Η 2η γενιά του Ford Ranger Raptor, του απόλυτου pick-up μοντέλου της Ευρωπαϊκής αγοράς, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στα πλαίσια δύο ειδικών εκδηλώσεων οι οποίες έλαβαν χώρα στις εγκαταστάσεις της Car Center στην Αθήνα και της Βροχίδης – Χατζής Α.Ε. στη Θεσσαλονίκη.
Ο παρευρισκόμενοι και στα δύο event είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά και να ενημερωθούν από πρώτο χέρι για την «Build Tough» φιλοσοφία του νέου Ranger Raptor, το οποίο έρχεται να προσθέσει στην πετυχημένη παράδοση του προκατόχου του, με πλειάδα βελτιώσεων και αναβαθμίσεων, που θα εκτιμήσουν οι λάτρεις των επιδόσεων και της απόλυτης περιπέτειας σε ασφάλτινες ή χωμάτινες διαδρομές.
Σχεδιασμένο για απόλυτες επιδόσεις αλλά και για να ξεπερνά τις πιο αντίξοες εδαφικές συνθήκες, το νέο Ranger Raptor ξεχωρίζει για: τον 3λιτρο κινητήρα 288 ίππων, το 10τάχυτο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, το νέο σύστημα anti-lag του V6 κινητήρα, το ενεργό – ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα εξαγωγής (με 4 προφίλ Quiet, Normal, Sport και Baja), τις ανασχεδιασμένες αναρτήσεις με τα ειδικά αμορτισέρ FOX 2.5” Live Valve Internal By pass, το εξελιγμένο σύστημα μόνιμης τετρακίνησης με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο on-demand κιβώτιο μεταφοράς δύο σχέσεων και μπλοκέ διαφορικά εμπρός – πίσω, τα 7 προφίλ οδήγησης (Normal, Sport, Slippery, Rock crawl, Sand, Mud/Ruts & Baja), την «άγρια» και επιβλητική εμφάνιση, το νέο εσωτερικό που διαθέτει μια πλήρως ψηφιακή οθόνη 12,4” και μία κεντρική οθόνη αφής 12’’, αλλά και το εξελιγμένο σύστημα συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας SYNC4 μαζί με τις τελευταίες τεχνολογίες υποβοήθησης της οδήγησης.
Ιπποφορβείο
Το νέο Ranger Raptor παίρνει κίνηση από έναν σύγχρονο twin-turbo V6 βενζινοκινητήρα 3.0 λίτρων EcoBoost, ο οποίος βελτιστοποιήθηκε ειδικά για την περίσταση, προκειμένου να αποδίδει μέγιστη ισχύ 288 ίππων και ροπή στρέψης που φτάνει τα 491 Nm. Ο V6 κινητήρας διαθέτει, μεταξύ άλλων, ένα ιδιαίτερα συμπαγές μπλοκ κυλίνδρων από συμπιεσμένο μείγμα γραφίτη-σιδήρου, που είναι περίπου 75% ισχυρότερο και έως 75% πιο άκαμπτο από το σίδηρο που χρησιμοποιείται στις παραδοσιακές μεθόδους χύτευσης.
Προσφέρει άμεση απόκριση στο πάτημα του γκαζιού, σε συνδυασμό με ένα αγωνιστικής προέλευσης σύστημα anti-lag, το οποίο επιτρέπει τη στιγμιαία και on-demand αύξηση της ισχύος. Το νέο σύστημα anti-lag, το οποίο διατίθεται στο πρόγραμμα Baja, διατηρεί την περιστροφή των δύο υπερσυμπιεστών για έως και 3 δευτερόλεπτα αφού ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι, επιτρέποντας έτσι ταχύτερη επιτάχυνση στις εξόδους των στροφών ή στις αλλαγές σχέσεων όταν ο οδηγός πατήσει ξανά το γκάζι.
Επιπλέον, ο κινητήρας είναι προγραμματισμένος με ένα ανεξάρτητο προφίλ αύξησης της πίεσης υπερπλήρωσης (boost) για κάθε μία από τις 10 σχέσεις του προηγμένου αυτόματου κιβωτίου, με στόχο την περαιτέρω βελτιστοποίηση των επιδόσεων. Ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο και ενεργό σύστημα εξαγωγής ενισχύει τον ήχο του κινητήρα μέσα από 4 επιλέξιμα προφίλ (Quiet, Normal, Sport & Baja).
Αναρτήσεις ικανές για ταξίδι και trial διαδρομές
Η ήδη εντυπωσιακή ανάρτηση της 1ης γενιάς του RangerRaptor, βελτιώθηκε ακόμα περισσότερο και «ισοπεδώνει» κάθε ανωμαλία των δρόμων εξασφαλίζοντας παράλληλα και κορυφαία επίπεδα άνεσης.
