Σε μια εποχή παγκόσμιων εντάσεων και αβεβαιότητας, οι έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να βρίσκουν τρόπο να ευημερούν. Με αφορμή την έναρξη των Ποσειδωνίων, το Bloomberg εξηγεί γιατί είναι μία καλή εποχή για τους έλληνες πλοιοκτήτες. Λόγω των γεωπολιτικών συγκρούσεων, ο κλάδος βιώνει εν μέρει μια άνθηση, αν και το μέλλον του επισκιάζεται από ερωτήματα για το είδος των πλοίων που θα έπρεπε να αγοράζουν οι εφοπλιστές.
«Τα ελληνόκτητα πλοία μεταφέρουν τα πάντα», τονίζει το Bloomberg, «από το αργό πετρέλαιο και τα καύσιμα που παράγονται από αυτό, μέχρι το φυσικό αέριο για σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, τα τελικά προϊόντα, και τα μεταλλεύματα που κινούν την παγκόσμια οικονομία».
Οι ελληνικές εταιρείες αναμετρώνται στήθος με στήθος με τις κινεζικές για την πρώτη θέση στους ιδιοκτήτες πλοίων στον κόσμο που μεταφέρουν σχεδόν όλο το παγκόσμιο εμπόριο, βάσει όγκου.
Και σε όλες τις επιμέρους αγορές, τα κέρδη είναι καλά. Οι ναύλοι για τα τάνκερ πετρελαίου έχουν αυξηθεί, αφότου η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αύξησε τις αποστάσεις των ταξιδιών που πρέπει να κάνουν τα πλοία. Στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία, ως απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ με τη Χαμάς, αναγκάζουν τη μεγάλη πλειοψηφία των containers να αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, κάτι που επίσης αυξάνει τις αποστάσεις και τα κέρδη. Και τα γιγαντιαία πλοία που μεταφέρουν άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματα είχαν την καλύτερη εκκίνηση χρονιάς, τουλάχιστον από το 2015.
«Μας οδηγούν περισσότερο τα εμπορικά συμφέροντα παρά η πολιτική», λέει στο Bloomberg ο Τεντ Πετρόπουλος, ιδρυτής της Petrofin Research. «Ένας από τους λόγους για τους οποίους έχουμε επιβιώσει μέσα στους αιώνες είναι ότι έχουμε υπάρξει πολύ ευέλικτοι και ευφυείς και μπορούμε να προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες που αλλάζουν».
«Αυτό δεν σημαίνει ότι οι έλληνες πλοιοκτήτες δεν έχουν δεχτεί κριτική», σχολιάζει το δημοσίευμα.
Στα 180 δισ. η αξία του ελληνικού στόλου
Την τελευταία δεκαετία, η ναυτιλία έχει συνεισφέρει 148 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία και πέρυσι η συνεισφορά της στο ΑΕΠ έφτασε το 8%. Η συνολική αξία του ελληνικού στόλου υπολογίζεται σχεδόν στα 180 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Clarkson Research Services.
Όμως, πέραν των γεωπολιτικών εντάσεων, οι πλοιοκτήτες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν και άλλες προκλήσεις, κάτι που αναμένεται να αποτελέσει και βασικό θέμα συζήτησης στα Ποσειδώνια.
Παραδοσιακά, όταν τα κέρδη αυξάνονται, υπάρχει ένα κύμα από παραγγελίες για νέα πλοία, κάτι που τελικά αυξάνει τη χωρητικότητα και ρίχνει τα ναύλα. «Αλλά αυτή τη φορά», σημειώνει το Bloomberg, «οι νέες παραγγελίες των εφοπλιστών είναι σχετικά υποτονικές, ενδεχομένως καθυστερώντας την πτώση».
Την ίδια στιγμή, η ενεργειακή μετάβαση προκαλεί αβεβαιότητα ως προς το ποια καύσιμα θα κυριαρχούν στο μέλλον. Οι ρυθμιστικές αρχές πιέζουν για την απεξάρτηση της βιομηχανίας από τον άνθρακα έως το 2050, γεγονός που θεωρητικά θα καταστήσει παρωχημένα τα πλοία που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.
Παρ’ όλα αυτά, περισσότερα από τα μισά νέα πλοία που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής φέτος είναι πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, σύμφωνα με την Clarkson. «Αυτό αποτελεί ένδειξη για το πώς βλέπουν οι πλοιοκτήτες το μέλλον, δεδομένου ότι πολλά από αυτά τα φορτηγά πλοία θα μπορούσαν να βρίσκονται ακόμη σε λειτουργία το διάστημα που θα γίνει η μετάβαση», σχολιάζει το Bloomberg.