Η Mazda είναι μια μικρή «αιρετική» εταιρία που ανέκαθεν προσπαθούσε να αμφισβητεί τις τάσεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, με κινητήρες wankel στο παρελθόν και τεχνολογία Skyactiv σήμερα, κόντρα στο downsizing και τα turbo.

Δημοφιλής κάποτε στην χώρα μας, έζησε μεγάλες εμπορικές στιγμές με μοντέλα σαν το 323, το RX7, το Xedos και φυσικά το ΜΧ-5, μέχρι την ώρα που ο Έλληνας αντιπρόσωπος «σκόνταψε» οικονομικά και ο μεγάλος στόλος που είχε δημιουργηθεί από τα τέλη της δεκαετίας του 70 έως και τα τέλη της δεκαετίας του 90 να μείνει ορφανός, ενώ τα κυκλοφορούντα μοντέλα απαξιώθηκαν δυσανάλογα με την αξία τους.

Σανίδα σωτηρίας εμφανίστηκε πριν λίγα χρόνια ο Όμιλος Συγγελίδη και σχετικά σύντομα η ιαπωνική φίρμα άρχισε και πάλι να κερδίζει την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού, με όπλα της την ποιότητα κατασκευής (made in Japan), την τεχνολογία και μοντέλα – διαμάντια όπως το διαχρονικό πλέον ΜΧ-5.

Ένα από τα μοντέλα που γνωρίζουν μεγάλη εμπορική επιτυχία είναι το μικρομεσαίο Mazda3, και συγκεκριμένα η 4η γενιά του η οποία το 2022 υπέστη μια ελαφρά ανανέωση, με βελτιώσεις που προστέθηκαν στα εξ αρχής πλεονεκτήματα του μοντέλου όπως το γεροδεμένο αμάξωμα, η ποιότητα υλικών – κατασκευής, το άριστο κιβώτιο ταχυτήτων και η οδική συμπεριφορά.

Στην σύγχρονη εκδοχή του το Mazda3 διαθέτει πολλούς τεχνολογικούς νεοτερισμούς και βασίζεται στην τελευταία εκδοχή της σχεδιαστικής γλώσσας Kodo και της τεχνολογίας Skyactiv.

Αυτή είναι και η έκδοση της παρούσας παρουσίασης, με βάση τον 2λιτρο κινητήρα, που στην έκδοση της δοκιμής μας αποδίδει 150 ίππους, τους οποίους μεταφέρει στους εμπρός τροχούς ένα χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.

Όσον αφορά τις μικρές αλλαγές, οι σχεδιαστές πρόσθεσαν φωτιστικά σώματα νέας σχεδίασης, με νέο animation ροής για τα φλας καθώς και το χρώμα Platinum Quartz για το λιτής σχεδίασης αμάξωμα, ενώ από πλευράς εξοπλισμού, εδώ έχουμε να κάνουμε με την πλούσια έκδοση Homura.

Εν συντομία

Στο εσωτερικό από την πρώτη ματιά γίνεται αντιληπτή η ποιότητα υλικών και συναρμογής, ενώ διακριτικές ραφές στις επενδύσεις προσπαθούν να δώσουν μια πιο μοντέρνα εικόνα στην εν γένει συντηρητική σχεδίαση.

Με μήκος 4,46 μ. και μεταξόνιο 2,725 μ., το Mazda3 μπορεί να φιλοξενήσει 4 ενήλικες, από τους οποίους ο οδηγός και ο συνοδηγός δεν θα αντιμετωπίσουν κάποιο χωροταξικό πρόβλημα. Οι πίσω όμως επιβάτες έχουν περιορισμένο χώρο τόσο για τα γόνατα όσο και για τα κεφάλια τους, ενώ τα 358 λίτρα του χώρου αποσκευών είναι ελαφρώς κάτω από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Ο χώρος αυτός διαθέτει ψηλό κατώφλι φόρτωσης, δεν φιλοξενεί ρεζέρβα, αλλά –ευτυχώς- έχει σχήμα που τον καθιστά πλήρως εκμεταλλεύσιμο και όταν αναδιπλωθεί η –διαιρούμενη- πλάτη του πίσω καθίσματος, γίνεται ένας ενιαίος – επίπεδος χώρος 1026 λίτρων.

Η με πολύ καλή πλευρική στήριξη θέση οδήγησης, διαθέτει όλες τις δυνατές ρυθμίσεις και η εργονομία των χειριστηρίων δεν θα προβληματίσει τον οδηγό, που επιπλέον έχει στην διάθεσή του πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα. Αυτό που δεν έχει, είναι ορατότητα προς τα πίσω και πλάγια, κυρίως λόγω του μικρού τζαμιού της 5ης πόρτας και έτσι στην οπισθοπορεία θα πρέπει να βασίζεται στους καθρέπτες, στην πίσω κάμερα και σε αισθητήρες παρκαρίσματος (αν υπάρχουν).

