Η περίπτωση οδηγού 99 χρονών που παρέσυρε πρόσφατα στο Άστρος Κυνουρίας Ελληνίδα πρωταθλήτρια, Κυριακή Φιλτισάκου, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστεί σοβαρά, προκαλεί ερωτήματα για το πώς είναι δυνατόν ένας υπερήλικας να οδηγεί ακόμη αυτοκίνητο. Πώς το επιτρέπουν οι αρχές; Δεν υπάρχει κάποιο ηλικιακό όριο όταν πρόκειται για θέματα ασφάλειας; Σημειωτέον δε ότι δεν είναι ο μόνος.
Τα παραπάνω ερωτήματα θέτει η Deutsche Welle σε εκτενές ρεπορτάζ, στο οποίο σημειώνει: «Και σε άλλες χώρες υπάρχουν… παππούδες που επιμένουν να μετακινούνται με το αυτοκίνητο παρά την ηλικία τους. Στη Γερμανία έχει ξεκινήσει σχετική συζήτηση. Μήπως θα πρέπει να επιβληθούν για νέα μέτρα, νέοι κανόνες για περισσότερη οδική ασφάλεια; Αφορμή έδωσαν σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που παρουσιάστηκαν ήδη από αρχές Μαρτίου. Ένας από τους στόχους τους είναι να γίνουν οι δρόμοι στις χώρες της ΕΕ πιο ασφαλείς. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει, εάν δεν θεσπιστεί και ένα νέο πλαίσιο για τους ηλικιωμένους για οδηγούς άνω των 70».
Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, «σύμφωνα με την Κομισιόν οι άνθρωποι αυτής της ηλικίας θα πρέπει είτε να συμπληρώνουν μια λεγόμενη αυτοαξιολόγηση της οδηγικής τους ικανότητας, είτε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια. “Η απόφαση για ποιο από τα δύο, εναπόκειται στα κράτη-μέλη” αναφέρεται στο κείμενο των σχεδίων με την επισήμανση ότι αυτό ισχύει για κάθε ανανέωση διπλώματος οδήγησης».
«Υπάρχουν βέβαια κι άλλες προτάσεις. Όπως ότι για τα διπλώματα που εκδόθηκαν από τις 19 Ιανουαρίου του 2013 και μετά δεν θα ισχύουν επ΄αόριστον, αλλά μόνο για 15 χρόνια. Από την ηλικία των 70 θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 5 χρόνια. Απομένει στα κράτη-μέλη να εξετάσουν αυτά τα σχέδια, να διαμορφώνουν τις δικές τους θέσεις πριν τεθούν σε ισχύ οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες. Έτσι περιθώριο για αλλαγές υπάρχει ακόμη».
Ο Ζίγκφριντ Μπρόκμαν, επικεφαλής της Έρευνας Ατυχημάτων των Ασφαλιστών, διευκρινίζει στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι τα σχέδια της Επιτροπής της ΕΕ δεν περιλαμβάνουν την υποχρέωση διενέργειας τεστ ικανότητας οδήγησης. «Το κεντρικό σημείο, διευκρινίζει, είναι ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια από την ηλικία των 70 ετών, μέσω μιας αυτοαξιολόγησης. Στο τέλος, ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει μόνο μια νέα φωτογραφία και μια επίσκεψη στην υπηρεσία. Αλλά αυτό δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα στον πυρήνα του», λέει ο Μπρόκμαν.
Ναι μεν τα στατιστικά στοιχεία λένε σε απόλυτους αριθμούς ότι οι ηλικιωμένοι πολίτες δεν έχουν υπερβολικό κίνδυνο ατυχημάτων, αλλά στην πραγματικότητα οδηγούν πολύ λιγότερο και έτσι καταδεικνύεται ότι έχουν υψηλότερο κίνδυνο ατυχήματος από τις περισσότερες ηλικιακές ομάδες. Με βάση τα χιλιόμετρα που κάνουν ο κίνδυνος είναι ο παρόμοιος με αυτόν σε ηλικίες από 18 έως 24 ετών. Αρα υπάρχει ανάγκη για δράση.
Ο Μπρόκμαν προτείνει ένα υποχρεωτικό μάθημα οδήγησης από την ηλικία των 75 ετών με έναν εκπαιδευτή οδήγησης. Ωστόσο, το δίπλωμα οδήγησης θα παραμένει σε κάθε περίπτωση σε ισχύ. Αλλά υπάρχει και ο τρίτος δρόμος. Όποιος ηλικιωμένος αισθάνεται ότι δεν μπορεί να οδηγήσει άλλο, να παραδίδει αυτοβούλως την άδεια οδήγησης. Για να μην συμβαίνουν περιστατικά όπως αυτό στο Άστρος Κυνουρίας.