Υπήρχαν εποχές που αυτό που ονομάζουμε παλιό καλό ελληνικό σινεμά δεν ήταν τίποτα άλλο παρά εμπορικές και «εύπεπτες» παραγωγές για λαϊκή κατανάλωση. Καλές ταινίες ξεπηδούσαν φυσικά από τη δοκιμασμένη αυτή γραμμή παραγωγής, ακολουθούσαν ωστόσο απαρέγκλιτα το μοτίβο πως τίποτα δεν πρέπει να χαλάει τη ζαχαρένια του λαού και να καταστρέφει την πεποίθηση ότι ο κινηματόγραφος ήταν διασκέδαση. Κι ενώ όλα πήγαιναν ως όφειλαν, εμφανίστηκε μαγικά (καθόλου μαγικά, αλλά ας είναι) το 1956 η δεύτερη ταινία του Νίκου Κούνδουρου. «Δράκο» την ονόμασε και την ώρα που παρουσίαζε έναν Ντίνο Ηλιόπουλο τελείως διαφορετικό, έστρωνε εν αγνοία του τα θεμέλια του νέου ελληνικού κινηματογράφου. Του πραγματικού κινηματογράφου, αυτού που δεν καταφεύγει στην ευκολία ούτε αυτιά χαϊδεύει, αλλά γίνεται άβολος, φορτικός και ενοχλητικός. Του κινηματογράφου που θέλουμε να αποκαλούμε έβδομη τέχνη δηλαδή, καταστρατηγώντας τις φόρμες και τις εμπορικές πεπατημένες για να μιλήσει για όσα έχουν πραγματικά σημασία στο εδώ και τώρα. Ο νεαρότατος σκηνοθέτης (είχε δεν είχε κλείσει τα 30 του ακόμα) επιστρατεύει λοιπόν τον εξίσου νεαρό Ιάκωβο Καμπανέλλη (στα 35 του αυτός) να του γράψει μια ιστορία για ένα καθημερινό ανθρωπάκι, η φυσιογνωμική ομοιότητα του οποίου με έναν μοχθηρό κακοποιό του δίνει ξαφνικά αξία στον κόσμο του περιθωρίου.
«Ο δράκος»
Παραγωγή: Ελλάδα Σκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος Πρωταγωνιστούν: Ντίνος Ηλιόπουλος, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, Γιάννης Αργύρης, Θανάσης Βέγγος, Στέφανος Στρατηγός, Ανέστης Βλάχος