Η πολιτική αστάθεια και η γραφειοκρατία «κόβουν» τα φτερά των υδροπλάνων που, όπως φαίνεται, ούτε και φέτος θα ενταχτούν στο μεταφορικό δίκτυο της χώρας, καταγγέλλει το Ποτάμι. Σχετική ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής του κόμματος, Σπύρος Δανέλλης, προς τους υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών.
«Η Ελλάδα, εξαιτίας του γεωγραφικού της ανάγλυφου διαθέτει τις ιδανικές μορφολογικές συνθήκες για την ανάπτυξη ενός πλήρους δικτύου υδατοδρομίων, που με τακτικά προγραμματισμένα δρομολόγια θα μπορούσαν να συνδέσουν σημαντικό αριθμό νησιών τόσο μεταξύ τους, όσο και με την ηπειρωτική χώρα», σημειώνει το Ποτάμι.
Συμπληρώνει πως «αν και η συζήτηση για την ανάπτυξη των υδατοδρομίων και τη διεξαγωγή τακτικών προγραμματισμένων πτήσεων με υδροπλάνα έχει ανοίξει από το 2004, η υλοποίηση του σχεδίου παραμένει «όνειρο θερινής νυκτός», καθώς τα προσκόμματα της δαιδαλώδους γραφειοκρατίας που ταλανίζει τον κρατικό μηχανισμό οδηγούν σε συνεχείς αναβολές των όποιων σχεδίων. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο ολοκληρώθηκε 2014 μετά από πλήθος καθυστερήσεων και αναβολών».
Παράλληλα, «η οικονομική και πολιτική αστάθεια (capital controls, συνεχείς εκλογικές αναμετρήσεις) της χώρας λειτουργεί ανασταλτικά, μπλοκάροντας το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον».
«Η ανάπτυξη ενός δικτύου υδατοδρομίων και οι τακτικές προγραμματισμένες πτήσεις με υδροπλάνα θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη μετακίνηση ανάμεσα σε θαλάσσιους προορισμούς, να καλύψουν σημαντικές ανάγκες μόνιμων κατοίκων κυρίως των μικρών νησιών, να δημιουργήσουν συνθήκες για μείωση των τιμών των μετακινήσεων και παράλληλα να οδηγήσουν στη δημιουργία στέρεων θέσεων εργασίας, μειώνοντας τα ποσοστά της ανεργίας που μαστίζει τη χώρα», αναφέρει.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους κ.κ. Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού και Οικονομικών
Θέμα: «Πολιτική αστάθεια και γραφειοκρατία “κόβουν” τα φτερά των υδροπλάνων»
Η πολιτική αστάθεια, η επιβολή των capital controls από πέρυσι το καλοκαίρι, καθώς και η γραφειοκρατία σε συνδυασμό με την απειρία του υπηρεσιακού μηχανισμού, έχουν οδηγήσει στη δημιουργία ενός εχθρικού πλαισίου, για κάθε πιθανό επενδυτή που επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί στο χώρο των υδροπλάνων.
Είναι χαρακτηριστικό πως για το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στην αδειοδότηση των υδατοδρομίων, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2014 με πολλές καθυστερήσεις, χρειάστηκε επιπλέον ένα νομοσχέδιο που ψηφίστηκε το 2013, διευκρινιστικές αποφάσεις που πήραν ΦΕΚ το 2014 και μια σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2014.
Οι ειδικοί στο χώρο, επισημαίνουν πως όλη αυτή η καθυστέρηση οφείλεται κυρίως στην αδυναμία των εμπλεκόμενων φορέων της κρατικής μηχανής να διαχειριστούν τα δεδομένα που αφορούσαν τις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων, με αποτέλεσμα να καθυστερεί με καταστροφικές συνέπειες για το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον η διεκπεραίωση των φακέλων.
Με αυτά τα δεδομένα που διαμορφώνουν ένα κλίμα επενδυτικού αποκλεισμού για τη χώρα, φαίνεται πως ούτε για τη φετινή χρονιά θα καταστεί εφικτή η διεξαγωγή τακτικών δρομολογίων με υδροπλάνα, που θα μπορούσαν να συνδέσουν σημαντικό αριθμό νησιών τόσο μεταξύ τους, όσο και με την ηπειρωτική χώρα.
Δεδομένου ότι, η χώρα διαθέτει ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες σε επίπεδο μορφολογίας για την ανάπτυξη ενός ισχυρού και εκτενούς δικτύου υδατοδρομίων που θα εξυπηρετεί συστηματικά προγραμματισμένες πτήσεις.
Δεδομένου ότι, υπάρχει αποδεδειγμένα διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για τον εν λόγω κλάδο στην Ελλάδα, εξαιτίας του ιδιαίτερου γεωγραφικού της ανάγλυφου.
Δεδομένου ότι, η Ελλάδα έχει ανάγκη από μεγάλα επενδυτικά σχέδια, προκειμένου να δημιουργηθούν στέρεες θέσεις εργασίας που θα μειώσουν τη μάστιγα της ανεργίας.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Πώς σκοπεύουν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον φιλικό προς τις επενδύσεις που θα δώσει διεθνώς το σήμα, πως η χώρα είναι έτοιμη να υποδεχτεί και να στηρίξει μεγάλης κλίμακας επενδύσεις στο συγκεκριμένο κλάδο;
2. Ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθενται να λάβουν, προκειμένου να μη χαθεί και η φετινή χρονιά για την ένταξη των υδροπλάνων στο μεταφορικό δίκτυο της χώρας;
3. Σε ποιες προγραμματισμένες κινήσεις έχει προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει στη ιδιοκτησία του 12 Οργανισμούς Λιμένων, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία των αδειοδοτήσεων των υδατοδρομίων;
Ο ερωτών βουλευτής
Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου