Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) ξεκίνησε εκ νέου σήμερα τις διαπραγματεύσεις για τη φορολόγηση των κολοσσών του Διαδικτύου και των πολυεθνικών, που σκόνταψαν σε αποκλίνουσες θέσεις που εκφράστηκαν, παρουσιάζοντας μια «ενιαία προσέγγιση» προκειμένου να υπάρξει «μια πολιτική συμφωνία» με τα κράτη έως τον επόμενο Ιούνιο.

«Πλησιάζουμε στον απώτερο στόχο μας: όλες οι πολυεθνικές εταιρίες να πληρώσουν αυτό που τους αναλογεί», δήλωσε ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ Ανχέλ Γκουρία σε ανακοίνωση. Ο ίδιος θα παρουσιάσει την «ενιαία προσέγγιση» στους υπουργούς Οικονομικών της Ομάδας των 20 (G20) που θα συναντηθούν στην Ουάσινγκτον στις 18 Οκτωβρίου.

Η άνοδος μεγάλων εταιριών του Διαδικτύου έχει οδηγήσει τους ισχύοντες φορολογικούς κανόνες στα όριά τους, καθώς τέτοιους είδους εταιρίες μπορούν νομίμως να εγγράφουν κέρδη καθώς και εμπορικά σήματα ή πατέντες σε χώρες με χαμηλό φορολογικό συντελεστή όπως η Ιρλανδία, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται οι πελάτες τους.

Το θέμα της φορολόγησης των μεγάλων διασυνοριακών πολυεθνικών εταιριών έχει γίνει πιο επιτακτικό καθώς αυξανόμενος αριθμός χωρών έχει υιοθετήσει μονομερώς σχέδια για τον δικό τους φόρο επί των «ψηφιακών» επιχειρήσεων απουσία μιας παγκόσμιας συμφωνίας.

Οι διαπραγματεύσεις, που ξεκίνησαν στον ΟΟΣΑ τον Ιανουάριο ύστερα από αρκετά χρόνια καθυστερήσεων, κόλλησαν εκ νέου καθώς επί τάπητος τέθηκαν τρεις αποκλίνουσες και «ανταγωνιστικές» μεταξύ τους θέσεις από τη Βρετανία, τις ΗΠΑ και την Ινδία.

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση ο ΟΟΣΑ αναζήτησε έναν συμβιβασμό, παρουσιάζοντας τη δική του «ενιαία προσέγγιση» που θέτει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, στις οποίες συμμετέχουν 134 χώρες.

«Το ισχύον σύστημα υφίσταται πιέσεις και δεν θα επιβιώσει, εάν δεν άρουμε τις εντάσεις», δήλωσε σε δημοσιογράφους ο Πασκάλ Σεντ Αμάνς, διευθυντής του Κέντρου Φορολογικής Πολιτικής και Διοίκησης του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ)

«Εάν τα μέλη της G20 και οι άλλες χώρες δεχθούν να διαπραγματευθούν σε αυτή τη βάση, θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε αρκετά γρήγορα προς μια πολιτική συμφωνία», δήλωσε ο Σεντ Αμάνς. «Εάν είμαστε σε θέση να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρξει μια πραγματική διαπραγμάτευση, θα μπορούσε να επιτευχθεί μια πολιτική συμφωνία, γιατί όχι τον Ιανουάριο, παρόλο που αυτό μου φαίνεται πολύ φιλόδοξο, αλλά σίγουρα τον Ιούνιο», πρόσθεσε, πεπεισμένος ότι «η δυναμική είναι μάλλον θετική, παρόλο που αυτό είναι εξαιρετικά περίπλοκο».

Από την πλευρά του, ο Γκουρία, σύμφωνα με την ανακοίνωση, προχώρησε σε μια προειδοποίηση προς τις 134 χώρες και εδάφη που ετοιμάζονται να διαπραγματευτούν τις προτάσεις του ΟΟΣΑ.

