Κατάλογο με 2.000 ακίνητα του Δημοσίου, (μεταξύ των οποίων και το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού) τα οποία θεωρούνται ώριμα προς αξιοποίηση συντάσσουν οι τραπεζικοί όμιλοι που λειτουργούν ως σύμβουλοι του Δημοσίου στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Η λίστα με τα ακίνητα φιλέτα του ελληνικού δημοσίου οριστικοποιείται μέσα στο επόμενο μήνα από επτά τράπεζες (Εθνική, Alpha, EFG Eurobank, Πειραιώς, Marfin, ATE, Emporiki Bank) με στόχο να ξεκινήσουν το συντομότερο δυνατό οι διαγωνισμοί παραχώρησης
Τα ακίνητα αυτά θα πρέπει να περάσουν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και σύμφωνα με την σχετική διάταξη του μεσοπρόθεσμου θα πρέπει να δοθούν σε επικρατούσες τιμές (prevailing prices) δηλαδή στην ανώτατη τιμή που μπορεί να δώσει η αγορά.
Λόγω της αρνητικής χρηματιστηριακής συγκυρίας το κέντρο βάρους του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων μετατοπίζεται από τις εισηγμένες δημόσιες επιχειρήσεις, στο τομέα αξιοποίησης ακινήτων όπως τα οικόπεδα της Κτηματικής εταιρείας του Δημοσίου, της Εταιρίας Τουριστικά Ακίνητα και της εταιρίας αξιοποίησης Ολυμπιακών Ακινήτων. Σε αυτά προστίθεται και η ακίνητη περιουσία ασφαλιστικών ταμείων και ΔΕΚΟ που πρέπει να αξιοποιηθεί για να καλυφτούν τα ελλείμματα των οργανισμών.
Στον κατάλογο που συντάσσουν οι σύμβουλοι του δημοσίου, εκτός από το αεροδρόμιο του Ελληνικού περιλαμβάνονται και άλλες δημόσιες εκτάσεις που βρίσκονται στο Πρασσονήσι, Ρόδου στην περιοχή Άφαντου, Ρόδου στην περιοχή της Ανάβυσσου, στην Αττική, στις Αλυκές, στην Ζάκυνθο στην περιοχή Καϊάφα, στην Ηλεία στην περιοχή Μελιταίων, στην Κέρκυρα στην περιοχή στο Βαθύ, στην Σάμο και στο Μεσολόγγι Αιτωλοακαρνανίας.
Όσον αφορά το μοντέλο παραχώρησης της ακίνητης περιουσίας εξετάζονται δύο σχέδια:
-Στα μεγάλα ακίνητα μπορεί να εφαρμοσθεί ο θεσμός της επιφάνειας, που πρακτικά σημαίνει την ενοικίαση του χώρου για περίοδο έως και 100 χρόνια στον ιδιώτη ανάδοχο .
-Τα μικρότερα ακίνητα όμως είναι μάλλον πιθανό να διατεθούν προς πώληση.
Η καθυστέρηση που αναμένεται στην αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ αλλά και της ΔΕΠΑ είναι οι δύο βασικές αιτίες για την αναθεώρηση του στόχου των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις από τα 5 δις ευρώ στα 4 δις ευρώ.
Στελέχη του οικονομικού επιτελείου πάντως τονίζουν ότι ουσιαστικά οι περισσότερες από τις προγραμματισμένες ενέργειες για την ανανέωση των αδειών του ΟΠΑΠ αλλά και της πώλησης της εταιρίας εκμετάλλευσης των κρατικών λαχείων έχουν ολοκληρωθεί.
Ωστόσο τα χρήματα (περίπου 1 δισ. ευρώ) της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης δικαιωμάτων του δημοσίου θα μπουν στο ταμείο κάποια στιγμή τον Οκτώβριο.
Η επέκταση της σύμβασης διαχείρισης του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος, από όπου αναμένονται άλλα 300 εκατ. ευρώ βρίσκεται ακόμη σε στάδιο διαπραγμάτευσης η οποία παρόλα αυτά βρίσκεται στα τελικά της στάδια.
Η συμφωνία για την επέκταση για άλλα 20 χρόνια της διαχείρισης της εταιρίας του αεροδρομίου από την Γερμανική Hochtief αναμένεται να κλείσει μέσα στον Οκτώβριο και το τιμήμα να καταβληθεί το Νοέμβριο.
Κορυφαία στελέχη του ΥΠΟΙΚ σημείωναν ότι η συμφωνία με τους Γερμανούς θα πρέπει να είναι αμοιβαία αποδεκτή με δεδομένο ότι τον επόμενο χρόνο είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και η μερική αποκρατικοποίηση της εταιρίας του αεροδρομίου όπου η γερμανική εταιρία θα πρέπει να συνεισφέρει από το μερίδιο της μαζί με το ελληνικό δημόσιο για να μην αλλάξει η σύνθεση των μετόχων.
Τα σχέδια για την διπλή ενεργειακή αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και των ΕΛΠΕ αλλά και την πώληση της συμμετοχής του δημοσίου του ΟΠΑΠ παραμένουν και μάλιστα εκτιμάται ότι θα «σώσουν» το στόχο για έσοδα ύψους 4 δισ. ευρώ ως το τέλος του χρόνου.