Στα άδυτα ενός μεταλλικού γκαράζ που εκτελεί και χρέη αποθήκης, το οποίο βρίσκεται κρυμμένο πίσω από ένα κτήριο που φιλοξενεί μια αεροδυναμική σήραγγα στο Allen Park στο Michigan των ΗΠΑ, μία ολιγομελής ομάδα ένωσε τις δυνάμεις της το 2021 για μια αποστολή που στα χαρτιά έμοιαζε με άπιαστο όνειρο: να σχεδιάσει μια Mustang που θα είναι σε θέση να αναμετρηθεί με τα καλύτερα ευρωπαϊκά σπορ αυτοκίνητα.
Έτσι δημιουργήθηκε ένα περιορισμένης παραγωγής αυτοκίνητο με εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις και δυνατότητα για χρήση σε δημόσιο δρόμο. Πρόκειται για την Ford Mustang GTD του 2025, μια «βιτρίνα» τεχνολογικής υπεροχής, η οποία αντλεί έμπνευση από την αγωνιστική Mustang GT3 που θα τρέξει του χρόνου στο Le Mans. Ένα όχημα με απίστευτες επιδόσεις, φαρδύ αμάξωμα κατασκευασμένο – κυρίως – από ανθρακονήματα και μία μεγάλη πίσω πτέρυγα, που δεν μοιάζει με καμία άλλη Mustang.
Κάθε εξάρτημα στη νέα Mustang GTD είναι στοχευμένα σχεδιασμένο, ενώ κάθε επιφάνειά της έχει δημιουργηθεί με στόχο τη λειτουργικότητα. Ο στόχος της είναι ένας: να κινείται ταχύτερα σε μια πίστα διαθέτοντας ακόμα πιο πλούσια τεχνολογία σε σχέση με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα στα οποία βασίζεται. Πίσω από την εξέλιξη της νέας Mustang GTD βρίσκονται πολλοί από τους δημιουργούς τόσο των αγωνιστικών Mustang όσο και του Ford GT που έχει κερδίσει το Le Mans. Εν ολίγοις, πρόκειται για την ταχύτερη Mustang δρόμου που έχει κατασκευαστεί ποτέ.
Η Mustang GTD παραμένει ακλόνητη την άσφαλτο αφενός χάρη στην εκπληκτική κάθετη δύναμη που παρέχει η ενεργή αεροδυναμική, αφετέρου χάρη στην τεράστια πρόσφυση που εξασφαλίζουν τα μεγάλα της ελαστικά, τα οποία συνδυάζονται με μια προηγμένη διάταξη ανάρτησης διπλού ύψους με ανισομεγέθεις βραχίονες μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Τα κεραμικά carbon φρένα προσφέρουν αξιόπιστη πέδηση, ενώ το 8τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη που βρίσκεται εγκατεστημένο πίσω συνδυάζεται με έναν άξονα μετάδοσης κίνησης κατασκευασμένο από ανθρακονήματα εξασφαλίζοντας σχεδόν ιδανική κατανομή του βάρους. Την κίνηση παρέχει ένας υπερτροφοδοτούμενος V8 κινητήρας με χωρητικότητα 5,2 λίτρα με εκτιμώμενη ισχύ 800 ίππων.
Κρατώντας ζωντανή την κληρονομιά του Le Mans
Η Mustang GTD γεννήθηκε μέσα από τη φιλοσοφία της αγωνιστικής Mustang GT3, η οποία επιστρέφει στο Le Mans του χρόνου και θα αποτελέσει το κορυφαίο μοντέλο της οικογένειας Mustang που περιλαμβάνει πλέον μοντέλα τόσο για χρήση σε δημόσιο δρόμο όσο και αγωνιστικές εκδόσεις για την πίστα. Αυτή η οικογένεια περιλαμβάνει την Mustang GT4 που αποκαλύφθηκε πρόσφατα, την Mustang GT3, την επερχόμενη, αγωνιστικών προδιαγραφών Mustang Dark Horse R και πολλές ακόμα. Η ονομασία GTD για τη νεότερη Mustang αποτελεί ευθεία αναφορά στην κατηγορία αγώνων IMSA “GTD” που αφορά αυτοκίνητα τα οποία έχουν κατασκευαστεί σύμφωνα με τους τεχνικούς κανονισμούς της κατηγορίας GT3 της FIA.
