Εδώ που τα λέμε, δεν πρέπει να υπάρχει άνθρωπος που ακούγοντας «Columbia Pictures» στο μυαλό να μην του έρχεται αμέσως η εικόνα της γυναίκας με τη δάδα, η οποία αποτελεί το σύμβολο της αμερικάνικης εταιρείας παραγωγής ταινιών κι εμφανίζεται κατά την έναρξη. Μία εικόνα που έχει εντυπωθεί για τα καλά στο μυαλό μας. Αλήθεια, όμως, έχετε αναρωτηθεί ποτέ αν η γυναίκα αυτή είναι υπαρκτό πρόσωπο; Κι αν ναι ποια είναι;
Λοιπόν, πράγματι πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο και όσο διάσημη και αν είναι λόγω του σήματος, άλλο τόσο άγνωστο είναι το όνομά της, όπως και η ιστορία της. Ο λόγος, λοιπόν, για την Τζένη Τζόζεφ η οποία εντελώς τυχαία, βρέθηκε να γίνει κι αυτή ένα από τα σύμβολα του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Η δημιουργία της Columbia και το πώς δημιουργήθηκε το λογότυπο
Όλα ξεκίνησαν το 1918 όταν τα αδέλφια Χάρι και Τζακ Κον μαζί με τον φίλο τους Τζόελ Μπραντ ίδρυσαν την εταιρεία CBC Film Sales Corporation. Τα πρώτα χρόνια η εταιρεία έκανε κυρίως παραγωγές χαμηλού προϋπολογισμού παραγωγές. Το 1924 οι Μπραντ αποφάσισαν να αλλάξουν το όνομα της κινηματογραφικής τους εταιρείας σε Columbia Pictures.
Το λογότυπο που έφερε είναι μια γυναίκα που κρατά μια δάδα και φοράει έναν χιτώνα, αντιπροσωπεύοντας την Κολούμπια, μια προσωποποίηση των ΗΠΑ.
Αρχικά στο λογότυπου χρησιμοποίησαν μία αρχαία Ρωμαία η οποία κρατούσε μια ασπίδα στο αριστερό της χέρι και ένα ραβδί σιταριού στο δεξί, ενώ φορούσε το παραδοσιακό ρούχο των γυναικών στην αρχαία Ρώμη. Η εικόνα εκείνη βασίστηκε στην ηθοποιό Evelyn Venable, η οποία τότε ήταν γνωστή καθώς είχε δανείσει της φωνή στη «Νεράιδα» στην ταινία Πινόκιο της Walt Disney.
Το λογότυπο αυτό αντικαταστάθηκε το 1928 με τη γυναίκα που φορά τη σημαία των ΗΠΑ τυλιγμένη γύρω της ενώ κρατά έναν πυρσό ψηλά. Για πρώτη φορά, δε, εμφανίζεται το όνομα Columbia Pictures.
Η άγνωστη ιστορία της πιο διάσημης γυναίκας
Το λογότυπο στη σημερινή του μορφή δημιουργήθηκε το 1992. Ο Σκοτ Μέντνικ προσέλαβε τον καλλιτέχνη της Νέας Ορλεάνης, Μάικλ Ντες, για να ξαναβάψει ψηφιακά το λογότυπο και να επιστρέψει τη γυναίκα σε μια «κλασική» εμφάνιση. Ο Μάικλ Ντες προσέλαβε ως μοντέλο για το λογότυπο την Τζένη Τζόζεφ, μία γραφίστρια η οποία εργαζόταν στην εφημερίδα Times-Picayune. Και όχι νοικοκυρά, όπως πολλοί πίστευαν πολλοί.
Μάλιστα, επειδή δεν είχε χρόνο, η κοπέλα συμφώνησε να βοηθήσει στο μεσημεριανό της διάλειμμα.
Η αρχική Lady Columbia ήταν ντυμένη με την αμερικανική σημαία, αλλά στην ανανέωση δόθηκε η οδηγία να αλλάξει το χρώμα σε λευκό, πορτοκαλί και μπλε και να μη χρησιμοποιηθεί η «αστερόεσσα». Σε μια συνέντευξη του το 2013, ο Ντες είπε ότι δεν μπορούσε να θυμηθεί αν αυτό οφειλόταν σε νομικά ή εμπορικά ζητήματα.
Η φωτογράφηση διήρκεσε τέσσερις ώρες και έγινε από τη φωτογράφο Κάθυ Άντερσον στο σαλόνι του διαμερίσματός της στη Νέα Ορλεάνη.
«Όταν ο εκπληκτικά ταλαντούχος εικονογράφος (και φίλος) Μάικλ Ντες μου ζήτησε να τραβήξω φωτογραφίες αναφοράς για έναν πίνακα, δεν είχα ιδέα πόσο εικονικό θα γινόταν αυτό το έργο τέχνης… Η Τζένη Τζόζεφ ήταν το τέλειο μοντέλο και τα υπόλοιπα είναι ιστορία», εξομολογήθηκε η Άντερσον.
Αυτή ήταν η πρώτη και τελευταία φορά που η Τζόζεφ πόζαρε ως μοντέλο. Δεν επεδίωξε ποτέ την προβολή, ούτε ενδιαφέρθηκε να εκμεταλλευτεί την όλη ιστορία. Αντίθετα, επέλεξε να παραμείνει άγνωστη, όπως και η ιστορία της, παρόλο που τα τελευταία 25 χρόνια το πρόσωπό της είναι από τα πιο διάσημα καθώς το βλέπουμε κάθε φορά στις ταινίες της Κολούμπια.
Στο διάλειμμα για μεσημεριανό
Χρόνια αργότερα, έγιναν γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες από εκείνη τη φωτογράφηση, όπως η χρονική στιγμή που έλαβε χώρα.
Το 2012, η Τζένη Τζόζεφ σε συνέντευξη στο WWL-T παραδέχθηκε πως έγινε κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος της για μεσημεριανό φαγητό.
«Μου τύλιξαν ένα σεντόνι και κρατούσα ένα απλό φωτιστικό γραφείου, ένα πορτατίφ. Και το κρατούσα απλά ψηλά. Το κάναμε αυτό με μια λάμπα», είπε.
Στην ίδια συνέντευξη παραδέχτηκε πως ποτέ δεν πίστευε ότι θα είχε τέτοια απήχηση, πως θα αποτελούσε το σήμα κατατεθέν μιας μεγάλης εταιρείας και η ίδια θα ήταν μία από τις διάσημες φιγούρες του κινηματογράφου.