Ο Νονός θεωρείται ως μία από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, αν όχι η καλύτερη, κουβαλώντας μερικές σημαντικές διακρίσεις. Εντυπωσιακό οπτικά, τέλεια γραμμένο, πανέμορφες ερμηνείες. Πραγματικά τα έχει όλα. Ωστόσο η σκιά των ταινιών είναι τόσο μεγάλη που συχνά επισκιάζεται το πρωτότυπο μυθιστόρημα του Mario Puzo πάνω στο οποίο στηρίζεται και το φιλμ.
Αν και οι βασικές ιστορίες δεν αποκλίνουν πολύ, σίγουρα υπάρχουν αρκετές διαφορές μεταξύ του μυθιστορήματος του 1969 και της μεταφοράς του Φράνσις Φορντ Κόπολα στη μεγάλη οθόνη τρία χρόνια αργότερα.
Ας δούμε δέκα από αυτές τις διαφορές μεταξύ του γραπτού και κινηματογραφικού Νονού.
1. Τζόνι Φοντέιν
Το όνομα του Τζόνι Φοντέιν είναι σχεδόν συνώνυμο με τη σειρά ταινιών ο Νονός. Ωστόσο, η παρουσία του είναι μάλλον περιορισμένη στην ταινία, με τη βασική του εμφάνιση να είναι ένα μικρό τραγούδι που λέει στον γάμο της Κόνι.
2. Λούσι Μαντσίνι
Με πολύ παρόμοιο τρόπο με τον Τζόνι Φοντέιν παραπάνω, το όνομα της Λούσι Μαντσίνι έχει γίνει πολύ γνωστό απλώς και μόνο επειδή εμφανίστηκε σε μια ταινία τόσο μεγάλης απήχησης. Το όνομά της ωστόσο αναφέρεται τελείως παραπλεύρως σε σχέση με τα βιβλία.
Τα βιβλία ενσαρκώνουν πραγματικά τον χαρακτήρα της, μετατρέποντάς την σε μια παράξενη ερωμένη του Σόνι, με εμμονή στο σεξ, η οποία δεν ήταν έγκυος όταν μετακόμισε στο Λας Βέγκας, σε αντίθεση με την ταινία.
3. Ο θάνατος του Κάλο
Θυμάστε τον Κάλο, σωματοφύλακα του Μάικλ; Στην ταινία, επιβιώνει μέχρι το τέλος. Ίσως το γεγονός ότι υπήρχαν ήδη τόσοι πολλοί θάνατοι παντού ενέπνευσε τον Κόπολα να μειώσει ελαφρώς τις απώλειες;
Ο Puzo στο βιβλίο δεν το έκανε και επέλεξε να σκοτώσει τον σωματοφύλακα σε μια έκρηξη αυτοκινήτου δίπλα στην Απολλωνία. Ο Mario Puzo ήταν προφανώς περισσότερο λάτρης της αιματοχυσίας από τον Κόπολα.
4. Ο θάνατος του Φαμπρίτσιο
Ο άλλος σωματοφύλακας που τοποθετήθηκε δίπλα στον Κάλο για να προστατεύσει τον Μάικλ Κορλεόνε στη Σικελία, ο Φαμπρίτσιο, είχε λίγο περισσότερο ταραχώδη χρόνο στον Νονό. Είναι γνωστό ότι είναι συνεργός στη βομβιστική επίθεση, οπότε προφανώς πρέπει να λάβει ένα τελευταίο και κατανοητό μάθημα από τον Μάικλ.
Ενώ πιστεύει ότι μπορεί να τα βγάλει πέρα για λίγο, τελικά τον βρίσκουν σε μια πιτσαρία και τον πυροβολούν μέχρι θανάτου. Αυτό δεν συμβαίνει στην ταινία και επιβιώνει μέχρι το τέλος δίπλα στον Κάλο, παρά το γεγονός ότι η σκηνή του θανάτου του γυρίστηκε στην πραγματικότητα.
5. Το παρελθόν του Βολτζ
Ένας από τους πιο σημαντικούς κακούς του Νονού είναι ο Τζακ Βολτζ. Ενώ τον μαθαίνουμε ως και σκηνοθέτη και παραγωγό ταινιών, τα φιλμ αφήνουν μεγάλο μέρος της ιστορίας του σε ένα παιχνίδι εικασιών. Ο Puzo ασχολείται σε βάθος με το παρελθόν των οικογενειών των κακών, αλλά ο Κόπολα προφανώς δεν το κάνει.
