Μια νέα ειδικού τύπου περαίωση των φορολογικών υποθέσεων που λιμνάζουν στα δικαστήρια η οποία συνοδεύεται με εκπτώσεις έως 75% και πληρωμή φόρων και προσαυξήσεων σε πολλές δόσεις ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει το υπουργείο Οικονομικών. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του νέου συστήματος. Στόχος είναι να αποσυμφορηθούν τα δικαστήρια και να εισρεύσει «ζεστό χρήμα» στα δημόσια ταμεία.
Η νέου τύπου διευθέτηση των διαφορών με τις ελεγκτικές αρχές θα γίνει μέσω της ειδικής Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης η οποία θα εξετάζει τα αιτήματα και τις ενστάσεις των φορολογούμενων σχετικά τις πράξεις επιβολής πρόσθετου φόρου η και προστίμων των φορολογικών αρχών και θα αποφασίζει για την εν όλω ή εν μέρει αποδοχή ή την απόρριψη του αιτήματος προτείνοντας στον φορολογούμενο συγκεκριμένο τρόπο επίλυσης των διαφορών
Η εξώδικη ρύθμιση θα έχει διάρκεια λίγων μηνών καθώς οι αιτήσεις θα υποβληθούν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020 στην αρμόδια Επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα πρέπει να αποφανθεί, μέχρι 31 Μαΐου 2021 ή μέχρι 31 Ιουλίου 2021, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία υπάγονται οι υποθέσεις.
Η αίτηση αφορά εκκρεμείς ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων διαφορές από πράξη επιβολής φόρου ή προστίμων.
Το αίτημα μπορεί να αφορά μόνο σε υποθέσεις που εκκρεμούν και δεν έχουν συζητηθεί, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων ως τις 30 Οκτωβρίου 2020. Αίτημα μπορεί να υποβληθεί και για εκκρεμείς έως τις 30 Οκτωβρίου 2020 ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών φορολογικές διαφορές εφόσον αυτές καταστούν εκκρεμείς, ενώπιον των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων έως τις 30 Δεκεμβρίου 2020.
Οι φορολογούμενοι με την αίτηση εξώδικης επίλυσης μπορεί να προβάλλουν μόνο τους κάτωθι ισχυρισμούς:
- παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω παρόδου του χρόνου εντός του οποίου η Φορολογική Διοίκηση είχε δικαίωμα προς καταλογισμό αυτών.
- παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω λήψης φορολογικού πιστοποιητικού χωρίς επιφύλαξη.
- εσφαλμένο καταλογισμό του φόρου ή προστίμου λόγω πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης ή αριθμητικού σφάλματος.
- αναδρομική εφαρμογή της ευμενέστερης φορολογικής κύρωσης σύμφωνα με όσα έχουν γίνει δεκτά από τη νομολογία του ΣτΕ.
- μείωση του πρόσθετου φόρου, του τόκου, των προσαυξήσεων και των προστίμων.
Το αίτημα είναι απαράδεκτο όταν το εκκρεμές ένδικο βοήθημα ή μέσο, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων είναι κατά την κρίση της επιτροπής εκπρόθεσμο.
Η αίτηση υποχρεωτικά υπογράφεται από δικηγόρο και αναφέρει το όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο, αριθμό φορολογικού μητρώου, την ηλεκτρονική διεύθυνση και την ακριβή διεύθυνση της κατοικίας του φορολογουμένου, του νόμιμου αντιπροσώπου του, αν υποβάλλεται δε από νομικό πρόσωπο, ένωση προσώπων ή ομάδα περιουσίας, την επωνυμία και την έδρα τους, τον αριθμό φορολογικού μητρώου, καθώς και το όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο, αριθμό φορολογικού μητρώου, ηλεκτρονική διεύθυνση και την ακριβή διεύθυνση της κατοικίας και του χώρου εργασίας του εκπροσώπου τους.
Για όσο διάστημα η υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον των Επιτροπών, η δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του αρμοδίου Τακτικού Διοικητικού Δικαστηρίου αναστέλλεται. Η αναστολή δεν καταλαμβάνει την προσωρινή δικαστική προστασία.
Η Επιτροπή ελέγχει τους προβαλλόμενους ισχυρισμούς του φορολογούμενου με βάση τη νομολογία και την πάγια πρακτική της Φορολογικής Διοίκησης. Μπορεί να προτείνει την εν όλω ή εν μέρει αποδοχή ή την απόρριψη του αιτήματος αλλά υποβάλλει σε κάθε περίπτωση, συγκεκριμένη πρόταση στον αιτούντα. Η πρόταση περιέχει επαρκή αιτιολογία και κοινοποιείται στον αιτούντα. Εάν ο αιτών αποδεχθεί την πρόταση της Επιτροπής εντός 5 εργασίμων ημερών από την κοινοποίηση αυτής, συντάσσεται σχετικό πρακτικό εξώδικης επίλυσης, το οποίο δημοσιεύεται στον ιστότοπο του Υπουργείου Οικονομικών τηρουμένων των διατάξεων περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Η αποδοχή επιβεβαιώνεται με την υπογραφή της πρότασης από τον αιτούντα. Μερική αποδοχή της πρότασης της Επιτροπής δεν επιτρέπεται. Το πρακτικό εξώδικης επίλυσης είναι εκτελεστός τίτλος και το αναγραφόμενο σε αυτό ποσό βεβαιώνεται ως δημόσιο έσοδο.
Το πρακτικό αυτό επιλύει αμετάκλητα την εκκρεμή διαφορά και δεν προσβάλλεται με κανένα ένδικο βοήθημα ή μέσο, εφόσον επί του συνολικού ποσού που προκύπτει για τον φορολογούμενο, καταβληθεί ποσοστό τουλάχιστον 30% του κυρίου φόρου που οφείλεται, εντός 5 εργασίμων ημερών από την υπογραφή. Τυχόν ποσά που έχουν καταβληθεί έναντι του κύριου φόρου συνυπολογίζονται.
Αν δεν τηρηθούν οι όροι του προηγούμενου εδαφίου καθώς και εάν δεν καταβληθούν 2 συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις ή καθυστερήσει η καταβολή 2 τελευταίων δόσεων για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, ο συμβιβασμός ανατρέπεται αναδρομικά, θεωρείται ότι δεν επήλθε ποτέ και τυχόν καταβληθέντα ποσά θεωρούνται ότι καταβλήθηκαν έναντι της αρχικής οφειλής, η οποία βεβαιώνεται ως δημόσιο έσοδο.
Σε περίπτωση μη αποδοχής από τον αιτούντα της πρότασης της Επιτροπής, συντάσσεται πρακτικό ματαίωσης της εξώδικης επίλυσης.
Με την επίλυση της διαφοράς και εφόσον καταβληθεί από το φορολογούμενο ποσοστό τουλάχιστον 30% του κύριου φόρου που οφείλεται, εντός 5 εργασίμων ημερών από την υπογραφή του συμβιβασμού το ποσό της οφειλής καταβάλλεται σε έως 24 δόσεις και παρέχεται έκπτωση στους πρόσθετους φόρους, τόκους, προσαυξήσεις και πρόστιμα η οποία κλιμακώνεται ανάλογα με το χρονοδιάγραμμα πληρωμής του φόρου ως εξής:
- 75% εάν καταβληθεί σε 1 δόση
- 65% για 2-4 δόσεις
- 55% για 5-8 δόσεις
- 50% για 9-12 δόσεις
- 45% για 13-16 δόσεις
- 40% για 17-20 δόσεις
- 35% για 21-24 δόσεις.