«Εάν δεν καταλήξουμε σε μια συμφωνία το 2020, αυτό θα αυξήσει τον κίνδυνο να ενεργήσουν οι χώρες μονομερώς», προέβλεψε, υπονοώντας τη Γαλλία, που αποφάσισε να επιβάλει τον δικό της φόρο στον κύκλο εργασιών των κολοσσών του Διαδικτύου φέτος.

Από την πλευρά του ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ δήλωσε ότι οι προτάσεις του ΟΟΣΑ είναι «πολύ καλές» και κάλεσε τα μέλη του Οργανισμού να καταλήξουν σε μια συμφωνία στις αρχές του επόμενου έτους. «Το βασικό ερώτημα τώρα είναι να βρεθεί συναίνεση και ένας συμβιβασμός μεταξύ όλων των μελών του ΟΟΣΑ έως τις αρχές του 2020», δήλωσε ο Λεμέρ σε δημοσιογράφους στη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης στο Λουξεμβούργο.

Αναδιαμόρφωση

Η αναδιαμόρφωση των φορολογικών κανόνων που προτείνει ο ΟΟΣΑ θα έχει αντίκτυπο λίγων ποσοστιαίων μονάδων του φόρου επί των εσόδων των εταιριών σε πολλές χώρες, ενώ δεν θα υπάρχουν μεγάλοι χαμένοι εκτός από τα μεγάλα διεθνή επενδυτικά κέντρα, δήλωσε ο Σεντ Αμάνς. Ενώ αυτό σημαίνει ότι χώρες όπως η Ιρλανδία ή υπεράκτιοι φορολογικοί παράδεισοι θα μπορούσαν να επηρεαστούν, χώρες με μεγάλες καταναλωτικές αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία, θα μπορούσαν να ευνοηθούν από την αναδιαμόρφωση αυτή. Η Γαλλία υιοθέτησε φέτος τον δικό της εθνικό φόρο για τις «ψηφιακές» επιχειρήσεις, προκαλώντας την αντίδραση των ΗΠΑ που απείλησαν με επιβολή δασμών στο γαλλικό κρασί, κλιμακώνοντας έτσι την ένταση στο παγκόσμιο εμπόριο.

Οι προτάσεις του ΟΟΣΑ καθορίζουν το πεδίο των εταιριών που θα καλύπτονται από τους νέους κανόνες, διευκρινίζουν το μέγεθος των δραστηριοτήτων που πρέπει να έχουν σε μία χώρα για να φορολογούνται εκεί και καθορίζουν το ύψος των κερδών που μπορεί να φορολογηθούν εκεί.

Στόχος είναι να δοθεί στην κυβέρνηση της χώρας όπου βρίσκεται ο χρήστης ή ο πελάτης του προϊόντος μιας εταιρίας το δικαίωμα να φορολογήσει μεγαλύτερο μερίδιο των κερδών που αντλούνται από μια ξένη εταιρία εκεί.

Οι εταιρίες που θα επηρεαστούν θα είναι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες με διασυνοριακές δραστηριότητες, με τον ΟΟΣΑ να προτείνει ότι θα πρέπει να έχουν έσοδα άνω των 750 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει επίσης να έχουν «συστηματική και σημαντική» αλληλεπίδραση με τους πελάτες στην αγορά μιας χώρας, ανεξάρτητα από το εάν έχουν φυσική παρουσία εκεί ή όχι. Θα καλύπτονται όχι μόνο μεγάλες εταιρίες του Διαδικτύου, αλλά και μεγάλες εταιρίες καταναλωτικών ειδών που πωλούν προϊόντα λιανικής σε μια αγορά μέσω ενός δικτύου διανομής, το οποίο είτε μπορεί να τους ανήκει είτε όχι. Οι εταιρίες που πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις θα μπορούν τότε να υπόκεινται σε φόρους σε μια συγκεκριμένη χώρα, σύμφωνα με ένα μοντέλο που βασίζεται σε συγκεκριμένα ποσοστά κερδοφορίας, τα οποία μένει να καθοριστούν ύστερα από διαπραγμάτευση.