Συγκεκριμένα, μια σειρά δομικών ενισχύσεων όπως τα σημεία έδρασης των bump stops της ανάρτησης, οι βάσεις στους θόλους των τροχών και τους πίσω συνδέσμους των αμορτισέρ, διασφαλίζουν ότι το σασί της επόμενης γενιάς του θηριώδους pick-up μοντέλου μπορεί να διαχειρίζεται υποδειγματικά ακόμα και τις πλέον απαιτητικές συνθήκες off-road οδήγησης. Η μεγάλη διαδρομή των αναρτήσεων με τους νέους, ανθεκτικούς, αλλά και αλουμινένιους συγχρόνως πάνω και κάτω βραχίονες εμπρός, και τον αναβαθμισμένο σύνδεσμο Watt πίσω, έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν περισσότερο έλεγχο σε ανώμαλα εδάφη με υψηλή ταχύτητα. Την ίδια στιγμή, η επόμενη γενιά των αμορτισέρ FOX 2.5” Live Valve Internal Bypass του νέου υιοθετούν τεχνολογία αιχμής, μεμεταβλητή απόσβεση κατά μήκος της διαδρομής τους αλλά και ηλεκτρονική διαφοροποίηση των χαρακτηριστικών αυτών.
Τα συγκεκριμένα αμορτισέρ είναι τα πιο προηγμένα που έχουν τοποθετηθεί ποτέ στο Ranger Raptor και φέρουν πλήρωση λαδιού με Teflon που μειώνει τις τριβές κατά περίπου 50%σε σύγκριση με εκείνα του απερχόμενου μοντέλου.
Το hardware της ανάρτησης έχει την υπογραφή της FOX, ενώ η ρύθμιση και η εξέλιξή της πραγματοποιήθηκαν από την Ford Performance χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό μηχανικής με τη βοήθεια υπολογιστή (CAE) και δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες. Όλες οι παράμετροι, όπως η σκληρότητα των ελατηρίων, η απόσταση από το έδαφος, το σετάρισμα των βαλβίδων παράκαμψης και η απόσβεση σε κάθε «ζώνη διαδρομής» του αμορτισέρ, είχαν ως στόχο τη δημιουργία της τέλειας ισορροπίας μεταξύ άνεσης, ελέγχου, σταθερότητας και ελκτικής πρόσφυσης εντός και εκτός δρόμου.
Συνεργαζόμενο με τα ανανεωμένα, επιλέξιμα προφίλ οδήγησης του Ranger Raptor, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα Live Valve Internal Bypass έχει εξελιχθεί ώστε να προσφέρει βελτιωμένη άνεση στο δρόμο και οδηγική ποιότητα σε συνθήκες εκτός δρόμου, τόσο με υψηλές όσο και με χαμηλές ταχύτητες. Εκτός από το να συνεργάζεται με τα drive modes του οχήματος, το σύστημα λειτουργεί επίσης στο παρασκήνιο προετοιμάζοντας το όχημα προκειμένου να αντιμετωπίσει διαφορετικές συνθήκες. Καθώς συμπιέζεται ένα αμορτισέρ στις διάφορες «ζώνες διαδρομής» του συστήματος παράκαμψης, η απόσβεση προσαρμόζεται με ακρίβεια, ενώ η όλη διαδικασία αντιστρέφεται κατά την επαναφορά των αμορτισέρ στη θέση ισορροπίας.
Για προστασία από το φαινόμενο του απότομου τερματισμού της ανάρτησης, το δοκιμασμένο στους αγώνες σύστημα FOX Bottom-Out Control προσφέρει μέγιστη δύναμη απόσβεσης στο τελευταίο 25% της διαδρομής του αμορτισέρ. Αντίστοιχα, το σύστημα μπορεί να σκληραίνει τα πίσω αμορτισέρ, ώστε να το πίσω μέρος να μην βυθίζεται στις έντονες επιταχύνσεις, κάτι που βελτιώνει τη σταθερότητα του οχήματος, που παραμένει ακλόνητο τόσο στην άσφαλτο όσο και στην πίστα.
