Η αναθεώρηση του κανονισμού των Ευρωπαϊκών Προτύπων Εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τις οδικές μεταφορές και οι προοπτικές ανάπτυξης του υγροποιημένου φυσικού αερίου βρέθηκαν στο επίκεντρο της διαδικτυακής εκδήλωσης στρογγυλής τραπέζης Blue Corridor με συντονιστές την αναπληρώτρια γενική διευθύντρια της Prometheus Gas Μαρίνα Πάβλοβα και τον αναπληρωτή διευθύνων σύμβουλο της εταιρείας Νίκο Συμεωνίδη.
Να σημειωθεί ότι το Blue Corridor Round Table είναι μια ετήσια πλατφόρμα που διοργανώνεται από τη Ρωσική Gazprom και τη Γερμανική Uniper από το 2008 για την προώθηση του θέματος των οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο (NGVs).
Το λόγο πήρε καταρχάς ο κ. Jens Andersen, γενικός γραμματέας της Ένωσης Οχημάτων Φυσικού Αερίου – Βιοαερίου (NGVA Europe), ο οποίος τόνισε ότι «η αντικατάσταση του ντίζελ από το βιομεθάνιο μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και κάποιες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως π.χ. η Σουηδία, έχουν επιτύχει ενδιαφέρουσες μειώσεις.
Η ποσότητα που μπορεί να παραχθεί από ανανεώσιμα αέρια για τις μεταφορές είναι σημαντική. Σήμερα, συνέχισε, η παραγωγή ανανεώσιμων αερίων είναι της τάξης των 22 TWh αλλά η Ευρώπη διαθέτει δυναμικό της τάξης των 1200 TWh. Αυτή τη στιγμή το 17% των οχημάτων του ευρωπαϊκού δικτύου χρησιμοποιείται βιομεθάνιο, που σημαίνει 40% μείωση του διοξειδίου του άνθρακα. Στην περίπτωση που καταφέρουμε να αυξήσουμε το ποσοστό χρήσης του βιομεθανίου στο 40% θα έχουμε μείωση διοξειδίου του άνθρακα έως και 55% μέχρι το έτος το 2030»
«Χρησιμοποιώντας ως καύσιμο πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) ή υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στα οχήματά μας, επωφελούμαστε από την τεράστια εξοικονόμηση κόστους σε καύσιμο. Ο εκτιμώμενος ευρωπαϊκός στόλος για το 2030 των περίπου 13 εκατομμυρίων οχημάτων θα επέφερε ως αποτέλεσμα μια ετήσια εξοικονόμηση κόστους καυσίμων πάνω από 4,5 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τη χρήση συμβατικών καυσίμων» υπογράμμισε.
Από την πλευρά του ο κ. Ευάγγελος Δουλγερίδης, διαχειριστής χαρτοφυλακίου πελατών της Prometheus Gas, τόνισε ότι «τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο αντιστοιχούσαν στο 1,6% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2020, ενώ της ηλεκτροκίνησης το 1,1% αν και το συμπυκνωμένο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο έχει τη χαμηλότερη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τα άλλα ορυκτά καύσιμα».
Σύμφωνα με τον κ. Δουλγερίδη, «τα πρώτα αυτοκίνητα CNG εισήχθησαν το 2013 και μέχρι τώρα ο συνολικός στόλος στην Ελλάδα είναι περίπου 10.000 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων 2020. Στις 10.000 συμπεριλαμβάνονται και 3.424 πάσης φύσεως λεωφορείων για το δημόσιο τομέα και 110 φορτηγών. Η χαμηλή διείσδυση μέχρι τώρα μπορεί να αποδοθεί στην έλλειψη υποδομών εντός των πόλεων και σε εμπορικά κίνητρα.
Η Ελλάδα διαθέτει έναν γερασμένο στόλο οχημάτων και ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι πολύ ακριβά. Αυτό σημαίνει ότι για τα επόμενα 3 έως 5 χρόνια το αρχικό κεφάλαιο που απαιτείται για να αγοράσει ένας καταναλωτής ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα είναι ένα ισχυρό αντικίνητρο. Από την άλλη πλευρά, με την κατάλληλη υποστήριξη, η λύση CNG / LNG μπορεί να είναι μια πιο προσιτή ενδιάμεση λύση για την επίτευξη των στόχων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030».
