Με ένα σπουδαίο μουσικό γεγονός κλείνει το φετινό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής, «Μεγάλες Ορχήστρες-Μεγάλοι Μαέστροι». Μια από τις πιο διακεκριμένες ορχήστρες του κόσμου, η Φιλαρμονική του Ισραήλ με τον απαράμιλλο Ζούμπιν Μέτα στο πόντιουμ, ερμηνεύουν την Τετάρτη 18 και την Πέμπτη 19 Ιουνίου για το κοινό του Μεγάρου δύο τιτάνια συμφωνικά έργα: Την «8η Συμφωνία» του Άντον Μπρούκνερ και τη «2η Συμφωνία» του Γκούσταβ Μάλερ («της Αναστάσεως»).
Μόλις πριν έναν χρόνο, ο κορυφαίος ινδός μαέστρος με τη Φιλαρμονική του Ισραήλ ήταν και πάλι στην Αθήνα και παρουσίασαν σε μια μοναδική βραδιά τη «Συμφωνία του Διός» του Μότσαρτ και την «5η Συμφωνία» του Μάλερ. Τη σπουδαία αυτή ορχήστρα συνοδεύει φέτος η Κρατική Χορωδία της Λετονίας με σολίστ τη γερμανίδα σοπράνο Γιουλιάνε Μπάνζε και τη μεταζοσοπράνο Κάθριν Γουίν-Ρότζερς.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ δημιουργήθηκε το 1936 από το διάσημο βιολονίστα Μπρονισλάβ Χούμπερμαν -Εβραίο από την Πολωνία- ως Ορχήστρα της Παλαιστίνης και έγινε καταφύγιο πολλών εβραίων μουσικών που απολύονταν από τις ευρωπαϊκές ορχήστρες εκείνη την εποχή. Έδωσε το πρώτο της κονσέρτο στο Τελ Αβίβ, τα Χριστούγεννα του ’36 με μαέστρο τον Αρτούρο Τοσκανίνι, την ίδια χρονιά που στην Βομβάη της Ινδίας γεννιόταν ο Ζούμπιν Μέτα. Το 1948 μετονομάστηκε σε Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ με μαέστρο της το Λέοναρντ Μπερνστάιν.
Από το 1947 και μέχρι το θάνατό του, το 1990, ο Μπερνστάιν έβαλε τη σφραγίδα του στο μουσικό αυτό σύνολο, ενώ ο Ζούμπιν Μέτα το 1981 απέκτησε τον τίτλο του ισόβιου μουσικού διευθυντή.
Ο Αρτούρο Τοσκανίνι, στην πρώτη συναυλία της Ορχήστρας είχε συμπεριλάβει στο πρόγραμμα, την πρωτοποριακή για την εποχή, μουσική του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Μετά τη Νύχτα των Κρυστάλλων, το Νοέμβριο του 1938, η Ορχήστρα δεν επέστρεψε ποτέ ξανά στη μουσική του, σε ένδειξη αντίθεσης προς τον αντισημιτισμό του και την ταύτιση του έργου του με τη ναζιστική Γερμανία.
Ο Μέτα έχει διευθύνει δεκάδες φορές, σε όλο τον κόσμο, όπερες του Βάγκνερ, αλλά με τη Φιλαρμονική του Ισραήλ, «ούτε μια νότα. Προσπάθησα το 1981, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Πρέπει κανείς να έχει πάντα στο μυαλό του ότι υπάρχουν ακόμα άνθρωποι εκεί με τον αριθμό από τα στρατόπεδα χαραγμένο στα χέρια τους. Δεν θέλουμε να τους πληγώνουμε. Ο Βάγκνερ προκαλεί περισσότερη αντίδραση απ’ όση η Φολκσβάγκεν ή η Μερσέντες. Η μουσική του τους γυρίζει πίσω, στις μέρες του τρόμου».
Με μισό αιώνα καριέρας μουσικού διευθυντή στις μεγαλύτερες ορχήστρες και όπερες του κόσμου και με 2.000 κονσέρτα πίσω του, ο Ζούμπιν Μέτα δεν θέλησε ποτέ να είναι σταρ της δημοσιότητας, αλλά του πόντιουμ. Οι ερμηνείες του σε μεγάλα συμφωνικά έργα, φαντασμαγορικές, ζωηρές και εντυπωσιακές, έχουν αφήσει εποχή και παρά τα 78 του χρόνια δεν έχει χάσει τίποτα από το δυναμισμό που τον «εκτόξευσε» από τη Βομβάη στην Αγγλία και από εκεί στη Βιέννη, τις ΗΠΑ και τις σκηνές του κόσμου.
Η μετάκληση της Ορχήστρας πραγματοποιείται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία Έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.