Aν είστε καταναλωτής βιολογικών προϊόντων, θα έχετε νιώσει κάποια στιγμή ότι σας κοροϊδεύουν, συγκρίνοντας την ποιότητα και την ποσότητα των προϊόντων που έχετε αγοράσει με τα χρήματα που έχετε πληρώσει. Και επειδή οι εποχές που ψωνίζαμε προϊόντα για «την τιμή της οικολογίας», παραβλέποντας την πραγματική τους τιμή, έχουν παρέλθει -και δικαίως-, η αγορά των βιολογικών προϊόντων στην Ελλάδα διέρχεται μεγάλη κρίση.
Αυτό συμβαίνει γιατί στις δύο δεκαετίες που πέρασαν όσοι ασχολούνταν με την παραγωγή, τη διακίνηση και την εμπορία βιολογικών προϊόντων δεν αξιοποίησαν τις επιδοτήσεις, την αρχική καλή διάθεση και την ανεκτικότητα των καταναλωτών, προκειμένου να εδραιώσουν μια νέα υγιή αγορά που να προσφέρει ποιοτικά προϊόντα σε κανονικές τιμές.
Σήμερα, δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα οκτώ εταιρείες πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων, αλλά συχνά οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται είναι από ελλιπείς έως ανύπαρκτοι. Στο επίπεδο της μεταποίησης, ελάχιστα είναι τα ελληνικά προϊόντα που αξιοποιούν εγχώριες πρώτες ύλες, ενώ τα περισσότερα μεταποιημένα εισάγονται από τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ιταλία και πωλούνται στην Ελλάδα σε εξαιρετικά υψηλές τιμές, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του ΟΙΚΟ της ιστοσελίδας «www.kathimerini.gr».
Ιδίως μετά την κρίση, λοιπόν, πολλοί εγκατέλειψαν τα ακριβά ξένα και άγνωστα βιολογικά προϊόντα και στράφηκαν στα παραδοσιακά και ελληνικά. Eνώ τα καταστήματα βιολογικών προϊόντων κλείνουν το ένα μετά το άλλο -πέρυσι έκλεισαν περίπου 50 και φέτος άλλα 30 σε σύνολο 200- τα μπακάλικα με παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, αν και δεν πωλούν ιδιαίτερα φθηνά, γνωρίζουν άνθηση.
Αυτό που επίσης δεν πέτυχαν τα βιολογικά προϊόντα στην Ελλάδα είναι να γίνουν, σταδιακά, πιο προσιτά από άποψη τιμής. Πολλοί παραγωγοί, επειδή λαμβάνουν την επιδότηση, δεν ενδιαφέρονται να παράγουν ποιοτικά προϊόντα και σε κανονικές τιμές, ώστε να προσελκύσουν αγοραστές πολλές φορές δεν ενδιαφέρονται καν να βγάλουν προϊόν στην αγορά. Ετσι, η χώρα μας, που διαθέτει ιδανικές κλιματικές συνθήκες για να παράγει βιολογικά προϊόντα, έχει εξελιχθεί σε εισαγωγέα.
Ωστόσο, ακόμη και σε αυτό το σκηνικό, επίμονοι καταναλωτές και παραγωγοί κάνουν τη διαφορά. Οι Ομοτράπεζοι αποτελούν μια σύμπραξη παραγωγών και καταναλωτών, χωρίς μεσάζοντες. Το Ιντερνετ ανοίγει νέες αγορές. Και, βέβαια, οι λαϊκές δίνουν λύσεις, καθώς μπορούμε να γνωρίσουμε από κοντά αυτούς που παράγουν βιολογικά προϊόντα, να αναπτύξουμε σχέση εμπιστοσύνης και να τους εκφράσουμε τα παράπονά μας. Ισως η κρίση να βοηθήσει να ξεκαθαρίσει το τοπίο των βιολογικών στην Ελλάδα προς όφελος όλων μας.