Στο προσκήνιο έρχεται η μείωση των φόρων στα Ι.Χ. αυτοκίνητα, με την κυβέρνηση να αναζητάει τρόπους για να ανεβάσει ταχύτητες ο κλάδος, προκειμένου να μην οδηγηθεί στην πλήρη καταστροφή αλλά και για να αυξήσει τα δημόσια έσοδα.
Στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχουν σκέψεις για μείωση του τέλους ταξινόμησης και αύξηση του ορίου της εργοστασιακής αξίας πάνω από το οποίο μπαίνει ο φόρος πολυτελείας, με στόχο τη μείωση των τιμών για τα μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητα, τα αυτοκίνητα δηλαδή που επιλέγουν οι περισσότεροι Έλληνες.
Το «παράθυρο» για τη μείωση των φόρων στα Ι.Χ., σύμφωνα με το Έθνος, άνοιξε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών Ηλίας Πλασκοβίτης, ο οποίος σε δηλώσεις του ανέφερε ότι «η όποια κίνηση αποφασιστεί θα έχει σκοπό να ελαφρύνει το κόστος πώλησης όχι των αυτοκινήτων υπερβάλλουσας πολυτέλειας αλλά των αυτοκινήτων ενός μεσαίου επιπέδου».
Μειώσεις σε τέλη και τιμές
Το οικονομικό επιτελείο, βλέποντας τη σημαντική υστέρηση εσόδων που έχει από τον κλάδο αυτοκινήτου, φαίνεται να πείθεται από το βασικό επιχείρημα των εκπροσώπων της αγοράς που υποστηρίζουν ότι η αύξηση της φορολογίας στην αγορά αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, μειώνει αντί να αυξάνει τα κρατικά έσοδα.
Πιο συγκεκριμένα, ενώ το 2008 ο μέσος όρος εσόδων του κράτους ανά αυτοκίνητο ήταν 5.751 ευρώ, τώρα είναι μόλις 4.462 ευρώ, μείωση δηλαδή κατά 22,5%. Πριν από την αύξηση του ΦΠΑ και την επιβολή φόρου πολυτελείας, η φορολογία στην αγορά αυτοκινήτου κυμαινόταν, αναλόγως του κυβισμού, από 24% έως 69%. Σήμερα ξεκινάει από 28% και φτάνει το 122,2%, ενώ στις κατηγορίες με τις περισσότερες πωλήσεις (από 901-1.800 κ.ε.) η αγορά αυτοκινήτου επιβαρύνεται με φόρους 35% έως 89,9%.
Στο πλαίσιο αυτό, στο υπουργείο Οικονομικών μελετούν:
1. Μείωση του τέλους ταξινόμησης σε ποσοστό έως και κατά 50%. Αν αυτή η εισήγηση γίνει τελικά αποδεκτή, για ένα καινούργιο Ι.Χ. 1.600 κυβικών εκατοστών, φορολογητέας αξίας 20.000 ευρώ, που σήμερα έχει τέλος ταξινόμησης 4.000 ευρώ, η φορολογική επιβάρυνση θα μπορεί να μειωθεί έως και στα 2.000 ευρώ με ανάλογο όφελος για τον αγοραστή. Τα τέλη ταξινόμησης προκύπτουν σε συνάρτηση του κυβισμού του Ι.Χ., της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και της εργοστασιακής αξίας. Στα καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας τα τέλη ταξινόμησης επιβάλλονται με συντελεστές από 5% έως και 50% της εργοστασιακής τιμής.
2. Αύξηση του ορίου της εργοστασιακής αξίας πάνω από το οποίο επιβάλλεται ο φόρος πολυτελείας. Από 15.000 ευρώ που είναι σήμερα εξετάζεται να αυξηθεί στα 20.000 ή 25.000 ευρώ. Σήμερα ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται σε:
– 10% στα ΙΧ με εργοστασιακή αξία από 15.000 έως 20.000 ευρώ.
– 30% για μοντέλα με εργοστασιακή αξία από 20.001 έως 28.000 ευρώ.
– 40% για ΙΧ με εργοστασιακή αξία από 28.001 ευρώ και άνω.
Για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εισαγωγής ο φόρος πολυτελείας ξεκινά από 10% για μοντέλα με εργοστασιακή αξία από 11.000 έως 14.000 ευρώ, 30% για Ι.Χ. με εργοστασιακή αξία από 14.001 έως 19.000 ευρώ και φτάνει στο 40% για μοντέλα με εργοστασιακή αξία από 19.001 ευρώ και άνω.