Όλα τα πρόσωπα της ομηρικής Οδύσσειας θα βρεθούν από τις 26 Οκτωβρίου στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στην παράσταση που ετοιμάζει ο Ρόμπερτ Ουίλσον με τον τίτλο «Οδύσσεια». Ο μεγάλος σκηνοθέτης εμπνεύστηκε από το ομηρικό έπος και δημιούργησε, με Έλληνες ηθοποιούς, μια πρωτότυπη παράσταση στην ελληνική γλώσσα, σε συμπαραγωγή με το Piccolo Teatro του Μιλάνου.
«Είναι μεγάλη μας τιμή και κέρδος για τη χώρα μας, και για το ελληνικό θέατρο, ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας να βρίσκεται στη χώρα μας και να ασχολείται με ένα μεγάλο έργο της ελληνικής γραμματείας. Ένα κατεξοχήν συμβολικό κείμενο για τον ελληνισμό, πάντοτε και τώρα. Στη δύσκολη περίοδο που ζούμε αυτήν την εποχή στην πατρίδα μας, έχει τεράστια σημασία να υπάρχουν τέτοιας πνοής έργα και παραγωγές, οι οποίες ξεπερνούν τα ελληνικά σύνορα και δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι παρούσα και στέκεται στα πόδια της. Ας ανοίξουμε το βλέμμα μας. Η Ελλάδα υπάρχει, μεταβάλλεται και έχει μέλλον» ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού θεάτρου, Γιάννης Χουβαρδάς, σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της πρώτης κρατικής σκηνής για την παρουσίαση της παράστασης.
«Πρόκειται για μία παράσταση υψηλού επιπέδου, στην οποία συμμετέχουν πρώτης γραμμής καλλιτέχνες και απευθύνεται, όπως εξάλλου και το ίδιο το ομηρικό έπος, σε όλους τους θεατές, ανεξάρτητα από την ηλικία ή τη θεατρική τους προπαίδεια» συμπλήρωσε.
Αναφερόμενος στη συνεργασία με το Piccolo Teatro του Μιλάνου, ο Γιάννης Χουβαρδάς είπε πως ήταν άψογη. «Η συνεργασία με το Piccolo Teatro ήρθε να μας βρει σε μία στιγμή που τα πράγματα δυσκόλεψαν. Και οι δύο χώρες έχουμε κοινούς στόχους, μοιραζόμαστε κοινά προβλήματα, και το κοινό όραμα της Ευρώπης» τόνισε.
Η υπογραφή του Ρόμπερτ Ουίλσον και η νέα σημασία που αποκτά το κείμενο της Οδύσσειας στη χρονική και οικονομική συγκυρία που ανεβαίνει η παράσταση ήταν οι δύο λόγοι που έκαναν τον διευθυντή του Piccolo Teatro του Μιλάνου, Σέρτζιο Εσκομπάρ, να προχωρήσει σε αυτήν τη συμπαραγωγή.
«Είμαι βαθιά πεπεισμένος για το νόημα αυτής της συνεργασίας. Η αξία της Ελλάδας δεν εξαντλείται μόνο στο ένδοξο παρελθόν της, αλλά και στο μέλλον της που σηματοδοτεί και το μέλλον όλων μας. Όταν υπογράψαμε το συμβόλαιο με το Εθνικό θέατρο τον Νοέμβριο του 2011, πολλές χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση αμφισβητούσαν τότε τη μοίρα της Ελλάδας και πολλοί ήταν εκείνοι που με χαρακτήρισαν τρελό, στη συνέχεια όμως κατανόησαν την επιλογή μου. Την επόμενη μέρα κυκλοφόρησε η Corriere della Sera με τίτλο “Ο Ομηρος είναι πιο σημαντικός από τα spreads”» σημίωσε ο ίδιος.
Στην κεντρική σκηνή του Εθνικού θα παρακολουθήσουμε την πορεία του ανθρώπου προς τις ρίζες του και προς την ίδια την ύπαρξή του.