Προϊόν συνεργασίας μεταξύ της Ford και της Multimatic (η οποία ανέπτυξε την Mustang GT3, την Mustang GT4 και το Ford GT που κέρδισε το Le Mans), η Mustang GTD είναι κατασκευασμένη στοχευμένα και με απόλυτη ακρίβεια.
Σχεδιασμένη για να αξιοποιεί τον αέρα
Η σχεδίαση της Mustang GTD συμβάλλει στην αεροδυναμική απόδοση στις υψηλές ταχύτητες οδήγησης στην πίστα – από το εμπρός splitter, το καπό με τους χαρακτηριστικούς αεραγωγούς και τα φτερά έως την υδραυλικά ελεγχόμενη ενεργή πίσω πτέρυγα που είναι εγκατεστημένη στην κολόνα C.
Το νέο ουσιαστικά αγωνιστικό μοντέλο εκμεταλλεύεται την εκτεταμένη χρήση ανθρακονημάτινων πάνελ που έχει στόχο τη μείωση του βάρους, το χαμήλωμα του κέντρου βάρους και τη βελτίωση της απόκρισης. Τα φτερά, το καπό, το κάλυμμα που αντικαθιστά το πορτμπαγκάζ, τα μαρσπιέ των θυρών, το εμπρός splitter, ο πίσω διαχύτης και η οροφή είναι όλα κατασκευασμένα από ανθρακονήματα, ενώ προαιρετικά μπορούν να εγκατασταθούν πρόσθετα μέρη από carbon τόσο εμπρός όσο και πίσω.
Διαθέσιμο είναι επίσης ένα αεροδυναμικό πακέτο που περιλαμβάνει μία carbon επένδυση για το κάτω τμήμα του αμαξώματος. Αυτό το πακέτο περιλαμβάνει επίσης πρωτοπόρα χαρακτηριστικά που παρουσιάστηκαν στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, καθώς και ορισμένες τεχνολογίες που θα ήταν παράνομες στους αγώνες, όπως τα υδραυλικά ελεγχόμενα εμπρός πτερύγια, τα οποία διαχειρίζονται τη ροή του αέρα σε συνεργασία με την ενεργή πίσω πτέρυγα με στόχο την ισορροπία σε επίπεδο αεροδυναμικής.
Εκεί που κάποτε υπήρχε ο παραδοσιακός χώρος φόρτωσης, στη νέα Mustang GTD συναντά κανείς μια ημι-ενεργή ανάρτηση, ένα υδραυλικό σύστημα ελέγχου και ένα σύστημα ψύξης του κιβωτίου που χρησιμοποιεί ένα εμπνευσμένο από τους αγώνες κάλυμμα το οποίο αντικαθιστά την πόρτα του πορτμπαγκάζ και περιλαμβάνει δύο αεραγωγούς για τη διοχέτευση του αέρα από το πίσω παρμπρίζ στην περιοχή μέσω των εναλλακτών θερμότητας.
Ο συνδυασμός των ειδικά σχεδιασμένων αεροδυναμικών χαρακτηριστικών αναμένεται να έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη μιας τεράστιας κάθετης αεροδυναμικής δύναμης, η οποία θα είναι κατανεμημένη τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα συμβάλλοντας στην αύξηση της ταχύτητας της Mustang GTD στις στροφές και παρέχοντας σταθερό έλεγχο και απίστευτους χρόνους σε μερικές από τις πιο απαιτητικές πίστες του κόσμου.
Ακραίες επιδόσεις και τεχνολογία
«Το hardware έχει επιλεγεί και αναπτυχθεί προσεκτικά για να εξασφαλίζει εκπληκτικές επιδόσεις όσον αφορά τους χρόνους σε μια πίστα», δήλωσε ο Greg Goodall, επικεφαλής μηχανικός του προγράμματος της Ford. «Ο στόχος για το project ήταν ξεκάθαρος – να δημιουργήσουμε κάτι πολύ πιο γρήγορο από οτιδήποτε είχαμε στο παρελθόν που θα επιτυγχάνει χρόνο κάτω από 7 λεπτά στο Nürburgring. Αυτό καθιστά την Mustang GTD την ταχύτερη Mustang δρόμου που έχει κατασκευαστεί ποτέ από τη Ford.»