Στο πάνω τμήμα της κεντρικής κονσόλας, βρίσκεται η έγχρωμη οθόνη πολυμέσων (και πλοήγησης) 8,8” που ενεργοποιείται αποκλειστικά από το περιστροφικό χειριστήριο στην κονσόλα δαπέδου. Ο πίνακας οργάνων διατηρεί την κλασική διάταξη των αναλογικών οργάνων, με ενδιάμεση ψηφιακή οθόνη που δίνει περιορισμένες πληροφορίες (ποτέ δεν μπορέσαμε να ανακαλύψουμε την αυτονομία), αν και ο εξοπλισμός της έκδοσης Homura είναι πλήρης και συνοδεύεται από πλούσιο πακέτο συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και άνεσης.

Οι φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό ολοκληρώνουν το άψογο εργονομικά εσωτερικό που ταιριάζει απόλυτα στον οδηγοκεντρικό προσανατολισμό του μοντέλου.

Κινητήρας – Μετάδοση

Κάτω από το μακρύ, επικλινές καπό βρίσκεται η καρδιά του μοντέλου, δηλαδή το υπερσύγχρονο τεχνολογικά 2λιτρο ατμοσφαιρικό 4κύλινδρο σύνολο, με την κωδική ονομασία e-Skyactiv G και απόδοση 150 ίππων στις 6.000 στροφές, ενώ η μέγιστη ροπή των 213 Nm αποδίδεται ψηλά (4.000 στροφές). Για την οικονομία κατανάλωσης και τη μείωση των ρύπων, φροντίζουν τόσο το ήπια υβριδικό σύστημα των 24V που βοηθά την λειτουργία του Start/Stop, όσο και το σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων (1 και 4) στα πολύ χαμηλά φορτία.

Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, το οποίο σε επίπεδο λειτουργικότητας θα έπρεπε να είναι το σημείο αναφοράς για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.

Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου μπορεί να κινήσει σβέλτα το βάρους 1.350 κιλών αμάξωμα, δίνοντας του επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα σε 9.1΄΄ και τελική ταχύτητα 206 χλμ/ώρα, αν και σε γρήγορους ρυθμούς το γεροδεμένο πλαίσιο δείχνει πως εύκολα μπορεί να διαχειριστεί μεγαλύτερη ιπποδύναμη.

Η ήπια υβριδική τεχνολογία αποδίδει τελικά στην μείωση της κατανάλωσης, καθώς η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας στάθηκε στα 7,9 λίτρα/ 100 χλμ διαδρομής, αισθητά χαμηλότερη από αυτή των 8,8 λίτρων στο Mazda3 e-skyactivG των 180 ίππων που οδηγήσαμε προ πολλών μηνών.

Η λειτουργία του κινητήρα, ράθυμη σε χαμηλές στροφές, βελτιώνεται (σε προθυμία, ομαλότητα και ποιότητα θορύβου) όσο αυτές ανεβαίνουν, ενώ το χειροκίνητο κιβώτιο ταιριάζει περισσότερο στον χαρακτήρα του μοντέλου, σε σχέση με το αυτόματο που είχαμε οδηγήσει στην έκδοση των 186 ίππων.

Από τη θέση του οδηγού

Η θέση οδήγησης του Mazda3, επιτρέπει στον οδηγό να «γίνει ένα» με το αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα, η αντιληπτή ποιότητα/αξιοπιστία σε συνδυασμό με το ιδιαίτερα άκαμπτο αμάξωμα, περνούν άμεσα στον χρήση το μήνυμα του life time οχήματος, στο οποίο το μόνο που έχεις να κάνεις είναι η τακτική συντήρηση, τα λάστιχα και το καύσιμο.

Ξεκινώντας, το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνεσαι είναι ο ασυνήθιστα βαρύς συμπλέκτης, που όμως ενεργοποιεί το ιδανικό σε επίπεδο λειτουργίας και σαφήνειας επιλογέα ταχυτήτων, η χρήση του οποίου είναι σε επίπεδα που σε προκαλούν ώστε μετά το ξεκίνημα να αλλάζεις σχέσεις προς τα πάνω ή προς τα κάτω, χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη!