Ένα σημαντικό μέρος της ιστορίας του Βολτζ είναι ότι είναι παιδόφιλος. Κάτι που κάνει ακόμα πιο περίεργο το γεγονός ότι ο Κόπολα αφήνει έξω αυτήν την πολύ απεχθή λεπτομέρεια, καθώς θα ενίσχυε πραγματικά την ικανότητα του θεατή να μισήσει τον χαρακτήρα.
6. Η πλοκή του «Ο Νονός ΙΙ»
Παρά το γεγονός ότι ήταν η συνέχεια μιας από τις πιο λατρεμένες ταινίες όλων των εποχών, ο Νονός II κατάφερε να έχει σχεδόν την ίδια απήχηση με τον προκάτοχό του. Άλλωστε έχει μείνει στην ιστορία ως το καλύτερο σίκουελ όλων των εποχών.
Μεγάλο μέρος της ιστορίας του βασίζεται στις επιπτώσεις της πρώιμης ζωής του Βίτο Κορλεόνε, όπως η μετανάστευση, ο ρόλος του στην άνοδο της μαφίας και η δολοφονία του Νταν Φανούτσι. Ωστόσο, υπάρχουν όλες οι λεπτομέρειες που αναφέρονται στο βιβλίο, που δεν εμφανίζονται καθόλου στην πρώτη ταινία του Νονού.
7. Κόνι και Μάικλ
Στην ταινία, η Κόνι πιστεύει ότι ο Μάικλ ευθύνεται για τον θάνατο του Κάρλο και του ξεκαθαρίζει πολύ καλά ότι δεν αλλάζει γνώμη. Στα βιβλία, ωστόσο, πείθεται πολύ εύκολα για το αντίθετο.
Στην αρχή τον κατηγορεί, αλλά λίγες μέρες αργότερα καταλήγει να ζητήσει συγγνώμη. Φαίνεται επίσης να είναι μάλλον ανακουφισμένη, θεωρώντας τον θάνατό του ως έναν τρόπο εκδίκησης του Σόνι.
8. Η ιστορία του Φρέντο
Στις ταινίες, δεν μαθαίνουμε πολλά για το ιστορικό του Φρέντο Κορλεόνε. Έχει λίγη δύναμη και καμία πραγματική επιρροή, έτσι σιγά σιγά σκοτώνεται στο part 2. Ωστόσο, τα βιβλία (ειδικά οι συνέχειες, που δεν γράφτηκαν από τον Puzo) δίνουν πολύ περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή του. Για παράδειγμα, είναι αμφιφυλόφιλος και κατέληξε να παρουσιάζει μια δική του τηλεοπτική εκπομπή.
Τεχνικά, καθώς αυτές οι λεπτομέρειες της πλοκής εμφανίστηκαν πολύ μετά την ταινία, δεν θα ήταν πραγματικά δυνατό να τις απεικονίσουμε εκείνη την εποχή, αλλά εξακολουθούν να είναι βασικές πτυχές του χαρακτήρα του που δεν μπορούμε να δούμε στην οθόνη .
9. Η απόπειρα δολοφονίας του Βίτο
Όταν είσαι ο πατριάρχης μιας βίαιης και ισχυρής οικογένειας της μαφίας, μπορείς να περιμένεις να καταλήξεις σε αρκετές ζόρικες καταστάσεις. Το βιβλίο μας οδηγεί να καταλάβουμε ότι ο Βίτο είχε γίνει στόχος μιας απόπειρας δολοφονίας στο παρελθόν, αλλά ξέφυγε από αυτήν σχετικά σώος. Όπως γνωρίζουμε, λίγο καιρό μετά, δεν στάθηκε τόσο τυχερός.
Στην ταινία, αυτό μπορεί να συνέβη κανονικά, αλλά δεν αναφέρεται. Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι η πρώτη απόπειρα κατά του Κορλεόνε ήταν όταν οι άνδρες του Βιργίλιου τον πυροβόλησαν.
10. Ρατσισμός
Ένα από τα πράγματα που ο Κόπολα αφήνει σχεδόν εξ ολοκλήρου έξω από την ταινία είναι η απεικόνιση του ρατσισμού. Κατά κάποιο τρόπο ο σκηνοθέτης αποφεύγει κάποιες προσβλητικές στιγμές, αλλά και αφαιρεί λίγη από τη βάναυση πραγματικότητα της ζωής που περιγράφουν τα βιβλία. Υπάρχουν πολύ περιστασιακές αναφορές, αλλά όχι με την ίδια λεπτομέρεια που απεικονίζουν το ζήτημα τα βιβλία.
Στα βιβλία, βλέπουμε αφροαμερικανούς να αντιμετωπίζονται με ρατσισμό και να διαχωρίζονται ενώ γίνονται σκόπιμοι στόχοι από την αστυνομία. Και αυτό αποτελεί μεγάλο κομμάτι της ιστορίας.