Η Mustang GTD χρησιμοποιεί έναν ειδικά εξελιγμένο υπερτροφοδοτούμενο V8 κινητήρα με χωρητικότητα 5,2 λίτρων με διπλές εισαγωγές αέρα και το πρώτο σύστημα ξηρού κάρτερ που τοποθετείται σε μια Mustang δρόμου, το οποίο βοηθά στη διατήρηση της λίπανσης του κινητήρα κατά τη διάρκεια διαδοχικών και απαιτητικών στροφών. Το όριο περιστροφής ξεπερνά τις 7.500 στροφές ανά λεπτό, με την κινητήρα να παράγει έναν υπέροχο ήχο χάρη στο διαθέσιμο σύστημα εξάτμισης το οποίο είναι κατασκευασμένο από τιτάνιο και διαθέτει ενεργές βαλβίδες. Πρόκειται για τη Mustang για χρήση σε δημόσιο δρόμο με την υψηλότερη ιπποδύναμη που έχει δημιουργήσει ποτέ η Ford.
Όλη η ισχύς περνά στους πίσω τροχούς του αυτοκινήτου μέσω ενός άξονα μετάδοσης κίνησης ο οποίος είναι κατασκευασμένος από ανθρακονήματα και συνδέεται με ένα 8τάχυτο κιβώτιο, που με τη σειρά του είναι εγκατεστημένο πίσω για κατανομή βάρους που σχεδόν αγγίζει την ιδανική αναλογία 50/50 εμπρός/πίσω. Οι προσομοιώσεις οδήγησης με κριτήριο τους χρόνους σε μια πίστα και οι δοκιμές του συστήματος κίνησης στο δυναμόμετρο, οδήγησαν στην επιλογή της αρχιτεκτονικής του συστήματος κίνησης και μετάδοσης για τη μεταφορά της ισχύος στο έδαφος.
Οι εντυπωσιακές επιδόσεις της Mustang GTD ενισχύονται περαιτέρω από μια υπερσύγχρονη ημι-ενεργή ανάρτηση που μπορεί να μεταβάλλει τόσο τη σκληρότητα των ελατηρίων όσο και την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος. Οι ενεργές βαλβίδες στα αμορτισέρ συνδυάζονται με ενεργοποιητές δύο σταδίων στα ελατήρια ώστε να αναβαθμίζουν ανεξάρτητα την απόδοση στο δρόμο και την πίστα. Η ανάρτηση επιτρέπει το χαμήλωμα του αμαξώματος κατά σχεδόν 40 χλστ στη λειτουργία Track Mode. Συνολικά, η νέα Mustang GTD έχει σχεδόν 10 εκατοστά μεγαλύτερο μετατρόχιο από την Mustang GT.
Η εμπρός ανάρτηση με ανισομεγέθεις βραχίονες παρέχει αυξημένη πλευρική ακαμψία και βελτιωμένη κινηματική, ειδικά στις πολύ γρήγορες στροφές. Η πίσω ανάρτηση της Mustang GTD διαθέτει ένα σύστημα τύπου pushrod που δρα ως ωστήριο στους συνδέσμους. Επίσης, τα αμορτισέρ Adaptive Spool Valves, τα οποία είναι τοποθετημένα στο εσωτερικό των coil over ελατήριων, είναι εγκατεστημένα εγκάρσια σε οριζόντια διάταξη και ενσωματώνονται σε ένα ισχυρό, άκαμπτο αλλά χαμηλού βάρους σωληνωτό υποπλαισίο αγωνιστικού τύπου. Η αρχιτεκτονική αυτή δημιουργεί μια σχέση μοχλικού με αναλογία 1:1 για την σχετική κίνηση ωστηρίου και αμορτισέρ, ώστε το αυτοκίνητο να ανταποκρίνεται με ακρίβεια κατά την οδήγησή του στην πίστα.
Η πρόσφυση στο δρόμο και η σταθερότητα του αυτοκινήτου στις στροφές παρέχονται από τα ελαστικά με πλάτος πέλματος που ορίζεται στα 325 χιλιοστά μπροστά (όσο και τα πίσω ελαστικά του Ford GT) και στα 345 χιλιοστά στον πίσω άξονα. Τα τελευταία φιλοξενούν σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών, ενώ διατίθενται και σφυρήλατες ζάντες μαγνησίου, οι οποίες προσφέρουν τον ιδανικό συνδυασμό βάρους και ανθεκτικότητας, ενώ διαθέτουν μια σχεδίαση παρόμοια με εκείνη των αντίστοιχων ζαντών της αγωνιστικής Mustang GT3.