Στον αμέσως επόμενο τόνο, τα εύσημα ανήκουν στους μηχανικούς της εταιρίας που ρύθμισαν (παρά τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω) την ανάρτηση, τόσο όσο χρειαζόταν ώστε να είναι σφιχτή και αποτελεσματική, χωρίς όμως να διαλύει την σπονδυλική στήλη και να ρίχνει τις πέτρες από τα …νεφρά.

Ταυτόχρονα, δεν επιτρέπει έντονες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές ή το απότομο φρενάρισμα, ενώ για τις οριακές καταστάσεις φροντίζει το G-Vectoring Control Plus που επεμβαίνει διακριτικά στα φρένα και στον κινητήρα, αν και σπάνια χρειάζεται. Το Mazda3 στρίβει χωρίς πρόβλημα ή αλλοίωση τροχιάς, δεν σπινάρει, δεν διώχνει το πίσω μέρος και σχεδόν ποτέ δεν θα προβληματίσει τον οδηγό του, έχοντας σταθερό πάτημα στον αυτοκινητόδρομο και ευελιξία στο επαρχιακό δίκτυο.

Επίσης, όταν το άριστο πλαίσιο και η ακρίβεια του τιμονιού σε παρασύρουν να ζητήσεις το κάτι περισσότερο το οικογενειακό ιαπωνικό hatcback δεν θα σε απογοητεύσει, αρκεί να διατηρείς ψηλά τις στροφές του κινητήρα. Ο τελευταίος λειτουργεί κάπως τραχιά και ράθυμα στις χαμηλές στροφές, αλλά όσο στροφάρει τόσο δικαιώνει την άποψη των τεχνικών της μάρκας σε σχέση με την τεχνολογία του, με γραμμική απόδοση, χωρίς θόρυβο ή κραδασμούς.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε την ποιότητα κύλισης (παρά τα χαμηλού προφίλ ελαστικά), το γρήγορο τιμόνι, τα άριστα φρένα και τα δυνατά φώτα, τότε έχουμε να κάνουμε με ένα όχημα που «μειονεκτεί» στην περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω και τους μέτριους – για την κατηγορία – χώρους.

Δια ταύτα

Το λιτό και όμορφο (αν και με συντηρητική σχεδίαση) Mazda3, είναι ένα γεροδεμένο, οδηγοκεντρικό και αιρετικό τεχνολογικά οικογενειακό μοντέλο, που αποτελεί μια ιδιαίτερη πρόταση (κυρίως λόγω κυβισμού) και σαν τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται.

Με τιμή σχεδόν 30.000 ευρώ απευθύνεται σε γνώστες και λάτρεις της τεχνολογίας που διαθέτει, καθώς σε συνδυασμό με την άριστη ποιότητα κατασκευής και την ανθεκτικότητα των αυτοκινήτων που κατασκευάζει η εξειδικευμένη ιαπωνική εταιρία, υπόσχεται να είναι λειτουργικό δια βίου με μόνες απαιτήσεις την προβλεπόμενη τακτική συντήρηση, καύσιμα και ελαστικά.

Υπέρ

  • Οδική συμπεριφορά
  • Γεροδεμένο αμάξωμα
  • Χώροι
  • Εργονομία
  • Ποιότητα
  • Τιμόνι
  • Κιβώτιο
  • Εξοπλισμός

Κατά

  • Χώροι πίσω
  • Ορατότητα πίσω
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Βαρύς συμπλέκτης

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 4θυρο, 5θέσιο, μικρομεσαίο επιβατικό
  • Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.460 ×1.795 ×1.435 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.725 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 135 χλστ
  • Βάρος: 1.350 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 358/1.026 λτ
  • Ρεζερβουάρ: 51 λτ
  • Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.998 κ.εκ.
  • Ισχύς: 150 ίπποι/6.000 σαλ
  • Ροπή: 213 Nm/4.000 σαλ
  • Μπαταρία: Ιόντων Λιθίου, 24V
  • Τύπος υβριδικής κίνησης: Ενσωματωμένη γεννήτρια με ιμάντα (Β-ISG)
  • Μετατροπέας DC/DC KW: 1.7 (max 120A)
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα Μακ Φέρσον / Πίσω ημιάκαμπτος άξονας
  • Φρένα: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός / Απλοί δίσκοι πίσω
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενη με κύκλο στροφής 11,38 μ.
  • Τροχοί: 215/45/18
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9.1΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 206 χλμ/ώρα
  • Μέση κατανάλωση: 7,9 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 128 γρ/χλμ (Euro 6d)
  • Τιμή: από 28.667 ευρώ (αυτ/το δοκιμής – έκδοση Homura 29.038 ευρώ)