Ένας στους πέντε απασχολουμένους στον κατασκευαστικό κλάδο είναι άνεργος και χιλιάδες άλλοι βρίσκονται στα πρόθυρα της ανεργίας, σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ανώνυμων, Περιορισμένης Ευθύνης και Προσωπικών Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ), που κάνει λόγο για συνολική κατάρρευση του κλάδου των κατασκευών.
Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση του ΣΑΤΕ αναφέρεται: «Ένας στους πέντε εργαζομένους στον κατασκευαστικό κλάδο έχασε τη δουλειά του στο διάστημα από το φθινόπωρο του 2008 έως το φθινόπωρο του 2010, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης πλέον Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ενώ χιλιάδες άλλοι βρίσκονται στα πρόθυρα της ανεργίας.
Συγκεκριμένα, ο αριθμός των απασχολουμένων στον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας συρρικνώνεται συνεχώς, με συνέπεια από 398.800 το γ΄ τρίμηνο του 2008 να φθάσουν σε 319.400 το γ΄ τρίμηνο του 2010 (μείωση κατά 79.400 θέσεις εργασίας, ήτοι το 20% των συνολικά απασχολουμένων στον κλάδο). Να σημειωθεί ότι το ίδιο διάστημα και στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας οι απώλειες θέσεων εργασίας ανέρχονται σε 186.900, γεγονός που υποδηλώνει ότι το 43% των ανέργων που έχει δημιουργήσει η κρίση της ελληνικής οικονομίας και οι χειρισμοί των αρμόδιων υπουργείων σε ό,τι αφορά τα δημόσια και ιδιωτικά έργα προέρχονται από τον κατασκευαστικό κλάδο!
Στο ίδιο διάστημα, τουλάχιστον 79 εταιρίες -3ης έως και 7η τάξη- από τις συνολικά 652 εταιρίες (ποσοστό 12,1%) έχουν βάλει λουκέτο, ενώ πολλαπλάσιες είναι αυτές που παλεύουν να επιβιώσουν και ένα σημαντικό πλήθος έχει προσφύγει ή σχεδιάζει στο αμέσως επόμενο διάστημα να προσφύγει στις διαδικασίες του άρθρου 99!
Ήδη το φαινόμενο προσωρινής παύσης εργασιών, επειδή το Δημόσιο δεν πληρώνει, τείνει να καταστεί γενικευμένη εικόνα των εργοταξίων και οι αποτιμήσεις κάνουν λόγο για συνολικά χρέη του Δημοσίου προς τις κατασκευαστικές άνω του 1,8 δισ. ευρώ!
Η ασφυκτική κατάσταση δείχνει να μην έχει αναστροφή, καθώς από το υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνεται ότι το ΠΔΕ κατά το 2010 κόπηκε κατά 12% και όχι κατά 11,3% που αρχικά είχε σχεδιαστεί, με αποτέλεσμα -κατά την άποψη των αρμοδίων- να επιτευχθούν καλύτερα συνολικά οικονομικά αποτελέσματα τον προηγούμενο χρόνο!
Την ίδια ώρα, όσες κατασκευαστικές εταιρίες έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με το Δημόσιο υποχρεώνονται, ενώ δεν εισπράττουν ούτε 1 ευρώ, να πληρώνουν τον ΦΠΑ 23% επί ανεξόφλητων τιμολογίων, αλλά και προκαταβολή φόρου 3% επί των ανεξόφλητων τιμολογίων, και άρα ανύπαρκτου εισοδήματος, αλλά ακόμη και έκτακτη εισφορά για κέρδη(!) που δεν υπάρχουν, αφού με υπαιτιότητα του κράτους δεν εισπράχθηκαν τα χρωστούμενα.
Να σημειωθεί ότι ως το τέλος του 2010 το ποσοστό της προκαταβολής φόρου ήταν 1%, όμως και αυτό αυξήθηκε στο πλαίσιο των εισπρακτικών μέτρων που σωρηδόν αποφασίζει το υπουργείο Οικονομικών.
Και όλα αυτά όταν οι κατασκευαστικές εταιρίες είναι εγκλωβισμένες πολλαπλά, και συγκεκριμένα:
– Δεν έχουν τη δυνατότητα να διαγράψουν επισφαλή απαίτηση από τον δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (π.χ. ΟΤΑ), διότι το Δημόσιο δεν αναγνωρίζεται ως ‘επισφαλής πελάτης’!
– Οφείλουν να καταβάλλουν κανονικά το κόστος αμοιβών προσωπικού, λειτουργίας μηχανημάτων, ασφαλιστικών εισφορών στο ΙΚΑ κ.ά. και σε περίπτωση όπου αδυνατούν να πληρώσουν, επιβαρύνονται με υπερβολικά πρόστιμα, ενώ το Δημόσιο δεν καταβάλλει ούτε τον τόκο υπερημερίας για τις δικές του οφειλές.
– Αναγκάζονται να προστρέξουν σε παρατεταμένο τραπεζικό δανεισμό, ο οποίος υπό τις παρούσες συνθήκες είναι απαγορευτικά κοστοβόρος, πέραν του ότι οι εμπράγματες εξασφαλίσεις που ζητούνται είναι αδύνατον να βρεθούν.
Με βάση όλα αυτά, ο ΣΑΤΕ εκτιμά ότι οι προοπτικές για το 2011 για το σύνολο των κατασκευαστικών επιχειρήσεων, αλλά και για τις χιλιάδες άλλες βιοτεχνίες και βιομηχανίες που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με τις κατασκευές, καθίστανται εφιαλτικές, οδηγώντας σε συνολική κατάρρευση έναν κλάδο ο οποίος αποτελούσε πυλώνα ανάπτυξης και δημιουργίας θέσεων απασχόλησης στη χώρα μας. Γι’ αυτό και καλεί όλα τα συναρμόδια υπουργεία να εγκύψουν έστω και καθυστερημένα στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την οικονομική κρίση αλλά και από τις δικές τους αποφάσεις».