Παίρνοντας ακολούθως τον λόγο ο κ. Friedrich Lesche, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων των εναλλακτικών συστημάτων πρόωσης Iveco Magirus AG υπογράμμισε ότι το μεθάνιο είναι ένα έξυπνο καύσιμο και αναφέρθηκε σε μια σειρά παραδειγμάτων από τη χρήση του στη Γερμανία, ενώ ο κ. Colin, αναπληρωτής προϊστάμενος του γραφείου του Προέδρου του διοικητικού συμβουλίου Gazprom Gas Engine Fuel LLC, σημείωσε από την πλευρά του ότι «το φυσικό αέριο είναι το πιο οικονομικό και οικο-φιλικό καύσιμο κίνησης αλλά ακόμη κυριαρχούν τα συμβατικά καύσιμα.
Μόλις το 0,2% παγκοσμίως των καυσίμων αφορά το φυσικό αέριο καθώς σχεδόν όλα τα οχήματα σήμερα εξακολουθούν να κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν συνολικά 508 πρατήρια φυσικού αερίου στη Ρωσική Ομοσπονδία, εκ των οποίων τα 339 ανήκουν στον όμιλο Gazprom».
Ο κ. Timm Kehler, πρόεδρος της Zukunft ERDGAS, παραδέχθηκε ότι «δεν έχουμε επιτύχει τη μείωση εκπομπών» και πως είναι αναγκαία η αναθεώρηση του κανονισμού για τον στόλο των οχημάτων. Στη σημερινή νομοθεσία που εφαρμόζεται στους κατασκευαστές οχημάτων, υπάρχει έλλειψη κινήτρων για την ανάπτυξη του φυσικού αερίου κίνησης Το βιομεθάνιο μπορεί να βοηθήσει στην ταχεία μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα» ήταν τα λόγια του.
Από την πλευρά της, η Γενική γραμματέας Ενέργειας και Φυσικών Πόρων Αλεξάνδρα Σδούκου στη δική της εισήγηση τόνισε ότι αποτελεί μεγάλο στοίχημα η μετάβαση σε πιο «καθαρές» μετακινήσεις.
«Σε αυτό το πλαίσιο και η δική μας χώρα θα πρέπει να… πατήσει γκάζι. Ξέρουμε ότι διαθέτουμε έναν από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων στην Ευρώπη. Από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχουμε θέσει στο εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα τον οδικό χάρτη για τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών ρύπων, με στόχο ένα στα 3 οχήματα το 2030 να είναι ηλεκτρικό. Τα εναλλακτικά καύσιμα και οι νέες τεχνολογίες συμπληρώνουν αυτό το οπλοστάσιό μας σε αυτή την πορεία προς λιγότερο ρυπογόνες μετακινήσεις.
Οπότε σε αυτό το πλαίσιο, η υποκατάσταση των πιο βρώμικων συμβατικών καυσίμων (πετρέλαιο και λιγνίτης δηλαδή) από το πιο καθαρό φυσικό αέριο είναι σίγουρα ένα ενδιάμεσο βήμα που πρέπει να κάνει και η χώρα μας ως ένα άλμα προς τις «πράσινες» μετακινήσεις. Αναμφισβήτητα το φυσικό αέριο είναι πιο φιλικό για το φιλικό περιβάλλον. Στοχεύουμε στα εναλλακτικά καύσιμα και η στην ανάπτυξη της αγοράς βιομεθανίου».
Στη συζήτηση έλαβε μέρος και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Ιωάννης Ξιφαράς ο οποίος ενημέρωσε τους παριστάμενους πως οι «πράσινες» πολιτικές «είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα μας» και ότι «οι οδικές μεταφορές αποτελούν το κομμάτι στο οποίο προσπαθούμε να παράσχουμε κίνητρα. Θεσπίζουμε κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό των οχημάτων» ενώ έκανε λόγο και για ανανέωση των δημοσίων μέσων συγκοινωνίας καθώς «ο στόλος των δημόσιων λεωφορείων είναι πολύ παλαιός και προσπαθούμε να νομοθετήσουμε σε σχέση με όλη τη συναφή αγορά της συντήρησης».
Τέλος, η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Σπυράκη αναφέρθηκε από τις Βρυξέλλες στη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ανέφερε πως «αναμφισβήτητα το υδρογόνο και ο εξηλεκτρισμός είναι το μέλλον». Όπως είπε, το φυσικό αέριο είναι ένα καύσιμο μετάβασης στη νέα εποχή, που θα είναι μια εποχή χωρίς ορυκτά καύσιμα και θα μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τουλάχιστον κατά 55% το 2030 και θα το εξαφανίσει εντελώς το έτος 2050.