Με τον καθηλωτικό μονόλογο «Ο δικηγόρος Ντάροου» του Ντέιβιντ Γ. Ρίντελς, ο Σταμάτης Φασουλής, από τη σκηνή του Θεάτρου Δημήτρης Χορν, μας συστήνει μια εξέχουσα προσωπικότητα του 19ου αιώνα, τον θρυλικό Αμερικανό νομικό Κλάρενς Ντάροου, του οποίου το όνομα συνδέθηκε με την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η εκρηκτική ερμηνεία του Κέβιν Σπέισι -που φέτος την άνοιξη, έδωσε την αποχαιρετιστήρια παράσταση του από τη σκηνή του Old Vic Theater του Λονδίνου -έφερε ξανά στο προσκήνιο το έργο του Ρίντελς. Η επιτυχία της παράστασης που ήταν σαρωτική και η φήμη της ταξίδεψε ως την άλλη άκρη του Ατλαντικού, φαίνεται πως γοήτευσε τον Σταμάτη Φασουλή που αποφάσισε να αναμετρηθεί με τον ρόλο – τον οποίο για πρώτη φορά στο θέατρο είχε ερμηνεύσει ο Χένρι Φόντα το 1974 (Στην Ελλάδα, τον έχουν ερμηνεύσει στο παρελθόν ο Τίτος Βανδής και ο Γιώργος Φούντας).
«Ήθελα να κάνω πολιτικό θέατρο. Ο Κλάρενς Ντάροου (1857-1938) υπήρξε ένας θρύλος για την αμερικανική Δικαιοσύνη, πνεύμα αδάμαστο και φλογερός υπερασπιστής των φτωχών και των αδικημένων, σε μια εποχή δύσκολη και σκληρή σαν τη δική μας. Ήταν πάντα στο πλευρό όσων, με το αίμα τους, μάχονταν να κατακτήσουν αυτά τα δικαιώματα που σήμερα κινδυνεύουμε να χάσουμε. Είχε θέσει σκοπό της ζωής του την κατάργηση της θανατικής ποινής, υπερασπίζοντας με πάθος την προστασία της ελευθερίας της σκέψης και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Αιτήματα που μπορεί να φαίνονται παλιά, αλλά δυστυχώς δεν έχουν εκλείψει από τη ζωή μας. Η διεκδίκηση αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας, η κατάργηση της θανατικής ποινής, της παιδικής εργασίας, των φυλετικών διακρίσεων μπαίνουν ξανά επί τάπητος», ανέφερε ο Σταμάτης Φασουλής σε σημερινή συνέντευξη Τύπου για το νέο του θεατρικό εγχείρημα.
Ο απαιτητικός μονόλογος όμως χρειαζόταν κι ένα έμπειρο βλέμμα κάτω από τη σκηνή, το οποίο ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης εμπιστεύτηκε στο Νίκο Χατζόπουλο. «Δεν μπορούσα να το κάνω μόνος μου. Έπρεπε να αφιερωθώ στο ρόλο μου. Πιστεύω ότι Νίκος Χατζόπουλος ήταν η καλύτερη επιλογή για τη σκηνοθεσία. Έχουμε συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν, γνωρίζει τα ελαττώματα μου και με προστατεύει από τις ευκολίες μου. Γιατί με τα χρόνια η πείρα μπορεί να δίνει λίγη σοφία, αλλά δημιουργεί και σκουριά στις αρθρώσεις», εξήγησε ο Στ. Φασουλής τονίζοντας πως δεν το φοβίζει που θα βρεθεί μόνος του πάνω στη σκηνή. «Δεν υπάρχει συνταγή της επιτυχίας στο θέατρο. Όλα έχουν το ρίσκο τους, από τις πιο εμπορικές μέχρι τις πιο σκοτεινές και μοναχικές παραστάσεις. Αλλά γι’ αυτό ζούμε και αυτό μας τροφοδοτεί. Το ρίσκο για μένα είναι και θέλγητρο και σαγήνη».
Το έργο παρακολουθεί την πορεία του Ντάροου ως ριζοσπάστη και αντισυμβατικού νομικού με κέντρο δραστηριοτήτων του το Σικάγο, μέσα από τις πιο σημαντικές υποθέσεις που ανέλαβε ως προστάτης των φτωχών και των καταπιεσμένων, κατά τη δεκαετία του 1920 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Γόνος ενός ζευγαριού με φιλελεύθερες ιδέες σε μια επαρχιακή πόλη του Οχάιο, ο Ντάροου υποστήριζε σθεναρά ότι η πραγματική αιτία του εγκλήματος είναι η φτώχεια και η άγνοια. Συνδέθηκε με πολύ σημαντικές δίκες, όπως η «Δίκη των Πιθήκων» όπου στο εδώλιο «κάθισε» η θεωρία του Δαρβίνου για την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Αυτή η εμβληματική προσωπικότητα στάθηκε έμπνευση για πολλά θεατρικά έργα και ταινίες. Στην οθόνη τον υποδύθηκαν ηθοποιοί, όπως ο Όρσον Ουέλς (1959), ο Σπένσερ Τρέισι (1960), ο Κέβιν Σπέισι (1991) και ο Τζακ Λέμον (1999).
Στο Θέατρο Δημήτρης Χορν, ο Μανόλης Παντελιδάκης, που υπογράφει τη σκηνογραφία, έχει επεκτείνει τη σκηνή και μέσα στην πλατεία του θεάτρου, για να φέρει τον ηθοποιό ανάμεσα στους θεατές. «Ο Ντάροου απευθύνεται στο κοινό, άλλοτε σαν να είναι οι ένορκοι, άλλοτε σαν να είναι ο δημόσιος κατήγορος και άλλοτε σαν να είναι ο πρόεδρος. Τα χιλιάδες πρόσωπα που παίζουν είναι αόρατα. Το θέμα στον ηθοποιό είναι να τα κάνει ορατά και μόνο από τον τρόπο που τους μιλάει» , κατέληξε ο Σταμάτης Φασουλής.
Η πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί για τις 24 Οκτωβρίου. Τιμές Εισιτηρίων: Τετάρτη & Πέμπτη: Πλατεία 17 ευρώ, Εξώστης 15 ευρώ, Παρασκευή: 15 ευρώ. Σάββατο & Κυριακή: Πλατεία 20 ευρώ, Εξώστης 18ευρώ.