Πίσω από τους τροχούς αυτούς βρίσκονται τα κεραμικά carbon φρένα της Brembo, τα οποία είναι βελτιστοποιημένα για την απαγωγή της θερμότητας, πετυχαίνοντας πιο ισχυρό και σταθερό φρενάρισμα. Η θερμότητα των πίσω φρένων αποβάλλεται με τη βοήθεια αγωγών ψύξης που είναι τοποθετημένοι κάτω από την πίσω ανάρτηση.
Η Mustang GTD διαθέτει μια νέα για την μάρκα τεχνολογία με μεταβλητό έλεγχο των επιπέδων πρόσφυσης (Variable Traction Control) στη λειτουργία Track Mode. Αυτό επιτρέπει στον οδηγό να πιέσει στο όριο το όχημα διαμορφώνοντας την απόδοση του κινητήρα και τον βαθμό παρέμβασης του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης. Οι ρυθμίσεις μπορούν να γίνουν χωρίς ο οδηγός να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι, επιτρέποντας του με αυτό τον τρόπο να συνδυάσει τις συνθήκες της πίστας με τις οδηγικές του ικανότητες.
Η Mustang GTD χρησιμοποιεί επίσης μια προηγμένη ηλεκτρονική αρχιτεκτονική, η οποία ήδη αξιοποιείται από τη νέα, 7ης γενιάς Mustang και συμβάλει στην απρόσκοπτη συνδεσιμότητα, στην παρουσία μιας πληθώρας εξατομικευμένων λειτουργιών οδήγησης καθώς και στη δυνατότητα για ενημερώσεις λογισμικού over-the-air.
Εσωτερικό
Το cockpit είναι φινιρισμένο με υλικά υψηλής ποιότητας, όπως το σουέντ Miko, σε συνδυασμό με δέρμα και επενδύσεις από carbon. Την ίδια στιγμή, οι ψηφιακές οθόνες κρατούν τους οδηγούς προσηλωμένους στο έργο τους προσφέροντας πλήρη έλεγχο. Τα καθίσματα της Recaro που έχουν εξελιχθεί για τα track days πλαισιώνονται από τρισδιάστατα εκτυπωμένα χειριστήρια αλλαγής ταχυτήτων, περιστροφικό επιλογέα και μια πλακέτα με τον αύξοντα αριθμό παραγωγής του αυτοκινήτου, όλα κατασκευασμένα από εξαρτήματα τιτανίου που προέρχονται από το μαχητικό αεροσκάφος Lockheed Martin F-22. Τα πίσω καθίσματα έχουν αφαιρεθεί για να μειωθεί το βάρος και να δημιουργηθεί χώρος για φόρτωση αντικειμένων.
Η Mustang GTD θα διατίθεται με πολλαπλούς χρωματικούς συνδυασμούς στο εσωτερικό και με πολλά ειδικά πακέτα προαιρετικών επιλογών που απογειώνουν την εξωτερική εμφάνιση. Το αυτοκίνητο μπορεί επίσης να παραγγελθεί σε οποιοδήποτε χρώμα, ακόμη και με χρωματική προσαρμογή σε ένα δείγμα που παρέχει ο πελάτης. Όλες οι παραπάνω επιλογές επιτρέπουν στους αγοραστές να εξατομικεύσουν το αυτοκίνητό τους σε περίπτωση που επιλέξουν να το κάνουν εντελώς μοναδικό.
Το τελικό αποτέλεσμα που προκύπτει είναι ένα αυτοκίνητο για χρήση σε δημόσιους δρόμους που θυμίζει όσο το δυνατόν περισσότερο την αγωνιστική Mustang GT3.
Η παραγωγή της Mustang GTD θα είναι περιορισμένη με τιμή που αναμένεται να ξεκινά από περίπου 300.000 δολάρια. Θα ξεκινήσει τη ζωή της στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της μάρκας στο Flat Rock και στη συνέχεια θα μεταφερθεί στις εγκαταστάσεις της Multimatic στο Markham του Καναδά. Εκεί θα ολοκληρωθεί με ακρίβεια η κατασκευή της από τις ομάδες της Ford Performance και της Multimatic. Η Mustang GTD θα είναι διαθέσιμη στα τέλη του 2024 με αρχές του 2025.