Αύξηση κατά 4,4 εκατ. ευρώ εμφάνισαν τα καθαρά κέρδη του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και διαμορφώθηκαν στα 235,9 εκατ. ευρώ (+1,9%) σε σχέση με τα 231,5 εκατ. ευρώ το 2023. Η επιβατική κίνηση το 2024 έκλεισε σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ, ύψους 31,85 εκατομμυρίων επιβατών, και ποσοστό αύξησης 13,1% σε σχέση με το 2023, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη επίδοση σε σχέση με τα περισσότερα από τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης, ενώ σε σύγκριση με το 2019 κατέγραψε την καλύτερη επίδοση με αύξηση της τάξης του 24,5%.

Πιο αναλυτικά, ο ΔΑΑ ανακοίνωσε τα μη ελεγμένα οικονομικά αποτελέσματα για το δωδεκάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, τα οποία καταρτίστηκαν σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς και έχουν ως εξής:

• Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 10,2% το 2024 σε 665,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με 603,7 εκατ. ευρώ το 2023. Η σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 13,1% και η επιτυχημένη εμπορική ανάπτυξη συνέβαλαν τόσο στις Αεροπορικές όσο και στις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες.
• Το Προσαρμοσμένο EBITDA , ανήλθε σε 424,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,7% σε σύγκριση με το 2023, ενώ το περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 63,8%.
• Τα Κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 4,4 εκατ. ευρώ σε 235,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1,9% σε σχέση με τα 231,5 εκατ. ευρώ το 20232.
Υγιής Χρηματοοικονομική θέση με καθαρό χρέος ύψους 623,1 εκατ. ευρώ και Δείκτη Καθαρού Χρέους προς Προσαρμοσμένο EBITDA στο 1,5x.
• Θα προταθεί προς την Ετήσια Γενική Συνέλευση η διανομή του 100% του καθαρού κέρδους της χρήσης 2024 που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα περίπου 0,78 € ανά μετοχή.

Ισχυρότερη επιβατική κίνηση – Επιτάχυνση επενδύσεων – Ενίσχυση αξίας για τους μετόχους

• Λαμβάνοντας υπόψη την ισχυρή αύξηση της επιβατικής κίνησης, ο ΔΑΑ ανακοινώνει περαιτέρω την επιτάχυνση του προγράμματος επέκτασης Αεροδρομίου επιτυγχάνοντας τη σταδιακή επίτευξη της δυναμικότητας εξυπηρέτησης 33 εκ. επιβατών ετησίως νωρίτερα του αρχικού σχεδιασμού και έχοντας ως απώτερο στόχο τη δυναμικότητα εξυπηρέτησης 40 εκ. επιβατών έως το 2032.
• Η επέκταση του Αεροδρομίου θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου για επενδύσεις Αεροπορικών Δραστηριοτήτων επιτρέποντας απόδοση σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την Εταιρεία. Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα πραγματοποιηθεί μέσω ενός προαιρετικού Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) έως 100 εκ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και επιπλέον έως 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των επόμενων τριών ετών.
• Μέσω της επιτάχυνσης του προγράμματος επέκτασης Αεροδρομίου, θα επιτευχθεί επίσης η επίσπευση της ανάπτυξης των μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, δημιουργώντας πρόσθετη αξία για τους μετόχους μας.

Σε δήλωση του για τα οικονομικά αποτελέσματα ο κ. Ιωάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) του ΔΑΑ, αναφέρει: «Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρουσιάζουμε σήμερα τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, που καταδεικνύουν ακόμη μία δυναμική χρονιά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση 13% και να αγγίζει το ιστορικό ρεκόρ των 31,9 εκατομμυρίων επιβατών. Κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2024, τα έσοδά μας ανήλθαν σε 665,5 εκατομμύρια ευρώ, υψηλότερα κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, και παράλληλα το Προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ. Κατά την περίοδο αυτή ανακοινώσαμε την προσθήκη νέων συναρπαστικών προορισμών, αυξάνοντας τις επιλογές των επιβατών μας, ενώ συνεχίζουμε να παραμένουμε προσηλωμένοι στη δέσμευσή μας για παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

