Τα αυτοκίνητα με σήμα τον σκορπιό, είχαν ανέκαθεν μεγάλο ειδικό βάρος στην συνείδηση των φαν της ιδιωτικής αυτοκίνησης και ειδικά όσων είχαν αγωνιστικές ανησυχίες.
Στην βάση αυτή το Abarth 124 Spider της δοκιμής μας, είναι ένα κατεξοχήν σπορ διθέσιο μοντέλο, που στοχεύει στην καρδιά της αγοράς των πισωκίνητων ρόουντστερ, αποτίνοντας συγχρόνως φόρο τιμής στο 124 Abarth rally που στις αρχές της δεκαετίας του ’70 κέρδιζε αγώνες ράλι, μεταξύ των οποίων και το δικό μας Ακρόπολις.
Βασισμένο πάνω στο πετυχημένο Mazda MX-5, έχει δεχθεί τις απαραίτητες ιταλικές αισθητικές πινελιές, κυρίως στο εµπρός καπό µε τα δύο εξογκώµατα, στο ρύγχος, αλλά και στα πίσω φανάρια. Πλέον αυτών, η διχρωµία στα καπό και οι σκούρες ζάντες κάνουν το σχεδόν 4 μέτρων μήκους αµάξωμα να δείχνει αλλά και να είναι, άγριο.
Μέσα από το αµάξωµα, οι µηχανικοί της Abarth επιμελήθηκαν με ότι χρειαζόταν προκειμένου να υποστηριχτεί ιδανικά η απόδοση του κινητήρα.
Έτσι τοποθετήθηκαν αµορτισέρ της Bilstein με τα ανάλογα ελατήρια και παχύτερες αντιστρεπτικές ράβδοι, με τις ρυθμίσεις σκληρότητας να υπολογίζονται προσεκτικά. Τα διπλά ψαλίδια εµπρός και οι πολλαπλοί σύνδεσµοι πίσω, είναι ειδικά ρυθμισμένα για αποτελεσματικότερο φρενάρισμα και μεγαλύτερη σταθερότητα στις στροφές. Η κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση, είναι ρυθμισμένη ούτως ώστε να δίνει την πρέπουσα αίσθηση στην σπορ οδήγηση, ενώ το σύστημα πέδησης, είναι της Brembo με σταθερές δαγκάνες αλουμινίου εμπρός.
Επιπλέον, το μεγάλο μέρος του βάρους συγκεντρώνεται μεταξύ των αξόνων καθώς ο κινητήρας έχει τοποθετηθεί πίσω από τον εμπρός άξονα, με στόχο την ευελιξία και την οδηγική ευχαρίστηση. Εξελιγμένη μηχανική και χρήση ειδικών υλικών επέτρεψαν να περιοριστεί το βάρος μόλις στα 1.060 κιλά, εξασφαλίζοντας την καλύτερη αναλογία βάρους/ισχύος στην κατηγορία, με 6.2 κιλά ανά ίππο, ενώ η κατανομή είναι ιδανική 50:50 στον εμπρός και πίσω άξονα.
Κάτω από το μακρύ καπό βρίσκεται ο 1.400άρης τούρµπο MultiAir βενζινοκινητήρας, που αποδίδει 170 ίππους (από του 140 του απλού Fiat 124) στις 5.500 στροφές, με ροπή 25,5 χιλιογραμμόμετρα στις 2.500 στροφές. Έχει ψεκασµό πολλαπλών σηµείων, µπλοκ από χυτοσίδηρο και αλουµινένια κεφαλή µε το ηλεκτροϋδραυλικό σύστηµα ελέγχου των βαλβίδων εισαγωγής, αλλά «τσιμπάει» στην κατανάλωση, που στη διάρκεια της δοκιμής μας δεν έπεσε κάτω από τα 10,5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα.