Η ικανότητα του Ranger Raptor να κινείται άνετα σε ανώμαλα εδάφη αυξάνεται με την προσθήκη ενισχυμένης προστασίας στο κάτω μέρους του αμαξώματος. Η εμπρός ποδιά είναι σχεδόν διπλάσια σε μέγεθος συγκριτικά με την αντίστοιχη του βασικού νέου Ranger και είναι κατασκευασμένη από ατσάλι υψηλής αντοχής πάχους 2,3 χλστ. Αυτή η ποδιά, η οποία συνδυάζεται με καλύμματα κινητήρα και μετάδοσης, είναι σχεδιασμένη για να προστατεύει βασικά εξαρτήματα όπως το ψυγείο, το σύστημα διεύθυνσης, το εμπρός εγκάρσιο μέρος, το κάρτερ και το εμπρός διαφορικό.
Τετρακίνηση από διαστημικό όχημα
Στο νέο Ranger Raptor προστέθηκαν νέες τεχνολογίες στο σύστημα μετάδοσης όσο και στα drive modes που συνδυαστικά αυξάνουν περισσότερο τις δυνατότητές του. Το νέο μοντέλο εξοπλίζεται με ένα προηγμένο σύστημα τετρακίνησης που συνοδεύεται με ένα νέο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο on-demand κιβώτιο μεταφοράς δύο σχέσεων (αργό/γρήγορο), σε συνδυασμό με εμπρός και πίσω μπλοκέ διαφορικά, τα οποία αποτελούν ένα πολύτιμο βοήθημα στην εκτός δρόμου οδήγηση.
Στη διαχείριση όλων των εδαφικών συνθηκών (από ομαλούς δρόμους μέχρι λάσπη και κακοτράχαλες διαδρομές, αλλά και οτιδήποτε ενδιάμεσο) βοηθοί του οδηγού είναι τα 7 επιλέξιμα προφίλ οδήγησης, στα οποία περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα Baja το οποίο είναι προσανατολισμένο για off-road διαδρομές και διαμορφώνει τα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος για μέγιστες επιδόσεις κατά τη γρήγορη οδήγηση εκτός δρόμου.
Κάθε επιλέξιμο προφίλ οδήγησης προσαρμόζει μία σειρά παραμέτρων, από τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων μέχρι την ευαισθησία και τη ρύθμιση του ABS, τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας, τις βαλβίδες στο σύστημα εξαγωγής, καθώς και την απόκριση του τιμονιού και του γκαζιού. Επιπλέον, τα όργανα, οι πληροφορίες που παρέχει το όχημα, καθώς και τα χρωματικά θέματα στον πίνακα οργάνων και την κεντρική οθόνη αφής αλλάζουν ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης.
Συνοπτικά διαφορετικά προφίλ έχουν ως εξής:
- On-road: Normal (για άνεση και οικονομία καυσίμου), Sport (πιο άμεση απόκριση για οδήγηση on-road), Slippery (σιγουριά στην οδήγηση σε ολισθηρές και ανώμαλες επιφάνειες).
- Off-road: Rockcrawl (ιδανικός έλεγχος στην οδήγηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σε βραχώδη και κακοτράχαλα εδάφη), Sand (βελτιστοποιεί τις αλλαγές ταχυτήτων και την απόδοση ισχύος προκειμένου το όχημα να συνεχίζει να προχωρά στην άμμο και στο βαθύ χιόνι), Mud/Ruts (για μέγιστη πρόσφυση κατά την εκκίνηση και διατήρηση της ταχύτητας του οχήματος), Baja (ρυθμίζει όλα τα συστήματα στα πιο δυναμικά χαρακτηριστικά τους για κορυφαίες επιδόσεις εκτός δρόμου με υψηλή ταχύτητα).
Το νέο Ranger Raptor περιλαμβάνει επίσης το σύστημα Trail Control, που μοιάζει με το cruise control αλλά είναι σχεδιασμένο για χρήση σε συνθήκες off road. Ο οδηγός απλά επιλέγει μία καθορισμένη ταχύτητα κάτω από 32 χλμ/ώρα με το όχημα να διαχειρίζεται την επιτάχυνση και το φρενάρισμα, ενώ ο ίδιος συγκεντρώνεται στο τιμόνι διασχίζοντας δύσκολα εδάφη.
Η τιμή του νέου Ranger Raptor ξεκινά από 69.630 ευρώ, με πλούσιο εξοπλισμό στον οποίο – μεταξύ άλλων – περιλαμβάνονται: 9 αερόσακοι, αυτόνομη πέδηση, διατήρηση λωρίδας, επιτήρηση τυφλών σημείων, adaptive cruise control, 7 προφίλ οδήγησης, αυτόματο σύστημα παρκαρίσματος, κάμερα θέασης 360 μοιρών, προβολείς Matrix LED, ηχοσύστημα B&O, ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,4 ιντσών, οθόνη αφής 12 ιντσών, δερμάτινα καθίσματα κ.ά.