Η κυβέρνηση του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ κατήγγειλε την Τετάρτη την παντελή κατ’ αυτήν απουσία μεταρρυθμίσεων από πλευράς της Κίνας ως προς την εμπορική της πολιτική και απείλησε να επιβάλλει πολύ πιο υψηλούς δασμούς στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ από τον ασιατικό γίγαντα.
«Ως αυτήν την ώρα, η Κίνα δεν έχει έλθει στο τραπέζι (των διαπραγματεύσεων) με προτάσεις για σημαντικές μεταρρυθμίσεις» στις εμπορικές πρακτικές της, ανέφερε ο αντιπρόσωπος της αμερικανικής κυβέρνησης για ζητήματα που άπτονται του εμπορίου (USTR), ο Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ, σε ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα.
Κατήγγειλε εξάλλου τους κινεζικούς δασμούς ύψους 40% στα αμερικανικά αυτοκίνητα που εισάγει η χώρα με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Ο συντελεστής αυτός «είναι πολύ υψηλότερος από τους δασμούς 15% που επιβάλλει η Κίνα στους άλλους εμπορικούς εταίρους της (…). Κατόπιν εντολής του προέδρου (Ντόναλντ Τραμπ), θα εξετάσω όλα τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας για να εξισώσουμε τους τελωνειακούς δασμούς που επιβάλλονται στα αυτοκίνητα», διεμήνυσε ο Λάιτχαϊζερ.
Οι εισαγωγές αυτοκινήτων που παράγονται στην Κίνα αντιπροσωπεύουν πολύ μικρό μέρος του συνόλου των οχημάτων που εισάγονται στις ΗΠΑ.
Ο Λάιτχαϊζερ υπενθύμισε ότι ο αμερικανός πρόεδρος δεν παύει να καταγγέλλει την εμπορική πολιτική του Πεκίνου, η οποία «καταφέρνει σοβαρή ζημία στις αμερικανικές εταιρείες και στους αμερικανούς εργαζόμενους».
Οι δηλώσεις αυτές του USTR καταγράφηκαν λίγα 24ωρα πριν ο Τραμπ συναντηθεί με τον κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ στο περιθώριο της συνόδου της Ομάδας των Είκοσι (G20) στο Μπουένος Άιρες, στο τέλος της εβδομάδας. Στο επίκεντρο των συνομιλιών των δύο ηγετών θα βρίσκεται το εμπόριο.
«Ο πρόεδρος εκτιμά ότι υπάρχει καλή πιθανότητα να συναφθεί συμφωνία (με την Κίνα) και είναι ανοικτός σε αυτή την πιθανότητα», είχε διαβεβαιώσει μία ημέρα πριν από την απειλή του Λάιτχαϊζερ ο Λάρι Κάντλοου, κορυφαίος σύμβουλος του αμερικανού προέδρου για οικονομικά και εμπορικά θέματα.
Επανέλαβε ωστόσο ότι για να κλειστεί τέτοια συμφωνία, η αμερικανική πλευρά θέτει όρους: μεταξύ αυτών είναι η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, η άρση των δασμολογικών και άλλων φραγμών, η διακοπή της καταναγκαστικής μεταφοράς τεχνολογιών ξένων εταιρειών που έχουν εγκατασταθεί στην Κίνα.
Οι δασμοί στα αυτοκίνητα αυξήθηκαν εκατέρωθεν στο πλαίσιο του ολοένα διευρυνόμενου εμπορικού πολέμου που μαίνεται τους τελευταίους μήνες ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Οι ΗΠΑ επέβαλαν επιπρόσθετους δασμούς 25% στα κινεζικά εισαγόμενα αυτοκίνητα, συντελεστή που προστέθηκε στο 2,5% που επιβάλλουν γενικά. Η Κίνα αντιδρώντας μείωσε τους δασμούς για όλες τις υπόλοιπες χώρες στο 15% και επέβαλε σε αντίποινα επιπλέον δασμό 25% στα αμερικανικά οχήματα.