Τουλάχιστον 80.000 στεγαστικά, καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, ύψους 3,5 δισ με 4 δισ ευρώ, έχουν ρυθμίσει οι τράπεζες τους τελευταίους μήνες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Ημερησίας, το μοναδικό αίτημα των δανειοληπτών, από την αρχή του χρόνου είναι να βρουν τρόπο για να ρυθμίσουν τις δόσεις στα δάνεια τους και τις πιστωτικές τους κάρτες.
Αυτός είναι και ο λόγος που σχεδόν 1 χρόνο τώρα, όλες οι τράπεζες έχουν δημιουργήσει ειδικά γραφεία που δέχονται τα αιτήματα των πελατών τους για ρυθμίσεις των οφειλών τους.
Μάλιστα τα τραπεζικά στελέχη υπογραμμίζουν πως οι τράπεζες μαζικά ρυθμίζουν δάνεια των πελατών τους. Υπολογίζεται ότι στη αγορά έχουν ρυθμιστεί περισσότερα από 80.000 δάνεια και κάρτες. Παράλληλα όμως οι τράπεζες έχουν προχωρήσει και σε σημαντικές διαγραφές, αφού «δάνεια που δεν έχουν πληρωθεί για διάστημα μεγαλύτερο των 90 ημερών διαγράφονται», λέει χαρακτηριστικά υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης τράπεζας.
Από την 1η Σεπτεμβρίου οι δανειολήπτες μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις για να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη, προσδοκώντας ότι θα τους χαριστούν τα χρέη, όμως υπάρχει ο κίνδυνος σε περίπτωση που η αίτηση τους απορριφθεί να κληθούν να πληρώσουν «με καπέλο τις καθυστερούμενες οφειλές» καθώς τα δάνεια τους θα έχουν επιβαρυνθεί και με τόκους υπερημερίας.
Ας σημειωθεί ότι οι αιτήσεις που κατατίθενται σήμερα θα φτάσουν στα δικαστήρια ?αφού γίνουν πρώτα τα βήματα εξωδικαστικού συμβιβασμού κλπ? τον Φεβρουάριο του 2011, δηλαδή σε 6 μήνες. Και σύμφωνα με το νόμο θα πρέπει να οριστεί δικάσιμος μέσα σε 6 μήνες. Δηλαδή ήδη θα έχουν περάσει σχεδόν 12 μήνες που οφειλέτης δεν θα έχει πληρώσει δόσεις στην τράπεζα.
Ακόμα και αν χαριστεί το υπόλοιπο του δανείου, η Εφορία θα παρακολουθεί και θα ενημερώνει την τράπεζα για τυχόν αλλαγές στα περιουσιακά του στοιχεία του δανειολήπτη.
Και στην περίπτωση που υπάρξουν αλλαγές στην οικονομική του κατάσταση, τότε η τράπεζα έχει το δικαίωμα να ζητήσει την ανάκληση της ρύθμισης και να πληρωθεί την οφειλή.
Όπως είναι γνωστό όλες οι τράπεζες έχουν σε ισχύ εγκυκλίους για τη ρύθμιση οφειλών της πελατείας τους, ανάλογα με την κατηγορία που ανήκουν π.χ συνταξιούχοι, δημόσιοι υπάλληλοι, άνεργοι κλπ.
Η διαδικασία για το διακανονισμό της οφειλής είναι απλή και σύντομη: Ο δανειολήπτης ενημερώνει την τράπεζα του ότι δεν μπορεί να πληρώσει τις δόσεις τους, λόγω περιορισμού των εισοδημάτων του. Η τράπεζα με βάση τις γραπτές οδηγίες της διοίκησης , τον κατατάσσει σε κάποια κατηγορία (π.χ. Δημόσιος υπάλληλος).
Το αίτημα του πελάτη διαβιβάζεται στην αρμόδια διεύθυνση (στεγαστική ή καταναλωτική πίστη) και ο πελάτης πληροφορείται αν το αίτημα του μπορεί να ικανοποιηθεί ή όχι.
Σύμφωνα με τα τραπεζικά στελέχη, ποσοστό πάνω από 80% των αιτημάτων που δέχονται οι τράπεζες καταλήγει σε ρύθμιση, όπως είναι το πάγωμα της οφειλής για 12 ή 18 μήνες, η περίοδος χάριτος με πληρωμή μόνο τόκων, η επιμήκυνση της διάρκειας για να μειωθεί η μηνιαία δόση κλπ.
«Οι δανειολήπτες που έχουν χρόνια σχέση με την τράπεζα τους και ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, το προηγούμενο διάστημα τυχαίνουν ευνοϊκής μεταχείρισης», λένε τα τραπεζικά στελέχη και συμπληρώνουν: Συνήθως απορρίπτονται τα αιτήματα εκείνων που έχουν τον χαρακτηρισμό του κακοπληρωτή και του μη συνεπή.