Έχοντας ήδη καταγράψει σημαντική πρόοδο στην προετοιμασία μας για την επόμενη ημέρα του αεροδρομίου και λαμβάνοντας υπόψιν τη δυναμική και τις τάσεις της επιβατικής κίνησης, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την απόφασή μας να επιταχύνουμε την επέκταση των εγκαταστάσεών μας, ενοποιώντας τις δύο φάσεις ανάπτυξης 33MAP και 40MAP, προκειμένου να διασφαλίσουμε την απαιτούμενη δυναμικότητα για την εξυπηρέτηση 40 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως έως το 2032.

Η επιτάχυνση της επέκτασης του Αεροδρομίου θα δημιουργήσει σημαντική αξία για τους μετόχους μας, εξασφαλίζοντας ενισχυμένες αποδόσεις από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες μέσω της σταδιακής αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την Εταιρεία, καθώς και ταχύτερη αξιοποίηση των προοπτικών των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων».

Εξελίξεις στην επιβατική κίνηση

Το 2024 έκλεισε με την επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να σημειώνει ιστορικό ρεκόρ, ύψους 31,85 εκατομμυρίων επιβατών, και ποσοστό αύξησης 13,1% σε σχέση με το 2023, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη επίδοση σε σχέση με τα περισσότερα από τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης, ενώ σε σύγκριση με το 2019 κατέγραψε την καλύτερη επίδοση με αύξηση της τάξης του 24,5% . Οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 7,3% και κατά 15,7% αντίστοιχα.

Το έτος χαρακτηρίστηκε από ισχυρή ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους παρά τις γεωπολιτικές προκλήσεις. Η επιβατική κίνηση παρουσίασε διψήφιο ρυθμό αύξησης τους περισσότερους μήνες της χρονιάς: ισχυρή δυναμική κατά το πρώτο τρίμηνο, με αύξηση 16,5% σε σχέση με το 2023, συνεχιζόμενη σε παρόμοια επίπεδα κατά το δεύτερο τρίμηνο (+15,7%). Η ισχυρή αύξηση των επιβατών διατηρήθηκε επίσης κατά το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο, με 9,8% και 12,3% αντίστοιχα, ποσοστά πολύ υψηλότερα από τον ιστορικό ρυθμό ανάπτυξης.

Το 2024, η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας μέσω τακτικών δρομολογίων με 157 προορισμούς-πόλεις (156 το 2023), σε 55 χώρες (57 το 2023), που εξυπηρετήθηκαν από 68 αεροπορικές εταιρείες (66 το 2023).

Μέρισμα και Πρόγραμμα Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend)

Σύμφωνα με τη μερισματική πολιτική της Εταιρείας και με βάση τα καθαρά κέρδη του 2024, το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας προτίθεται να προτείνει στην προσεχή Ετήσια Γενική Συνέλευση των μετόχων τη διανομή του 100% των καθαρών κερδών της χρήσης 2024, που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα περίπου 0,78 ευρώ ανά μετοχή.

Λαμβάνοντας υπόψη την επιτάχυνση των επενδύσεων της Εταιρείας, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΑΑ αποφάσισε ομόφωνα να προτείνει στους μετόχους του στην Ετήσια Γενική Συνέλευση της 14ης Απριλίου 2025 ένα τετραετές προαιρετικό Πρόγραμμα Επανεπένδυσης Μερίσματος, το οποίο θα παρέχει τη δυνατότητα στους δικαιούχους μετόχους να επιλέξουν την επανεπένδυση μέρους των μερισμάτων που τους αντιστοιχεί, συνολικού ποσού έως και 240 εκατ. ευρώ, στην Εταιρεία λαμβάνοντας νέες μετοχές.

