Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος Βενιζέλος, στην εισήγηση του στη σημερινή συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Απασχόλησης τόνισε πως «η Ελλάδα διεξάγει μια μεγάλη προσπάθεια για την έξοδο από την κρίση και τα αποτελέσματα, όπως αυτά αποτυπώνονται στους οικονομικούς δείκτες, είναι πολύ ενθαρρυντικά (έλλειμμα, ύφεση, ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών κ.λπ)».
Ο κ. Βενιζέλος σημείωσε ότι «μετά από έξι χρόνια ύφεσης, η διαφαινόμενη περίοδος οικονομικής ανάκαμψης έχει μπροστά της το σημαντικότερο κοινωνικό πρόβλημα που προκάλεσε η κρίση: τα υψηλά ποσοστά ανεργίας», αφού δε επισήμανε ότι «η οικονομική ανάκαμψη θα φέρει μια ανακούφιση στη κοινωνία», υπογράμμισε ότι «η αποτελεσματική αντιμετώπιση των μεγάλων κοινωνικών προβλημάτων που προκλήθηκαν θα γίνει μόνο μέσα από την αποκατάσταση της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, στη βάση ενός νέου παραγωγικού και αναπτυξιακού μοντέλου. Η βιώσιμη ανάπτυξη, πλούσια σε προσφορά απασχόλησης που είναι ο μόνος ασφαλής δρόμος για να βελτιωθεί το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών».
«Παράλληλα με το πρόγραμμα δημοσιονομικής σταθερότητας και ανάπτυξης, οι δομικές αλλαγές που δημιουργούν θέσεις εργασίας μέσα από την ανάπτυξη προασπίζουν το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας», συνέχισε και τόνισε ότι το Κυβερνητικό Συμβούλιο Απασχόλησης «αποτελεί πολιτική απόφαση σ’ αυτή την κατεύθυνση με κύριο αντικείμενο τη χάραξη της στρατηγικής και των πολιτικών σύνδεσης της οικονομικής ανάπτυξης με την κοινωνική πρόοδο και τη δημιουργία ποιοτικών και σταθερών θέσεων απασχόλησης».
Επιπλέον, ανέφερε ότι «στο εθνικό σχέδιο εντάσσεται, επίσης, η στόχευσή μας για παροχή ίσων ευκαιριών προς όλους, ποιοτικά συστήματα κοινωνικής πρόνοιας μέσα από δίκαιο και φερέγγυο οικονομικό σύστημα».
Σε αυτό δε το πλαίσιο, σημείωσε ότι «το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα θα αποτελέσει την κοινωνική εγγύηση για ένα ανεκτό επίπεδο διαβίωσης για τους πλέον οικονομικά αδύναμους» και πως «η προοδευτική κοινωνική μεταρρύθμιση της κοινωνικής πολιτικής που προχωρούμε μπορεί να κτίσει σε γερές βάσεις το σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας της χώρας μας».
Ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε αναλυτικά στις παρεμβάσεις του ΠΑΣΟΚ, μετά τις εκλογές του 2012, για στοχευμένες και συντονισμένες πρωτοβουλίες και δράσεις για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και αντιμετώπιση της ανεργίας, με έκτακτα προγράμματα, την πρόταση για τη σύσταση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Απασχόλησης και με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης που είχε παρουσιάσει τον Μάιο του 2014 στη Θεσσαλονίκη.
Με το τελευταίο υπολογίζονται συγκεκριμένα 667.400 θέσεις εργασίας, οι οποίες δημιουργούνται με τις προτάσεις και πολιτικές του σχεδίου και προβλέπεται, επίσης, ότι από Δράσεις Ενίσχυσης την Απασχόλησης που θα συνεχίσει το υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ, αναμένεται να δοθούν 305.000 δυνατότητες για απασχόληση.
Ο κ. Βενιζέλος εισηγήθηκε σειρά θεσμικών και άλλων παρεμβάσεων που συμβάλλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με κεντρική, μεταξύ άλλων, τη θεσμοθέτηση ρήτρας απασχόλησης, «ως μια σημαντική οικονομική και κοινωνική καινοτομία, για την εφαρμογή μέτρων ενίσχυσης της απασχόλησης σε όλες τις βασικές πολιτικές οικονομικού και αναπτυξιακού περιεχομένου».
Ειδικότερα η πρόταση για ρήτρα απασχόλησης προβλέπει:
α) Ρήτρα Απασχόλησης στο Φορολογικό σύστημα
Μπορεί να προβλεφθούν εκπτώσεις στην φορολογία των επιχειρήσεων, εάν αυξηθεί η μέση ετήσια απασχόληση σε αυτές, φυσικά σε σταθερές θέσεις εργασίας. Η ίδια ρήτρα μπορεί να εφαρμοσθεί και για εργασία μέσω εργόσημου στον τομέα αγροτικής παραγωγής, στην κατ’ οίκον κοινωνική φροντίδα κλπ.
Ή εναλλακτικά: Να προβλεφθεί πρόσθετη έκπτωση στις ασφαλιστικές εισφορές (εργοδοτικές) για όσες επιχειρήσεις αυξήσουν την απασχόληση (σε μέση ετήσια βάση).
β) Ρήτρα απασχόλησης στα επενδυτικά σχέδια
Η αύξηση της απασχόλησης μπορεί να αποτελέσει ένα βασικό κριτήριο μοριοδότησης προγραμμάτων (ΕΣΠΑ, Αγροτικής Ανάπτυξης, στον Αναπτυξιακό Νόμο, Περιφερειακής Συνοχής κλπ.)
γ) Ρήτρα Απασχόλησης και Νομοθεσία
Για κάθε Νομοθετική πρωτοβουλία κατατίθεται υποχρεωτικά έκθεση ανάλυσης συνεπειών των ρυθμίσεων στην απασχόληση, μαζί με το σχέδιο των διατάξεων στο Γραφείο Καλής Νομοθέτησης. Για κάθε κανονιστική πράξη (Ν. Π. , ΚΥΑ, ΥΑ) μείζονος οικονομικής και κοινωνικής σημασίας, προηγείται γνωμοδότηση του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ), για τις επιπτώσεις στην απασχόληση.