«Ένα ατύχημα αλλάζει τα δεδομένα όλων των ηρώων και τους φτάνει στην οριακή στιγμή που θα πρέπει να λάβουν σημαντικές αποφάσεις ζωτικής σημασίας: Ο Λουκ είναι σε κώμα. Ο Άνταμ, ο επί πέντε χρόνια σύντροφος του, είναι έξω από την εντατική και βρίσκεται αντιμέτωπος με τους γονείς του Λουκ, οι οποίοι δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για τη σχέση τους. Οι γονείς του, διαζευγμένοι πια, θα πρέπει να κάνουν χρήση του δικαιώματος τους ως κηδεμόνες. Οι φίλοι του Λουκ βρίσκονται ανάμεσα τους, ανήμποροι να γεφυρώσουν τις δύο μεριές».

Αυτή είναι η υπόθεση του «Κράτα με» – πρόκειται για το αμερικάνικο «Next Fall» που παίχτηκε για πρώτη φορά off-Broadway το 2009, ενώ εξαιτίας της μεγάλης επιτυχίας του, μεταφέρθηκε στο Broadway το 2010 με παραγωγό τον Elton John – που ανεβαίνει σύντομα στη θεατρική σκηνή και πραγματεύεται κοινωνικά θέματα που μέχρι πρότινος, ειδικά στην ελληνική κοινωνία, ήταν… τζιζ, ενώ καταπιάνεται και με την ευθανασία που σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ένα θέμα που σηκώνει πολλή κουβέντα.

Ένα ομόφυλο ζευγάρι που αν και είναι χρόνια μαζί, δεν αναγνωρίζεται νομικά και στο νοσοκομείο ο σύντροφος δεν μπορεί καν να δει τον αγαπημένο του στην εντατική. Δύο γονείς θρήσκοι που δεν έχουν ιδέα για την προσωπική ζωή του γιου τους… Και η ευθανασία που εμπλέκεται με τη θρησκεία.

Το «Κράτα με» θέτει δύσκολες και άβολες ερωτήσεις σχετικά με τη δέσμευση, την αγάπη, τη θρησκεία και την κόντρα ανάμεσα στους κοινωνικούς θεσμούς και την αλήθεια που αισθάνεται ο καθένας μέσα του. Λίγο πριν την πρεμιέρα της παράστασης στο θέατρο Εν Αθήναις, στο Newsbeast.gr μιλήσαμε με τον πρωταγωνιστή, Μανώλη Εμμανουήλ, ο οποίος απάντησε στα δικά μας ερωτήματα γύρω από το έργο και τα κοινωνικά ζητήματα που θίγει.

Όπως μας εξηγεί αρχικά ο Μανώλης Εμμανουήλ, το έργο ανέβηκε στις ΗΠΑ, προτού νομιμοποιηθεί ο γάμος ομόφυλων ζευγαριών στις ΗΠΑ. Αυτό, άλλωστε, είναι το ένα θέμα που πραγματεύεται το «Κράτα με». Το δεύτερο είναι η ευθανασία και το τρίτο η θρησκεία και οι προσωπικές σχέσεις μεταξύ θρήσκων και άθεων.

– Οπότε θα παρακολουθήσουμε αυτή την αντίθεση θρήσκων και άθεων;

Για εμένα είναι πολύ πρωτότυπη αυτή η αντίθεση. Έχουμε δει διάφορες αντιθέσεις σε έργα, αλλά το «θρήσκος/άθρησκος» δεν το έχω δει σε κάποιο

– Στο έργο ποιοι είναι οι θρήσκοι;

Το παιδί που είναι σε κώμα και η οικογένειά του. Ο σύντροφός του, ο Άνταμ, τον οποίο υποδύομαι, είναι άθεος.