Η τιμή αυτή σε συνδυασμό με τα μόλις 45 λίτρα χωρητικότητας του ρεζερβουάρ, περιορίζει αισθητά την αυτονομία ενός αυτοκινήτου που θεωρείται ιδανικό για εκδρομές.
Δυστυχώς το αυτοκίνητο της δοκιμής μας χρησιμοποιούσε ένα αυτόµατο κιβώτιο 6 σχέσεων από τη Mazda, με µετατροπέα ροπής και μακριά κλιμάκωση.
Το κιβώτιο αυτό αργεί στις αλλαγές (εκτός κι αν επιλέξεις sport mode οπότε η κατάσταση βελτιώνεται αισθητά) και κάποιες φορές «αγνοεί» τις εντολές που δίνεις από το λεβιέ ή τα αυτιά στο τιµόνι. Εκτός αυτού, πολλές φορές -ακόµα και στη χειροκίνητη λειτουργία- φαίνεται να πατινάρει έντονα καθυστερώντας την γρήγορη μεταβολή της κινητικής κατάστασης του βάρους 1140 κιλών αμαξώματος.
Πάντως, οι επιδόσεις, με 6,9 δεύτερα για τα 0-100 και 229 χιλιόμετρα τελικής ταχύτητας, δεν είναι ευκαταφρόνητες, αλλά σε κάθε περίπτωση, αν σκεφτείτε να το αγοράσετε, να επιμείνετε στο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο.
Εδώ, να σημειώσουμε ότι, τον σπορ χαρακτήρα του μοντέλου συμπληρώνει ο αγωνιστικός ήχος από την εξάτμιση Record Monza, που ανήκει στο βασικό εξοπλισμό του.
Στον εξοπλισμό υποστήριξης οδηγού περιλαμβάνεται πλειάδα συστημάτων ασφαλείας όπως το EBD που προσαρμόζει την κατανομή της δύναμης πέδησης εμπρός και πίσω και το ESC για την αύξηση του ελέγχου σε όλες τις συνθήκες οδήγησης, μέσω του επιλεκτικού φρεναρίσματος και του ελέγχου στο γκάζι. Επίσης, το Abarth 124 spider διαθέτει ζώνες ασφαλείας τριών σημείων με περιοριστή δύναμης και προσαρμοζόμενους προβολείς LED, ενώ ο οδηγός έχει την ευχέρεια να απενεργοποιήσει τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου για να απολαύσει στο έπακρο τις χαρές της πίσω κίνησης.
Στο φινετσάτο ενδεδυμένο με αλκαντάρα και σκληρά πλαστικά εσωτερικό, ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, χειροκίνητο κλιματισμό, ραδιόφωνο με τέσσερα ηχεία, MP3 player και θύρα USB, cruise control, ρυθμιζόμενους και ηλεκτρικά αναδιπλούμενους πλαϊνούς καθρέφτες. Επίσης κατόπιν παραγγελίας διατίθεται σύστημα Infotainment με έγχρωμη οθόνη 7 ιντσών, σύστημα δορυφορικής πλοήγησης, σύνδεση Bluetooth, κάμερα οπισθοπορείας, κλπ.
Στην θέση του οδηγού, προβληματίζεσαι με το ότι το τιμόνι δεν ρυθμίζεται μέσα/έξω και με τις ελάχιστες θέσεις για μικροαντικείμενα, ενώ το τύπου μπάκετ κάθισμα δεν χωρά εύκολα τους μεγαλόσωμους.
Από την άλλη όμως, η θέση της πανεύκολα χειροκίνητα ανοιγόμενη υφασμάτινη οροφή δεν επηρεάζει το χωρητικότητας 140 λίτρων πορτµπαγκάζ, ενώ στις «ξεσκούφωτες» βόλτες με τον ανεμοθώρακα στη θέση του και τα πλαϊνά παράθυρα ανεβασμένα, ο αέρας δεν ενοχλεί τους επιβάτες, τουλάχιστον μέχρι τα 140-150 χιλιόμετρα.