Με την εξαιρετική του ικανότητα να διεισδύει στα κείμενα με τρόπο ριζοσπαστικό, φωτίζοντας όλες τις διαστάσεις τους, ο Ρόμπερτ Ουίλσον υπόσχεται να φωτίσει το κλασικό κείμενο, να συνδυάσει τον μύθο και την πραγματικότητα, και να αποκαλύψει απρόσμενες πλευρές τους με αρωγούς την κίνηση, τον ήχο και το φως και έχοντας στη διάθεσή του καταξιωμένους ηθοποιούς, όπως τον Νικήτα Τσακίρογλου, τον Σταύρο Ζαλμά, τον Αλέξανδρο Μυλωνά, την Μαρία Ναυπλιώτου, τη Λυδία Κονιόρδου κ.ά.
Ο ίδιος ο Ρόμπερτ Γουίλσον όταν ερωτήθηκε για το εάν τον απασχόλησε καθόλου το γεγονός ότι δουλεύει σε μια χώρα η οποία περνά «τη δική της Οδύσσεια», απάντησε: «Με απασχολούσε κάθε στιγμή. Το μοναδικό πράγμα που είναι σταθερό στη ζωή είναι ότι τα πράγματα αλλάζουν κάθε στιγμή. Αυτή ακριβώς είναι και η αίσθηση του ταξιδιού…».
Μιλώντας για τον τρόπο που κάνει το θέατρο επισήμανε: «Το θέατρο που κάνω δεν είναι νατουραλιστικό, είναι ένα θέατρο φόρμας, έρχεται από έναν άλλον κόσμο, είναι ένα φανταστικό ταξίδι μέσα στο νου. Ο τρόπος που δουλεύω είναι να βλέπω, στη σιωπή, τις σκηνές και μετά να βάζω τα λόγια πάνω στις εικόνες. Συνήθως, στο θέατρο δίνουν ιδιαίτερη σημασία στο κείμενο. Στο δικό μου θέατρο είναι εξίσου σημαντικό αυτό που ακούμε. Λειτουργεί σαν θέατρο από το ραδιόφωνο. Δουλεύω πρώτα με το φως και την κίνηση και ακολουθεί ο λόγος. Κλείνω τα φώτα και επικεντρώνομαι σε αυτό που ακούω».
Η παραγωγή υπολογίζεται ότι στοίχισε συνολικά γύρω στα 800.000 ευρώ. (Προϋπολογισμός εξόδων παραγωγής για το Εθνικό Θέατρο και αμοιβή ηθοποιών: 587.172. Συνεισφορά Piccolo Teatro στην κατασκευή σκηνικών και κοστουμιών: υπολογίζεται ανεπίσημα στα 200.000 ευρώ). Τα έσοδα από τα εισιτήρια προϋπολογίζεται να φτάσουν στα 657.000 ευρώ. Ενώ άλλα 160.000 ευρώ αναμένονται να φτάσουν στα ταμεία από τις χορηγίες. Σε ό,τι αφορά την αμοιβή του Ρόμπερτ Ουίλσον δεν γνωστοποιήθηκε το ακριβές ποσόν, διευκρινίστηκε όμως ότι πρόκειται για εφάπαξ αμοιβή για τη σύλληψη, τη διασκευή, τη σκηνοθεσία, το σχεδιασμό των σκηνικών και τους φωτισμούς της παράστασης.
Η Οδύσσεια, που θα παρουσιαστεί στην Αθήνα έως τον Μάρτιο του 2013, θα μεταφερθεί στη συνέχεια για τρεις εβδομάδες στο Piccolo Teatro του Μιλάνου, ενώ γίνονται συζητήσεις να ταξιδέψει και σε άλλες πόλεις του εξωτερικού τη σεζόν 2013-2014, όπως το Λονδίνο, το Αμβούργο και το Όσλο.
Το κείμενο του Σάιμον Άρμιτεϊτζ μετέφρασε στα ελληνικά ο Γιώργος Δεπάστας, ενώ η πιανιστική συνοδεία της «Οδύσσειας» είναι του Θοδωρή Οικονόμου.