Μέτρα για να μπει φρένο στις τιμές της βενζίνης εξετάζει το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας τη στιγμή που λόγω της αύξησης του ΦΠΑ. Από αύριο Πέμπτη η αμόλυβδη γίνεται ακόμη πιο ακριβή φτάνοντας στα 1,52 ευρώ, μειώνοντας κι άλλο την κατανάλωση και δημιουργώντας έδαφος για κερδοσκοπικά παιχνίδια.
Δύο- τρία επιπλέον λεπτά στις τιμές της αμόλυβδης σημαίνουν ακόμη μεγαλύτερη μείωση για τις πωλήσεις που, ούτως ή άλλως, τον Μάιο ήταν 20% κάτω από τα περυσινά επίπεδα, ενώ στο πρώτο 15ήμερο του Ιουνίου είχαν φτάσει το-23% (οι πρατηριούχοι μιλούν για πτώση ακόμη και πάνω από 30%).
Στο μεταξύ έκτακτα μέτρα για την αγορά καυσίμων προκειμένου να πέσουν οι τιμές ετοιμάζεται να λάβει το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση των μέτρων Μανιάτη για τη νοθεία. Τα μέτρα, τα οποία βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας, κινούνται σε δύο άξονες: ο πρώτος αφορά τη διαμόρφωση των χονδρικών τιμών στις οποίες αγοράζουν οι βενζινοπώλες από τις εταιρείες και ο δεύτερος τη βελτίωση της πρόσβασης των ανεξάρτητων βενζινοπωλών (όσων δεν φέρουν το σήμα κάποιας εταιρείας) στα διυλιστήρια.
Αλλαγές στις συμβάσεις
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, το υπουργείο εξετάζει να παρέμβει στις συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας μεταξύ εταιρειών εμπορίας και βενζινοπωλών, οι οποίες αναλογούν σε ποσοστό που υπερβαίνει ακόμα και το 80% του συνόλου των πρατηρίων.
Οι συμβάσεις αυτές είναι συνήθως πενταετείς και δεν αφήνουν περιθώρια ευελιξίας στον πρατηριούχο καθώς όταν για παράδειγμα αγοράζει καύσιμα σε τιμή χονδρικής η οποία προσεγγίζει τη λιανική τιμή που πουλάει άλλος συνάδελφός του, τότε ο βενζινοπώλης αυτός δεν μπορεί να συντελέσει στη λειτουργία του ανταγωνισμού.
Αντίθετα είναι δέσμιος της κατάστασης με αποτέλεσμα πουλώντας ακόμη και με ελάχιστο κέρδος να είναι ακριβότερος- και με διαφορά- από άλλους συναδέλφους του που πωλούν μέχρι και 20 λεπτά φθηνότερα από αυτόν. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές το τίμημα το καθορίζουν μονομερώς οι εταιρείες.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται να θεσπιστεί κάποια τιμή αναφοράς επί της οποίας οι εταιρείες θα καθορίζουν το κέρδος τους ώστε να γνωρίζουν οι πρατηριούχοι από την αρχή μέχρι τη λήξη της σύμβασής τους πώς θα διαμορφώνεται η τιμή χονδρικής. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται να διαμορφωθεί ένα περιθώριο κέρδους το οποίο θα προστίθεται στην εκάστοτε τιμή διυλιστηρίου και θα προκύπτει η τιμή χονδρικής.
Απευθείας από τα διυλιστήρια
Το δεύτερο μέτρο αφορά την πρόσβαση των ανεξάρτητων πρατηριούχων στα διυλιστήρια, δυνατότητα που νομοθετικά είναι ρυθμισμένη αλλά στην πράξη είναι απαγορευτική. Και σε αυτή την περίπτωση, όπως λένε στελέχη του υπουργείου, οι συμβάσεις που υπογράφονται μεταξύ των δύο πλευρών έχουν ρυθμίσεις εξοντωτικές με αποτέλεσμα οι βενζινοπώλες να αποφεύγουν να κάνουν χρήση της δυνατότητας που έχουν για απευθείας προμήθεια καυσίμων από τα διυλιστήρια.
Πέντε χρόνια μετά την ψήφιση της διάταξης, το 2005, και από τους 8.000 περίπου πρατηριούχους το πολύ δύο τρεις (!) να έχουν κάνει χρήση της ρύθμισης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των βενζινοπωλών.
Κατά τις πληροφορίες και αυτές οι συμβάσεις θα απλοποιηθούν αφήνοντας το περιθώριο αγοράς καυσίμων σε τιμές απαλλαγμένες από τα εμπορικά κέρδη των εταιρειών εμπορίας. Στόχος του υπουργείου είναι τα ανεξάρτητα πρατήρια να μπορέσουν να πωλούν καύσιμα σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές που σαφώς θα ενεργοποιήσουν τον ανταγωνισμό.
Πηγή: Το ΒΗΜΑ Του Γιώργου Φιντικάκη