Στο δρόμο, το 124 spider αποδεικνύεται εξαιρετικά στιβαρό, ιδανικά ζυγισμένο, με το υποδειγματικό εμπρός σύστημα να πληροφορεί με ακρίβεια σε κάθε περίπτωση τον οδηγό.
Το ελαφρύ αµάξωµα έχει ελάχιστη αδράνεια στις αλλαγές κατεύθυνσης και μικρές κλίσεις στις στροφές, ενώ στο φρενάρισµα η απόκριση του πεντάλ είναι άµεση και η πέδηση απόλυτα αναλογική µε τη δύναµη που εφαρµόζεις.
Η σχεδόν πλήρης απόσβεση των ανωµαλιών κάθε δρόµου και το µπλοκέ που περνά στο δρόµο τους 170 ίππους σχεδόν χωρίς απώλειες και σε σταθερή τροχιά, βοηθούν τον οδηγό – αν θέλει – να παίξει με τα χαρίσματα της πίσω κίνησης, αρκεί να έχει από πριν επιλέξει την πρέπουσα ταχύτητα στο κιβώτιο.
Το πανέμορφο ρόουντστερ δεν υποστρέφει σχεδόν ποτέ στην είσοδο και το τιµόνι είναι αρκετά γρήγορο για να κάνεις τις όποιες διορθώσεις αντιδρώντας στα ενδεχόμενα ξεκολλήματα της ουράς.
Πάντως, είτε διαλέξεις καθαρές γραµµές είτε ηθελημένα γλιστρήµατα, το χαµόγελο είναι δεδοµένο, καθώς το πάτημα στο δρόμο εμπνέει σιγουριά, ακόµα και σε όσους δεν είναι µετρ στα πισωκίνητα αυτοκίνητα.
Συνολικά λοιπόν, το Abarth 124 Spider είναι ένα αληθινό σπορ μοντέλο, που τιμά στο έπακρο την ιστορία της φίρμας και τις αγωνιστικές περγαμηνές του παρελθόντος, εφόσον βέβαια χρησιμοποιεί το χειροκίνητο κιβώτιο.
Άλλωστε το αυτόματο επιβαρύνεται με συν 2540 ευρώ, γεγονός που καθορίζει την τιμή του αυτοκινήτου της δοκιμής μας στα από 49.000 ευρώ.
Υπέρ
Σχεδίαση
Απόδοση κινητήρα
Φρένα
Αίσθηση τιμονιού
Θέση οδήγησης
Στιβαρότητα πλαισίου
Ευχάριστη οδήγηση
Εξοπλισμός
Κατά
Εργονομία διακοπτών
Θέσεις για μικροαντικείμενα
Αυτόματο κιβώτιο
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Τύπος: 2θυρο, Roadster, Επιβατικό, 2θέσιο
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος
Κυβισμός: 1.368 κ.εκ.
Ισχύς: 170 ίπποι/5.500σαλ
Ροπή (Nm/σαλ): 250/2.500
Κιλά ανά ίππο: 6,24
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 6 σχέσεων
Ανάρτηση: ΕμπρόςΓόνατα McPherson/ΠίσωΠολλαπλών συνδέσμων
Τροχοί: 205/45/17 εμπρός/πίσω
Φρένα: ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι/ΠίσωΔίσκοι
Διαστάσεις: 4.054 Χ 1.740 Χ 1.233 χλστ
Μεταξόνιο: 2.310 χλστ
Βάρος1.060 κιλά
Επιτάχυνση 0-100: 6,9 δεύτερα
Τελική ταχύτητα: 229 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 10,5 λτ/100 χλμ
Ρεζερβουάρ: 45 λτ
Χώρος αποσκευών 140 λτ
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθησηστάνταρντ, με κύκλο στροφής 9,4 μ.
Νίκος Τσάδαρης