– Η θρησκεία στη σχέση τους παίζει ρόλο; Την έχει επηρεάσει;

Παίζει τεράστιο, είναι καταλύτης. Ο Άνταμ δεν μπορεί να καταλάβει πώς κάποιος πιστεύει σε κάτι που δεν είναι βασισμένο σε ερευνητικά κι επιστημονικά δεδομένα.

– Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις, πάντως, δεν εμπόδισαν τον Λουκ στο να εκφράσει τη σεξουαλικότητά του. Είναι μια αντίφαση αυτό, έτσι δεν είναι;

Ακριβώς αυτή είναι μία από τις ερωτήσεις που διαπραγματεύεται το έργο. Πώς συμβιβάζονται τα δύο αυτά και τι μπορεί να προκαλέσει; Αυτή η ερώτηση είναι από τους βασικούς άξονες του έργου. Ο Λουκ ως θρήσκος έχει συμβιβαστεί και προσπαθεί να ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο πώς αυτά τα δύο συμβιβάζονται.

– Ο έρωτας νικάει ακόμα και τα θρησκευτικά κωλύματα;

Μπορεί ο έρωτας να νικήσει αν υπάρχει μία τέτοια διαφορά; Είναι επίσης, ένα από τα ερωτήματα της παράστασης. Δεν έχει να κάνει με ομοφυλόφιλα ή ετερόφυλα ζευγάρια. Έχει να κάνει με όσους έχουν διαφορετικές θρησκευτικές πεποιθήσεις. Θέλω να πω πως αυτές οι συνθήκες είναι κοινωνικές, και μπορεί το έργο να είναι ένα κοινωνικό δράμα, αλλά έχει πολύ χιούμορ.

Πέρα από το ζήτημα της ευθανασίας και της θρησκείας, στο έργο έχουμε και άλλο ένα γύρω από τα ομόφυλα ζευγάρια, που μπορεί να είναι πολλά χρόνια μαζί, όμως επειδή η σχέση τους νομικά δεν αναγνωρίζεται, ο ένας σύντροφος δεν μπορεί να έχει λόγο σε αποφάσεις και όχι μόνο. Είναι σαν ένας ξένος

Ακριβώς. Στην Ελλάδα έχουμε χαρακτηριστικό παράδειγμα, εκείνο με τον Μηνά Χατζησάββα που εγώ δεν το ήξερα. Και το βλέπουμε και στο έργο στο πιο απλό επίπεδο, να μη μπορεί ο σύντροφός του, με τον οποίο είναι χρόνια μαζί να μην έχει το απλό δικαίωμα να μπορέσει να τον δει στο νοσοκομείο.

– Ο ήρωας με τους γονείς του έχει καλές σχέσεις;

Όχι και στο έργο το βλέπεις σιγά-σιγά μέσα από φλας μπακ. Οι γονείς του που είναι θρήσκοι δεν γνωρίζουν καν για τη σχέση του. Ο σύντροφός του είναι για εκείνους ένας απλός φίλος

– Στην Ελλάδα ψηφίστηκε πριν λίγους μήνες το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια. Πώς το είδες;

Επιτέλους, ζω στο εξωτερικό τόσα χρόνια, στην Αγγλία έχει υπογραφεί πάνω από δέκα χρόνια και γνωρίζω κόσμο γύρω που είναι παντρεμένοι, έχουν υιοθετήσει παιδιά. Εδώ, στην Ελλάδα υπάρχει πολύς κόσμος που δεν καταλαβαίνει γιατί ψηφίστηκε αυτός ο νόμος. Ελπίζω το έργο να τους βοηθήσει να το κατανοήσουν

– Είμαστε και μια βαθιά συντηρητική κοινωνία σε συνάρτηση και με τη θρησκεία, όπως δηλαδή και στο έργο

Το έργο το είχα διαβάσει και το είχα στείλει στον Βασίλη Μυριανθόπουλο το 14, αλλά μου είχε πει πως η ελληνική κοινωνία τότε δεν ήταν έτοιμη. Τώρα, όμως, δεν θα μπορούσε να ήταν πιο επίκαιρο