Εντός του 2025, το μέγιστο συνολικό ποσό που οι μέτοχοι του ΔΑΑ μπορούν να επιλέξουν να επανεπενδύσουν σε νέες μετοχές στο πλαίσιο του προτεινόμενου Προγράμματος, με βάση τα κέρδη του 2024, θα είναι 100 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο ποσό ύψους 135,9 εκατ. ευρώ από τα καθαρά κέρδη του 2024 θα διανεμηθεί σε μετρητά.

Αεροπορικές Δραστηριότητες

Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η εταιρεία εφάρμοσε όλα τα απαραίτητα επιχειρησιακά μέτρα και παρείχε τους απαραίτητους πόρους για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του Αεροδρομίου.

Σε συνέχεια της ετήσιας διαβούλευσης με τους χρήστες του Αεροδρομίου, η Εταιρεία αποφάσισε να διατηρήσει τις αεροπορικές χρεώσεις αμετάβλητες για το έτος 2024, με εξαίρεση την αύξηση της Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge – PTF), η οποία τέθηκε σε ισχύ από τις 2 Νοεμβρίου, 2024, ως αποτέλεσμα της μείωσης του Τέλους Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), όπως προβλέπεται στο άρθρο 52 του Ν.4465/2017. Η τροποποίηση αυτή πραγματοποιήθηκε ώστε να αποκατασταθούν τυχόν απώλειες εσόδων μέσω ισόποσης αναπροσαρμογής της χρέωσης PTF διασφαλίζοντας την ομαλή λειτουργία και το επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχεται σε όλους τους Χρήστες του Αεροδρομίου, διατηρώντας παράλληλα ένα σταθερό συνολικό επίπεδο χρεώσεων και με ουδέτερο αντίκτυπο για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες αντίστοιχα.

Υπηρεσίες Στάθμευσης Οχημάτων

Ο ΔΑΑ διαθέτει 2 χώρους στάθμευσης μικρής διάρκειας 1.200 θέσεων, έναν χώρο στάθμευσης μακράς διάρκειας 6.300 θέσεων, αυξημένες κατά 500 θέσεις εντός του 2024, και έναν χώρο στάθμευσης valet 350 θέσεων. Οι υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων παρέχονται σύμφωνα με σύμβαση διαχείρισης με εργολάβο έναντι αντιτίμου. Το 2024, επικεντρωθήκαμε στη βελτιστοποίηση της διαχείρισης της χωρητικότητας των χώρων στάθμευσης, παρακολουθώντας στενά την ημερήσια πληρότητα των θέσεων στάθμευσης και κάνοντας τις απαραίτητες προσαρμογές.

Πρόγραμμα Επέκτασης Αεροδρομίου

Με την ανάκαμψη της κίνησης μετά την πανδημία, η Εταιρεία συνέχισε την υλοποίηση του Προγράμματος Επέκτασης του Αεροδρομίου, με στόχο την αύξηση της δυναμικότητάς του. Το Πρόγραμμα Επέκτασης Αεροδρομίου βασίζεται στο Χωροταξικό Σχέδιο (Master Plan) το οποίο έχει λάβει την έγκριση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) την 27η Δεκεμβρίου 2019, και προβλέπει τη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του Αεροδρομίου έως και 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.

Με γνώμονα την εξαιρετικά ισχυρή ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης, η Εταιρεία είναι στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι προχωρά σε στρατηγική επιτάχυνση των φάσεων του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου. Ο τρέχων σχεδιασμός επέκτασης του τερματικού σταθμού ενσωματώνει τις φάσεις επέκτασης 33MAP και 40MAP. Στη συγκεκριμένη διαδικασία σχεδιασμού, δημιουργούνται σημαντικές συνέργειες σε επίπεδο δυναμικότητας, εμπορικής ανάπτυξης και σταδίων κατασκευής. Ως αποτέλεσμα, αποφασίσαμε να επιταχύνουμε την υλοποίηση της επέκτασης, ώστε να περιλαμβάνει την αύξηση της δυναμικότητας εξυπηρέτησης στα 40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.