνια.
- Το 65% εκτιμά ότι η κρίση Covid-19 δεν θα είναι η μόνη κρίση που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει στη ζωή του και επιθυμεί να διασφαλίσει ότι θα είναι σε ισχυρότερη οικονομική θέση στο μέλλον.
- Ένας στους 4 ερωτηθέντες δηλώνει ότι αντιμετωπίζει την πανδημία ως την τέλεια ευκαιρία για να βελτιώσει τα οικονομικά του.
- Περίπου 6 στους 10 άνδρες και γυναίκες δηλώνουν ότι καταφέρνουν να αποταμιεύσουν κάθε μήνα. Σύμφωνα με την Eurostat, τα συνολικά ποσοστά αποταμιεύσεων στην Ελλάδα αυξήθηκαν την περίοδο 2020-2021.
- Περισσότεροι από 6 στους 10 ερωτηθέντες στην Ελλάδα δεν διαπίστωσαν αλλαγές στην εργασιακή τους κατάσταση.
- Περισσότεροι από τους μισούς δήλωσαν ότι η οικονομική τους κατάσταση παρέμεινε η ίδια ή βελτιώθηκε που σε σημαντικό ποσοστό αποδίδεται στη μείωση των εξόδων λόγω των περιοριστικών μέτρων (47%), στην αλλαγή εργασίας σε καλύτερα αμειβόμενη θέση (30%) και στη βελτίωση της προσωπικής οικονομικής διαχείρισης (30%).
- Περίπου 78% των καταναλωτών δηλώνουν ότι έχουν λάβει αρκετή ή εξαιρετική εκπαίδευση για χρηματοοικονομικά ζητήματα. Παρόλα αυτά, το 27% δεν αντιλαμβάνεται πως τα αρνητικά επιτόκια μπορούν να επηρεάσουν την οικονομική του ευημερία.
- Περισσότεροι από 6 στους 10 ερωτώμενους δήλωσαν ότι δεν θα αγόραζαν προϊόντα εταιρίας που δεν είναι περιβαλλοντικά υπεύθυνη όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 52%.
- Το ενδιαφέρον για τη βιώσιμη ανάπτυξη οδηγεί 7 στους 10 ερωτηθέντες σε μείωση της κατανάλωσης με τα υψηλότερα ποσοστά να σημειώνονται στις ηλικιακές ομάδες 18-44 ετών.