– Είχαμε μιλήσει πριν δύο χρόνια και είχαμε πει και για την καμπάνια που είχες κάνει για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Σε τι φάση βρισκόμαστε τώρα, ασχολούνται στην Αγγλία με αυτό το θέμα;

Κοίταξε, είμαι πιο αισιόδοξος από ποτέ, λόγω της αλλαγής της κυβέρνησης. Ο Κιρ Στάρμερ είναι ένας άνθρωπος ο οποίος είναι πάρα πολύ ανοιχτός να συζητήσει το θέμα, αντίθετα οι Συντηρητικοί δε ήθελαν καν να το ανοίξουν το θέμα. Τώρα, έχουμε μια διαφορετική θέση. Νομίζω ότι τώρα μπορούμε να είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι απ ότι είμαστε εδώ και δεκαετίες.

– Είναι η πρώτη σου φορά αυτή που ανεβαίνεις σε θεατρική σκηνή στην Ελλάδα. Πώς σου φαίνεται;

Ναι, όντως. Το λατρεύω, είναι κι ένας ρόλος που δεν θα τον έπαιζα ποτέ στο Λονδίνο γιατί ο πρωταγωνιστής είναι Αμερικάνος, οπότε το καστ θα ήταν Αμερικάνοι. Δεν υπήρχε περίπτωση να πάρουν έναν Έλληνα, ακόμα και Άγγλο, θα έπρεπε να ήταν κάποιος που θα είχε τέλεια αμερικανική προφορά. Και είναι και αυτό το τίμημα όταν κάνεις καριέρα στο εξωτερικό, λόγω της γλώσσας και της προφοράς το κάστινγκ σου είναι συγκεκριμένο. Αντίθετα, στην Ελλάδα δεν έχει σημασία η καταγωγή ή η προφορά. Κι επειδή είναι ένα έργο που το πιστεύω πολύ και λατρέψει, γι’ αυτό και αποφάσισα να μετακινήσω τη βάση μου στην Ελλάδα. Γενικότερα μου αρέσει να έχω καινούριες προκλήσεις.

– Το να επιστρέψεις στην Ελλάδα το σκέφτεσαι;

Δεν είμαι έτοιμος να εγκαταλείψω το Λονδίνο, διότι προσφέρει πολλές ευκαιρίες στην καριέρα. Ιδανικά, θα ήθελα να έχω την επιλογή να κάνω πράγματα και στις δύο χώρες. Ξέρω ότι ζητάω πολλά.. Θα ήθελα να έρχομαι στην Ελλάδα για να κάνω δουλειές που μου αρέσουν.

Σκηνή από τον Όρκο στην ΕΡΤ

– Όπως στον Όρκο;

Ακριβώς. Ο Όρκος ήταν η πρώτη μου δουλειά στην τηλεόραση στα ελληνικά

– Η Ελλάδα του 2024, σε προσωπικό επίπεδο είναι ιδανική για να πεις ότι επιστρέφω για να μείνω;

Όχι, δεν είναι ιδανική, όπως καμία χώρα δεν είναι ιδανική σε τίποτα. Κάνεις τους συμβιβασμούς όποια επιλογή και αν κάνεις. Νομίζω, όμως, ότι η Ελλάδα είναι καλύτερη απ’ ο, τι ήταν πριν 10-15 χρόνια σίγουρα. Στην Ελλάδα και στη Αγγλία έχω έναν συγκεκριμένο κύκλο που με κάνει να νιώθω άνετα και να περνάω καλά τη ζωή μου. Αλλά σίγουρα σε καθημερινή βάση και σε πολλούς τομείς εδώ στην Ελλάδα βλέπω πράγματα που με ξενίζουν και με ενοχλούν, γιατί πλέον έχω ζήσει τη μισή μου ζωή στο εξωτερικό. Όπως και το ζήτημα που διαπραγματεύεται το έργο, αλλά και άλλα, με ενοχλούν, με ξενίζουν και θέλω να αλλάξουν.

