«Εν έτει σωτηρίω 1199» Νάξος. Ο πλούσιος Ιωάννης Μούχρας ενώ καταδίωκε τους πειρατές απελευθέρωσε τον Βενετό ευπατρίδη Μάρκο Σανούτο που είχε πέσει σκλάβος τους και τον φιλοξενεί στο αρχοντικό του. Εκείνος καταχρώμενος την φιλοξενία απήγαγε με δόλο την όμορφη γυναίκα του Αυγούστα στη Βενετία.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Οχτώ χρόνια αργότερα ο Σανούτος έπεσε σε κατάθλιψη όταν τον εγκατέλειψε η απαχθείσα για λόγους ζηλοτυπίας και προετοιμάζεται να εκστρατεύσει στα νησιά του Αιγαίου, κατ’ εντολή των Βενετών. Η Αυγούστα σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση πηγαίνει στο μοναστήρι της Πάτμου. Εκεί την αναζητά η απεσταλμένη του Σανούτου που τον ενημέρωσε ψευδώς ότι έχει πεθάνει. Τότε εκείνη ενώ την ψάχνει κι’ ο άντρας της εκεί, πηγαίνει σε μοναστήρι στην Νάξο.

Ο Βενετός υποψιαζόμενος την εγκατάλειψη των συμμάχων του αποφασίζει να κάψει τα πλοία τους, για να παραμείνουν στο νησί. Τότε η Αυγούστα κυνηγημένη από τον έρωτά της για εκείνον πηγαίνει σε καράβι του. Η φωτιά την βρίσκει στην ναυαρχίδα απ’ όπου βλέπει τον άντρα της πάνω στον βράχο και του ζητά συγχώρεση. Ο Σανούτος δολοφονείται από τον υπηρέτη του, ενώ ο Μούχρας γίνεται μοναχός «καθώς δεν είχεν τι άλλον καλλίτερο να πράξει».

Η Ομάδα Θεάτρου ‘Οπερα, μετά τις παραστάσεις στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών το 2011 συνεχίζει την έρευνα και την διάδοση του μουσικού θεάτρου με ζέση και υπευθυνότητα. «Οι έμποροι των εθνών», ένα «θεατρικό ορατόριο σε τέσσερις πράξεις» χάριν της ομορφιάς και του πλούτου της γλώσσας, είναι γόνιμη καίτη για το ιδιότυπο αυτό είδος
τέχνης.

Η έξοχη μουσική και η ιδιαίτερη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή δημιούργησαν ένα πέλαγος μουσικότητας που θα διαπλεύσει ο θεατής με τις αισθητήριες απολήξεις του. Κάτι που διευρύνεται με την διαρκή παρουσία της θάλασσας σε video προβολή, στον κεντρικό πετρόχτιστο τοίχο της σκηνής και τον υπέροχο φωτισμό, με τα τοπία φωτός που
σχηματίζει. Η ομάδα των ηθοποιών – γόητες αφηγητές – με συστηματική ρυθμική κίνηση, συνοχή και καθαρότητα λόγου «μοιράζονται ως χορός ρόλους αφηγητή και προσώπων». Τα φωνητικά ακούσματα, οι συνεκφωνήσεις, οι παύσεις, οι αναπνοές με τους δικούς τους ήχους αναπαριστούν τις πλούσιες εικόνες της Παπαδιαμαντικής γλώσσας
δημιουργώντας «ένα ερεθιστικό σκηνικό περιβάλλον όπου ο χορικός λόγος εναλλάσσεται με τον προσωπικό και η ομοφωνία με την αντίστιξη, υπηρετώντας την αρχιτεκτονική του κειμένου».

Τα κρουστά του Ι. Παυλόπουλου και το τσέλο του Σ. Γιαννόπουλου ζωντανά επί σκηνής, δημιουργούν ηχητικά τοπία ακολουθώντας την δράση των πράξεων του έργου. Η «αρπαγή» με αργό ρυθμό, η «εκδίκηση» με επιτακτική ενέργεια, η «εξομολόγηση» με νότες θλίψης, κι η «επιστροφή» με γρήγορα κι’ ανυπόμονα χαρακτηριστικά, ζωντανεύουν μουσικά τον κόσμο του συγγραφέα.

Η σκηνική απόδοση του έργου που αποτελεί «πολιτική επιλογή» απαιτεί την προσήλωση του θεατή στην λεπτομέρεια της αφήγησης και στην μαγεία της γλώσσας.

Το λιτό σκηνικό με τις έξη καρέκλες κι’ ένα τραπέζι με υποδοχή νερού στην επιφάνειά του ( μέσον κάθαρσης κι’
αναγέννησης ) δίνει χώρο στην μουσικότητα.

Οι ηθοποιοί με γυμνά πέλματα και κοστούμια καλαίσθητα σε «έξη αποχρώσεις του γκρι» παρουσιάζουν τις προβληματικές του Παπαδιαμάντη.

Σε μια εποχή που στην ευρύτερη περιοχή αναδύεται η σύγκρουση μεταξύ Ανατολής και Δύσης και στον τόπο μας η εθνική συνοχή ήταν αδύναμη, ορθωνόταν ενωτικά η θρησκεία.

Στους «Έμπορους των Εθνών» δεν θίγεται βέβαια η ουσία της, αλλά η πίστη των ανθρώπων που δίχως να
την κατανοούν καταφεύγουν στα μοναστήρια για να ισορροπήσουν ψυχικά.

Από την άλλη στους αριστοκρατικούς κύκλους της Βενετίας δεν εννοείτο κανείς να παραβαίνει την επιβεβλημένη τακτική κύρους, που την χαρακτήριζε η απληστία, ο τυχοδιωκτισμός και η έλλειψη κάθε ηθικής.

Το έργο καθίσταται επίκαιρο και μόνο με τα εξής: «…η αργία εγέννησε την πενίαν. Η πενία έτεκεν την πείναν. Η πείνα παρήγαγεν την όρεξιν. Η όρεξις εγέννησε την αυθαιρεσίαν. Η αυθαιρεσία εγέννησε την ληστεία. Η ληστεία εγέννησε την πολιτικήν».

Η παράσταση αξίζει της προσοχής σας.
«Καλώς έχει».

Συντελεστές
Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθεσία – Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Βίντεο: Στάθης Αθανασίου
Χορογραφία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάνα Τσίχλη
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου:Τίνα Τζόκα

Ερμηνεύουν:
Οι ηθοποιοί:
Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Κώστας
Βασαρδάνης, Νέστορας Κοψιδάς, Νεφέλη Μαιστράλη, Δανάη Σαριδάκη
Οι μουσικοί: Ιάκωβος Παυλόπουλος, Στέφανος Γιαννόπουλος

Ιnfo:
Οι Έμποροι των Εθνών θα παίζονται στο Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45
στο Γκάζι, από 16 Φεβρουαρίου μέχρι και 7 Απριλίου 2015,κάθε Δευτέρα
και Τρίτη και κατόπιν συνεννοήσεως τα πρωινά για τους μαθητές όλων των
τάξεων του Λυκείου.

Τηλ. ταμείου: 2103464380