Ευεργετική για τα μεγάλα καταστήματα των πολυεθνικών και τα εμπορικά κέντρα, αλλά αρνητική για τους μικρούς και μεσαίους της αγοράς, εκτιμάται ότι ήταν η Black Friday στη Θεσσαλονίκη: οι μεν μεγάλοι πραγματοποίησαν σημαντικό τζίρο σε μόλις μια ημέρα αξιοποιώντας την κοσμοσυρροή, οι δε μικροί πιθανώς να δουν τον κύκλο εργασιών τους να συρρικνώνεται στις επόμενες εβδομάδες και τουλάχιστον μέχρι την έναρξη της εορταστικής περιόδου, καθώς η τσέπη των καταναλωτών είναι άδεια μία και πολλοί από αυτούς ξόδεψαν τα χρήματά τους στις 25 Νοεμβρίου.
Τα παραπάνω προκύπτουν από όσα δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, κάνοντας τον απολογισμό της Black Friday για τα καταστήματα της περιοχής.
Τη δε εικόνα για την Αλεξανδρούπολη, όπου χιλιάδες καταναλωτές, κυρίως πολύ νεαρής ηλικίας, κατέκλυσαν τα καταστήματα, με έμφαση σε εκείνα της υψηλής τεχνολογίας, μεταφέρει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του εκεί Εμπορικού Συλλόγου, Κώστας Χατζημιχαήλ. H επίδραση της πρώτης απόπειρας εισαγωγής του θεσμού στην ελληνική αγορά θα συζητηθεί εκτενέστερα τις αμέσως επόμενες ημέρες (30/11-1/12) σε πανελλαδικό επίπεδο και συγκεκριμένα με την ευκαιρία της συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).
Και… Βlack Sunday
«Στη Θεσσαλονίκη η Black Friday πραγματικά ενεργοποίησε τον κόσμο, είδαμε ακόμη και μαθητές που έκαναν κοπάνα από το σχολείο για να επισκεφτούν κάποιο κατάστημα. Πολλοί έκαναν την Black Friday και Black Saturday, ακόμη και Black Sunday μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων τους (e-shops). Είναι εντυπωσιακό ότι μόλις 15 ημέρες πριν, στα καταστήματα υπήρχαν εκπτώσεις της τάξης του 40%-60% και οι καταναλωτές δεν ανταποκρίθηκαν, ενώ έσπευσαν στην αγορά για τις τιμές που ίσχυσαν για την Black Friday, οι οποίες ήταν μειωμένες κατά 20%-30% μόνο», σημειώνει ο κ. Φιλιππίδης και προσθέτει ότι ο ΕΣΘ δεν είχε συμμετοχή στη διοργάνωση της Black Friday , η οποία αφορούσε κυρίως καταστήματα πολυεθνικών –«πλέον το 82% των μαγαζιών στην Τσιμισκή σε επιφάνεια και ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό σε τζίρο»- και εμπορικά κέντρα.
«Ελάχιστες ήταν οι ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν με προσφορές κι αυτό είναι λογικό γιατί οι μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν τόσο μεγάλο στοκ εμπορευμάτων, για να μπορέσουν να λάβουν μέρος», σημειώνει.
Κατά τον κ. Φιλιππίδη, είναι γεγονός είναι ότι έγινε μεγάλος τζίρος στα μεγάλα καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα της Θεσσαλονίκης σε μία μόλις ημέρα, αλλά το ερώτημα είναι τι θα συμβεί την επόμενη μέρα. «Ο φόβος είναι ότι ο τζίρος των μικρών και μεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων θα είναι χαμηλός στις επόμενες εβδομάδες και μέχρι να αρχίσουν οι αγορές της γιορτινής περιόδου. Κι αυτό είναι φυσικό, καθώς η τσέπη του καταναλωτή είναι μία και δεν μεγαλώνει. Άρα όσοι έδωσαν τα χρήματά τους την Black Friday πιθανότατα δεν έχουν τώρα άλλα να ξοδέψουν», καταλήγει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.