Κλείνοντας μας λέει για έργο, πως «ελπίζω να προκαλέσει πολλές συζητήσεις και πως οι άνθρωποι θα αναρωτηθούν πάνω σε απόψεις που ενδεχομένως τις είχαν δεδομένες και να ανοίξουν συζητήσεις πάνω στο θέμα».

– Να γίνουν, όμως, συζητήσεις ουσίας και να μας προβληματίσουν, έτσι δεν είναι;

Η λέξη «προβληματισμός» που χρησιμοποίησες είναι πολύ καλή. Ελπίζω το έργο να προβληματίσει ανθρώπους που ίσως δεν είχαν σκεφτεί κάποια πράγματα.

– Το θετικό είναι πως τα νέα παιδιά έχουν εντελώς διαφορετικές απόψεις, αντιλήψεις και ξεφεύγουν από τα στερεότυπα

Κι ελπίζω να συνεχίσουμε έτσι, γιατί βλέπουμε ότι ο κόσμος πηγαίνει μπρος-πίσω σε πολλά πράγματα

Πληροφορίες παράστασης

Λίγα λόγια για την υπόθεση
 
Ένα ατύχημα αλλάζει τα δεδομένα όλων των ηρώων και τους φτάνει στην οριακή στιγμή που θα πρέπει να λάβουν σημαντικές αποφάσεις ζωτικής σημασίας: Ο Λουκ είναι σε κώμα. Ο Άνταμ, ο επί πέντε χρόνια σύντροφος του, είναι έξω από την εντατική και βρίσκεται αντιμέτωπος με τους γονείς του Λουκ, οι οποίοι δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για τη σχέση τους. Οι γονείς του, διαζευγμένοι πια, θα πρέπει να κάνουν χρήση του δικαιώματος τους ως κηδεμόνες. Οι φίλοι του Λουκ βρίσκονται ανάμεσα τους, ανήμποροι να γεφυρώσουν τις δύο μεριές.
 
Όλοι τους πραγματικοί άνθρωποι με σύγχρονους προβληματισμούς για την πίστη, την αφοσίωση, τη συντροφικότητα, τα όνειρα για μια απλή ζωή χωρίς καταστολές. Κανείς δε δικάζεται, αλλά όλοι μας ερχόμαστε αντιμέτωποι με θέματα που ίσως έχουμε ακούσει ή βιώσει οι ίδιοι. Κανείς δε μπορεί να πει με ασφάλεια ποιος έχει δίκιο σε αυτήν την πάλη με την ηθική, η οποία στις μέρες μας αλλάζει πρόσωπο πολύ συχνά.

Ταυτότητα παράστασης

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βασίλης Μυριανθόπουλος.
Τον θίασο αποτελούν οι: Μανώλης Εμμανουήλ, Δημήτρης Καραβιώτης, Δημήτρης Λιακόπουλος, Άλκης Μπακογιάννης, Τζίνη Παπαδοπούλου, Άντρια Ράπτη 
Μετάφραση: Μανώλης Εμμανουήλ και Βασίλης Μυριανθόπουλος
Μουσική: Φάνης Κακοσαίος

Πού: Θέατρο Εν Αθήναις, Ιάκχου 19, Γκάζι
Πότε: Από 14 Οκτωβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 για 24-αρχικά-παραστάσεις
Διάρκεια: 100 λεπτά
Εισιτήρια: Κανονικό: 20 € / Φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ: 15 € (αγορά μόνο από το ταμείο του θεάτρου με την επίδειξη των απαραίτητων δικαιολογητικών)/ Ατέλεια ΣΕΗ και δραματικών σχολών: 8€ (αγορά μόνο από το ταμείο του θεάτρου με την επίδειξη των απαραίτητων δικαιολογητικών και κατόπιν διαθεσιμότητας).
Προπώληση εισιτηρίων: more.com