Την πολυπρόσωπη πρακτική του Μάριο Μερτζ έχει τίτλο «Οι αριθμοί είναι προϊστορικοί», που προέρχεται από το βιβλίο του «I want to make a book right now» (1989) και εκφράζει την ανάγκη που τον παρακίνησε να ασχοληθεί και να αφοσιωθεί στην τέχνη, την πολιτική και τη ζωή, φιλοδοξεί να φωτίσει η έκθεση που φιλοξενείται από 22 Οκτωβρίου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Ο Μάριο Μερτζ, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Arte Povera, ανέπτυξε το έργο του πάνω σε τρεις θεματικούς πυλώνες: «τη φύση, τον άνθρωπο, και τους αριθμούς» ανέφερε ο Πάολο Κολόμπο, ο επιμελητής της έκθεσης.
Με τη φράση του τίτλου της έκθεσης, ο καλλιτέχνης εννοεί ότι οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία και εξελίσσονται αενάως, παράλληλα με την εξέλιξη της γης και του σύμπαντος. Η δουλειά του Μάριο Μέρτζ εξερευνά την έννοια της φύσης ως μια ισχυρή, γενναιόδωρη και συνεχώς επεκτεινόμενη δύναμη, όπως εκφράζεται στις λογικές ακολουθίες του ιταλού μαθηματικού Λεονάρντο Φιμπονάτσι (1,1,2,3,5,8,13,21,34, 55,89,144,233), όπου κάθε αριθμός είναι το άθροισμα των δυο προηγουμένων και οπτικά βρίσκει την καλύτερη έκφρασή της στην ελικοειδή σπείρα, η οποία είναι σταθερά παρούσα στην καλλιτεχνική δημιουργία του Μερτζ.
Η έκθεση περιλαμβάνει την εγκατάσταση «Igloo con Albero» (Ιγκλου με Δέντρο) που αντιπροσωπεύει την ενασχόληση του Μάριο Μερτζ με τις βασικές ανθρώπινες ανάγκες όπως το καταφύγιο, την ουσιαστική σχέση με τη φύση, αλλά και την ευθραυστότητα της ζωής, γι’ αυτό το πρώιμο αυτό σπίτι περιέχει και ένα σπασμένο γυαλί.
Στη διπλανή αίθουσα η εγκατάσταση «Foresta con video sul sentiero» (1995) (Δάσος με βίντεο πάνω στο μονοπάτι» αποτελείται από δεμάτια με κλαδιά λυγαριάς τα οποία μετά τον πόλεμο χρησιμοποιούνταν ως καύσιμη ύλη, στην Ιταλία. Στη μέση υπάρχει ένα βίντεο, άλλωστε ήταν από τους πρώτους που συμπεριέλαβε στο έργο του βίντεο, δείχνει τον Μερτζ να σχεδιάζει μια σπείρα γύρω από ένα σαλιγκάρι, μια μεταφορά για την ανάπτυξη στη φύση αλλά και την κοινωνία.
Γραμμές, αριθμοί και λέξεις
Μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στα κείμενά του, τα οποία, είτε με τη μορφή ποίησης είτε μανιφέστου, αποτελούν σημαντικό μέρος της δουλειάς του. Παρουσιάζοντας υλικό που δεν έχει εκτεθεί ξανά, η έκθεση ισορροπεί μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης, ακολουθώντας τον ιδιαίτερο τρόπο του Μέρτζ, ο οποίος αντιμετωπίζει τα κεντρικά θέματα στην τέχνη του χρησιμοποιώντας γραμμές, αριθμούς και λέξεις.
Οι επιγραφές του από νέον αποκαλύπτουν την πολιτική δράση του καλλιτέχνη. «Pittore in Africa» (Ζωγράφος στην Αφρική) λέει η μία σχολιάζοντας ότι ο κόσμος δεν γνωρίζει κάποιον καλλιτέχνη από την Αφρική.
Η Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, ο οποίος παρουσιάζει την έκθεση τόνισε ότι: «είναι η πρώτη φορά που ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της Arte Povera, ο Mάριο Μερτζ, παρουσιάζεται σε μουσειακό χώρο στην Ελλάδα. Η συνεργασία μας με το Fondazione Merz και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης επιβεβαιώνει την πρακτική του ΝΕΟΝ για συνέργειες, μια συνεργασία που τιμά τον πολιτισμό, κλασικό ή σύγχρονο. Ο Πάολο Κολόμπο κατάφερε να δώσει μια νέα ματιά στο έργο αυτής της ιστορικής φυσιογνωμίας.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 Ιανουαρίου και το ωράριο λειτουργίας είναι: Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή – Σάββατο 10:00 – 17:00, Πέμπτη 10:00 – 20:00, Κυριακή 11:00 – 17:00.
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιείται εκπαιδευτικό πρόγραμμα από την ομάδα Θαλής + Φίλοι, το οποίο, με αφετηρία το έργο του Mέρτζ, εστιάζει στη σχέση των μαθηματικών με τη ζωή, επισημαίνοντας πώς η επιστήμη των μαθηματικών συναντάται σε κάθε λειτουργία της κοινωνίας και επομένως και στην τέχνη.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους ηλικίας 12 – 15 ετών και πραγματοποιείται τα Σαββατοκύριακα από Οκτώβριο 2015 – Ιανουάριο 2016 (Σάββατο 31/10, 7/11, 14/11, 21/11, 28/11, 5/12, 12/12, 19/12, 9/1, 16/1, 23/1, 30/1 και Κυριακή 1/11, 15/11, 29/11, 13/12, 17/1, 31/1).
Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στον ΝΕΟΝ, κα Μίκα Μακρυμίχαλου, τηλ. 2130187705, email: [email protected]