Στην Αλεξανδρούπολη
Οι αλυσίδες και τα καταστήματα προϊόντων υψηλής τεχνολογίας ήταν αυτά που κυρίως ωφελήθηκαν από την Black Friday στην Αλεξανδρούπολη, όπως υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του εκεί Εμπορικού Συλλόγου, Κώστας Χατζημιχαήλ, επικεφαλής της Ομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Θράκης, σύμφωνα με τον οποίο ο θεσμός προσήλκυσε ως επί το πλείστον πολύ νεαρούς αγοραστές, ακόμη και ανήλικους.
Κατά τον ίδιο, μικρό ποσοστό των καταστημάτων της πόλης, της τάξης του 10%, όπως προκύπτει κι από έρευνα της ΕΣΕΕ, μετείχε στο θεσμό, ενώ δεν έλειψαν και τα κρούσματα επιδίωξης παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού από αλυσίδες, με διαφήμιση εκπτώσεων 50%-80%, που όμως δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα.
«Το 2017, για πολλούς λόγους και μεταξύ άλλων για να προασπίσουμε τα συμφέροντα των καταναλωτών, ενδεχομένως θα συμμετάσχουμε κι εμείς ως σύλλογος στη διοργάνωση. Την Πέμπτη 1/12, το θέμα θα συζητηθεί και σε επίπεδο Ελλάδας στο πλαίσιο του διοικητικού συμβουλίου της ΕΣΕΕ, ώστε να υπάρξει ολοκληρωμένη εικόνα για την επίδραση του θεσμού στην αγορά», επισημαίνει ο κ. Χατζημιχαήλ.
Ερωτηθείς αν συμμερίζεται τις ανησυχίες του κ.Φιλιππίδη ότι τα χρήματα που δαπανήθηκαν κυρίως σε μεγάλα καταστήματα και εμπορικά κέντρα με την ευκαιρία της Black Friday θα τα στερηθούν τις επόμενες εβδομάδες οι μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, ο κ. Χατζημιχαήλ απαντά: «Πιθανώς τα χρήματα που δαπανήθηκαν για αγορές στο πλαίσιο της Black Friday να μην προορίζονταν εξαρχής για αγορές στα καταστήματα, πιθανώς να προέρχονταν από χρήματα που τα νοικοκυριά κρατούσαν στην άκρη για άλλες δαπάνες. Άλλωστε, οι περισσότερες αγορές έγιναν από νέους και πολύ νέους ανθρώπους, που δεν διαθέτουν προσωπικό εισόδημα, κάτι που δείχνει ότι επιβαρύνθηκε το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών συνολικά. Σε κάθε περίπτωση, η κατανάλωση είναι ούτως ή άλλως περιορισμένη τέτοιες ημέρες, ενόψει της έναρξης της γιορτινής περιόδου των Χριστουγέννων» (σ.σ. στην Αλεξανδρούπολη, η γιορτινή περίοδος ξεκινά ουσιαστικά στις 6 Δεκεμβρίου, ημέρα εορτασμού του Πολιούχου της, Αγίου Νικολάου).
Ο κ. Χατζημιχαήλ διευκρινίζει, τέλος, ότι η Ομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Θράκης, της οποίας προεδρεύει, μερίμνησε να στείλει στα μέλη της εγκύκλιο για την Black Friday, ώστε να μην καταστρατηγηθούν οι διατάξεις περί εργασιακών, καθώς σε ορισμένες περιοχές παρουσιάστηκαν και τέτοια φαινόμενα.
Υπενθυμίζεται ότι η Black Friday καθιερώθηκε το 1952 στις ΗΠΑ και έκτοτε διοργανώνεται κάθε χρόνο την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών, σηματοδοτώντας την έναρξη της γιορτινής περιόδου στα καταστήματα, με εκπτώσεις που φτάνουν έως και το 80% και πωλήσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ σε λίγες μέρες.