Η ωστική δύναμη της βόμβας που πυροδότησαν χθες οι Βρετανοί μετά το δημοψήφισμα προκάλεσε σοκ και στη γερμανική οικονομία, η οποία κυρίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας διατηρεί στενούς δεσμούς με το Λονδίνο. Για τη Γερμανία, η Βρετανία αποτελεί τον τρίτο εξαγωγικό εταίρο με έναν όγκο εξαγωγών γύρω στα 90 δισ. ευρώ. Στην ίδια τη Γερμανία, 750.000 θέσεις εργασίας εξαρτώνται από τις γερμανοβρετανικές εμπορικές σχέσεις, ενώ 400.000 άνθρωποι εργάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο σε γερμανικά υποκαταστήματα, όπως μεταδίδει η Deutsche Welle.
«Αιφνιδιάστηκε η γερμανική οικονομία»
Για ένα καταστροφικό αποτέλεσμα για τη Βρετανία, την Ευρώπη, αλλά και τη Γερμανία και ιδιαίτερα για τη γερμανική οικονομία, έκανε λόγο ο πρόεδρος του γερμανικού Συνδέσμου Εξαγωγικού Εμπορίου BGA, Άντον Μπέρνερ. «Εκείνο που θα πρέπει να αποφύγουμε είναι μια ρήξη του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, ειδάλλως θα μπορούσαν να ακολουθήσουν κι άλλες χώρες με αποτέλεσμα τη διάσπαση της Ευρώπης». Ο πρόεδρος του Γερμανικού Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου DIHK, Έρικ Σβάιτσερ, έκανε λόγο για αιφνιδιασμό της γερμανικής οικονομίας. Ο Σβάιτσερ προέβλεψε θεμελιακές αλλαγές σε πολλές από τις συνολικά 2.500 γερμανικές εταιρείες που έχουν την έδρα και την παραγωγή τους στη Βρετανία. «Θα πρέπει να υπολογίζουν ότι θα μειωθεί η παραγωγή τους». «Το αποτέλεσμα εξασθενεί την ίδια τη Βρετανία, την ΕΕ και τη Γερμανία, τόσο πολιτικά, όσο και οικονομικά», τόνισε ο Μάρκους Κέρμπερ, διευθυντής του Συνδέσμου Γερμανικών Βιομηχανιών BDI. Για το BDI χρειάζεται να γίνει μια νέα αρχή στην ΕΕ, και κυρίως κοινός παρανομαστής των διαπραγματεύσεων που θα ξεκινήσουν με τη Βρετανία για τη ρύθμιση των μελλοντικών της σχέσεών της με την ΕΕ να είναι ο περιορισμός των ζημιών για τις εταιρείες, τους απασχολούμενος και το εισόδημά τους. Ιδιαίτερα πλήττονται οι εργαζόμενοι στην αυτοκινητοβιομηχανία, στην ενέργεια, στις τηλεπικοινωνίες, στους τομείς ηλεκτρονικής και μετάλλου, αλλά και στο λιανεμπόριο.
Φράτσερ: Να παρέμβουν οι τράπεζες
Ο πρόεδρος του Γερμανικού Συνδέσμου Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων BVMW, Μάριο Οχόβερ, εκτίμησε ότι το Brexit θα πλήξει κυρίως τον κλάδο των μαζικών μεταφορών με την επιβολή δασμών κι άλλων εμπορικών περιορισμών. Αυτήν τη στιγμή κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει τις οικονομικές και εμπορικές επιπτώσεις για τη Γερμανία. Ο όμιλος ασφάλισης πιστώσεων Euler Hermes υπολογίζει ότι δεν είναι μόνο ο τομέας αυτοκινήτου που θα πληγεί, αλλά και οι τομείς χημείας και κατασκευής μηχανών. Από την πλευρά του, ο Μαρσέλ Φράτσερ, πρόεδρος του γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών DIW, ζήτησε άμεση παρέμβαση των κεντρικών τραπεζών. «Έχει θεμελιακή σημασία να επιδράσουν κατευναστικά», δήλωσε προς το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters προσθέτοντας ότι περιμένει ένα ισχυρό μήνυμα των σημαντικότερων κεντρικών τραπεζών για να μετριαστεί ο πανικός και οι αναταράξεις στις διεθνείς αγορές. Είπε πάντως ότι δεν περιμένει αναζωπύρωση της δημοσιονομικής κρίσης λόγω αναταραχών στον τραπεζικό τομέα. «Το Brexit είναι καταστροφή για την Ευρώπη», πρόσθεσε. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στις τελευταίες του προβλέψεις ότι το DIW μείωσε κατά 0,5% το ρυθμό ανάπτυξης της γερμανικής οικονομίας για το 2017.